Gbl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Gbl

GBL is een lacton (een cyclische ester). Zoals iedere ester kan ook GBL worden gehydrolyseerd in een basisch milieu. Zo’n reactie wordt een verzeping genoemd. Geef de reactievergelijking voor de verzeping van GBL door toevoeging van sterk sodahoudend water.

GBL --> C4H6O2 en sodahoudend water (NaOH). Maar hier wordt het gehydrolyseerd en dan krijg je een alcohol en een vetzuur, of klopt dit niet?Weet iemand of je dit een reactievergelijking moet doen of niet, ik loop hier erg mee vast

Berichten: 8.614

Re: Gbl

Maar hier wordt het gehydrolyseerd en dan krijg je een alcohol en een vetzuur, of klopt dit niet?Weet iemand of je dit een reactievergelijking moet doen of niet, ik loop hier erg mee vast
Ik begrijp je vraag niet goed, maar ik zal het toch maar proberen. Bij verzeping ontstaan inderdaad een alcohol en een vetzuur.
gamma-Butyrolactone is a lactone. It is hydrolyzed under basic conditions, for example in a sodium hydroxide solution into sodium gamma-hydroxybutyrate, the sodium salt of gamma-hydroxybutyric acid.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nog even een kleine opmerking. Ik meen te weten dat GBL en NaOH de grondstoffen zijn voor de drugGHB. Ik hoop dat het niet je bedoeling is om het te maken, want dan ben je hier aan het verkeerde adres. Vragen over drugs zijn hier nl. verboden (lees de Bijsluiter van het Chemieforum).

Aan de moderatoren: ik hoop dat ik de regels van het forum niet overtreden heb door deze informatie te verstrekken. Is dit wel het geval, dan hoop ik dat mijn bericht snel verwijderd wordt en bij deze mijn verontschuldigingen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Gbl

Nee hoor heb zeker geen intentie om GHB te maken. Ik ben een student Forensic Sciences en moet weten uit welke componenten GHB bestaat . Dus dan ook de bijbehorende reactievergelijking weten. Ik heb zelf wat geprobeerd, kan iemand kijken of dit een beetje klopt?

2 GBL (C4H6O2) + 4 NaOH --> 2 GHB (C4H8O3) + 4 Na + O2

Berichten: 8.614

Re: Gbl

Mijn verontschuldigingen voor de insinuaties. Interessante studierichting trouwens.

Bij de hydrolyse van GBL d.m.v. NaOH ontstaat geen GBH maar natrium-GBH. De reactievergelijking wordt dus:

C4H6O2 + NaOH => C4H7NaO3

Ik twijfel toch nog een beetje, want volgens mij komen er nog meer stoffen kijken bij bovenstaande reactievergelijking, maar ik kan er niet opkomen dewelke.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Gbl

Hoi,

Volgens mij klopt de vergelijking hierboven wel. GLB is een cyclische esterverbinding en na hydrolyse door NaOH ontstaat Na-GHB. Ik denk niet dat er meerdere stoffen bij komen kijken... GLB lijkt me niet zo'n stabiel molecuul en zal wel gevoelig zijn voor hydrolyse denk ik, daarom denk ik niet dat er een speciale katalysator nodig is voor de reactie... Bij de hydrolyse van een ester krijg je idd een alcohol en een zuur. In dit geval is het één stof met een alcohol en een zuurgroep aangezien het een ringstructuur was... Leuke studierichting! Ik doe zelf farmacie in utrecht, wat houdt je studie in en waarom moet je dit kennen?

Groetjes,

Jochem

Berichten: 9

Re: Gbl

Hoi Jochum,

Ik heb momenteel een module chemisch sporenonderzoek. Je krijgt een praktijkcasus met monsters van een ''plaats delict'' en deze moet je onderzoeken. De studie is heel erg breed en je leert alle soorten bewijsmateriaal onderzoeken. Een voorbeeld hiervan is een harde schijf die al vaak is ''gewiped' onderzoeken op bewijsmateriaal, bijvoorbeeld namen achterhalen etc. Of biologisch sporenonderzoek met haren,sperma, bloed en hier DNA uit zien te verkrijgen met daarbij een STR uitvoeren zodat je een DNA profiel van een verdachte kan maken.

Groetjes,

Miranda

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Gbl

Nog even over de verzeping: De reactie is

C4H6O2 + OH- -> C4H7O3-

NaOH is in water namelijk aanwezig als Na+ en OH- en reageert dus niet als NaOH.

Als natrium-gamma-hydroxy-butyraat (het natriumzout van GHB) slecht oplosbaar is in water is de reactie:

C4H6O2 + OH- + Na+ -> C4H7O3Na

...maar ik verwacht niet dat dat het geval zal zijn.

GBL is, in tegenstelling tot wat jochem20 beweert, wel behoorlijk stabiel. Maar met genoeg base is elke ester te hydrolyseren, ook de cyclische.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer