Relatie roken en opleidingsniveau

Moderator: Rhiannon

Berichten: 196

Relatie roken en opleidingsniveau

albert davinci schreef:[*]Stoer? :D

Roken is onder de jeugd eerder :D

De pubers van vandaag vinden dat echt niet stoer meer hoor, vraag het maar eens aan ze. Ze weten nu wel beter. Zou dit mede het effect zijn van het partiële reclameverbod voor tabak en de betere voorlichting over de schadelijke effecten van het roken?
Als je eens wat tijd over hebt, moet je, als de middelbare school uit is, 'ns even in de buurt gaan staan. :? Dan vallen er een paar dingen op:

- Bijna alle hardcoregastjes roken

- Bijna alle racisten (en/of de meeste Lonsdale-figuren) roken

- Bijna al het overige 'tuig' rookt ook. Onder tuig versta ik mensen die regelmatig problemen hebben zoals vechtpartijen, ruzies met docenten, schorsingen, nablijven etc.)

- Bijna alle sletjes roken (Ja, sorry, ik zeg maar gewoon hoe 't is :D )

- In vergelijking met het Havo en het Vwo wordt er onder 't Vmbo veel meer gerookt. :D Ook wel logisch, want 't merendeel van de hardcoregastjes, racisten en sletjes zit op 't vmbo. Waarom is dat nou eigenlijk? Ik praat hier wel'ns met leerlingen van andere scholen (via Habbohotel ofzo.. ik chat veel ;) ) over en daar gaan bovenstaande constateringen ook op. Het is dus niet zo dat ze alleen op mijn school (die trouwens wel erg streng is) opgaan.

Hieruit blijkt dat het toch (nog steeds) de stoere jeugd (dat DENKEN ze te zijn) is die rookt.

Als je een beetje oplet zie je dat dit rookgedrag bij de tweede klassen al begint. Op onze school is per 1 januari 2007 een rookverbod op het gehele schoolterrein ingegaan. Nu wordt er voor en na schooltijd dus net buiten de poorten gerookt. Ook wordt er heel soms nog wel'ns op de schoolpleinen gerookt, hoewel daar 2 uur nablijven op staat. Het rookverbod heeft tóch wel nut! In de pauzes is het roken een stuk minder. Tijdens de pauzes mag je namelijk het schoolterrein niet verlaten, waardoor je niet buiten de poorten kunt roken. :D Ik zelf (ik ben een niet-roker trouwens) ben er wel een voorstander van. Het is beter voor de gezondheid van de leerlingen en beter voor de leerlingen die slecht tegen de rook kunnen. Op een zonnige dag ga ik zelf ook liever buiten zitten dan in de kantines. Dan is een frisse lucht toch wel gewenst.

PS: Binnen roken (dus in de schoolgebouwen) is altijd al verboden geweest op mijn school.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Kuch. Korte opmerking: impliciet noem je nu iedere roker tuig en dat vind ik -veel- te ver gaan. Zo lang is het nu ook weer niet geleden dat ik op de middelbare school zat (2001 verlaten) en het was echt niet allemaal tuig. Ook degenen die in de Medezeggenschapsraad zaten, geen "sletje" waren, geen "hardcoregasten" of racisten waren rookten. Heet heeft niet, maar dan ook niets met tuig zijn te maken. Dit soort over-een-kam-scheer-praat hoort niet op een wetenschapsforum thuis.

Verder hier weer on topic aub. Verdere discussie over dit onderwerp kan in het café.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 196

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Kuch. Korte opmerking: impliciet noem je nu iedere roker tuig en dat vind ik -veel- te ver gaan. Zo lang is het nu ook weer niet geleden dat ik op de middelbare school zat (2001 verlaten) en het was echt niet allemaal tuig. Ook degenen die in de Medezeggenschapsraad zaten, geen "sletje" waren, geen "hardcoregasten" of racisten waren rookten.


Nee, natuurlijk is niet iedere roker tuig (sorry als het écht zo overkwam). Natuurlijk zijn er ook andere mensen die roken. Wat ik duidelijk wil maken is dat (náást de doorsnee-mensen die roken) een héél groot deel van 't soort stereotypes waarover ik het had rookt. Het is wel degelijk zo dat het meeste zogenaamde 'tuig' rookt. Dit wil niet zeggen dat alle rokers tuig zijn. (Zoiets als: tin is metaal, maar metaal is geen tin.)

Berichten: 481

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Prettig voor de astmatici, onprettig voor de rokers.
Ik heb geen enkel respiratorieve kwalen, maar toch erger ik me énorm aan rook.. :D :D

Feit blijft gewoon dat het voor de niet-roker enorm ranzig is.. pi.gif
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Kuch. Korte opmerking: impliciet noem je nu iedere roker tuig en dat vind ik -veel- te ver gaan.
Hij veralgemeent mss wel heel erg sterk maar ergens heeft hij een punt volgens mij. In de klas waar ik zat in het middelbaar (ASO niveau vgl VWO) werd er slechts gerookt door 2 mensen van de 17. Nu in het hoger zit ik toch ook wel in een richting met een hoog niveau, en daar roken ook maar aan handje vol mensen. Als je dan naar de 'minder opgeleiden' kijkt zie je dat vaak meer dan 75% rookt.

En jah, het meeste 'tuig' is nog altijd afkomstig uit de groep van de lagere opgeleiden (daarbij implicier ik zeker niet dat minder opgeleiden allemaal 'tuig' zijn).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Ik dacht dat we gingen ophouden tussen het verband tussen 'tuig' en roken. Blijkbaar niet, dus als we daar mee doorgaan denk ik dat we eerst de vraag moeten stellen: wat is, op het marginaliseren van deze groep mensen na, precies de relevantie van dergelijke uitspraken met betrekking tot de discussie?

Met betrekking tot de brede discussie: ik begrijp niet waarom het een alles-niets verhaal moet zijn. Het argument tegen een situatie met zowel rookcafés als niet-rookcafés, 'dan durft de niet-roker onder sociale druk niet zeggen dat hij liefst naar een niet-rookcafé wil', vind ik niet ok. Het probleem ligt hem dan in de sociale druk, niet in het feit dat er dan rookcafés zouden zijn. Dan maar alle rookcafés afschaffen is dan eerder een ongepaste maatregel, de niet-rokers hebben op dat punt gewoon de verantwoordelijk om het wel te zeggen. Vooral omdat ik ervaar dat er eerder een grote sociale druk is om niet te roken, eerder een druk om toe te stemmen met rokers.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Wat is, op het marginaliseren van deze groep mensen na, precies de relevantie van dergelijke uitspraken met betrekking tot de discussie?


Het gaat al een tijdje over de 'voordelen' en nadelen van roken. Daarbij kan zo'n uitspraak 'helpen' om aan te tonen dat roken verkeerd is. Maar ik ging ook maar even mee om op Ger's post te reageren. Anyway, men mening staat al in deze topic, een 2de keer herhalen lijkt me overbodig pi.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Ik was nog niet erder in dit topic op bezoek geweest (en vermijdt dit soort topics ook liever, als verstokt roker)

Maar de discussie lezende moet ik toch echt even iets kwijt.

Ik geef les aan "minder opgeleiden" (VMBO 2e tot 4e leerjaar)

Ten eerste wil ik stellen dat het percentage "tuig" bij ons op school in losse procenten te tellen is. Laten we zeggen dat 5% van onze leerlingen regelmatig op het matje komt, dus van de 600 een stuk of 30 stelselmatige probleemgevallen, dan hebben we het wel gehad. Daarvan zou ik er maar een handvol écht tuig willen noemen overigens.

Ten tweede is het aandeel rokers zeker niet hoger dan 20%, ofwel een dikke 100 maximaal.

De verzamelingen "stelselmatige probleemgevallen" en "rokers" kennen een deelverzameling. Het aandeel rokers onder de "stelselmatige probleemgevallen" is wél hoger dan onder de "gewone" leerlingen.

Op onze 500 meter verderop gelegen afdeling HAVO-VWO (2e tot 6e leerjaar, ca 800 leerlingen) ligt het aandeel rokers op een niet duidelijk afwijkend peil als ik zo eens over het schoolplein kijk in de pauzes.

Mogelijk kan statistisch worden aangetoond dat het percentage rokers onder lager opgeleiden wat hoger ligt dan onder hoger opgeleiden. Maar dan nog, die percentages en ook de verschillen zijn te klein om te gaan generaliseren.

Enig zweem van : laag opgeleid dus tuig dus roken (of andersom) slaat écht hé-le-maal nér-gens op.

Dat wou ik maar even kwijt namens 50 % van onze bevolking (de wat lager opgeleiden).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 954

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Ik zou zeggen. Kom met onderzoeksresultaten of het gaat nergens over. Het zal niet zo moeilijk zijn ergens een rapportje vandaan te toveren met het verband tussen opleidingsniveau en roken. Toch?

Berichten: 954

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Ik zou zeggen. Kom met onderzoeksresultaten of het gaat nergens over. Het zal niet zo moeilijk zijn ergens een rapportje vandaan te toveren met het verband tussen opleidingsniveau en roken. Toch?


cijfers van het rivm

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o4857n25471.html

Berichten: 196

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Zie je. Ik heb dit heus niet zomaar verzonnen hoor. Het viel mij gewoon écht op op school.

En nogmaals: ik heb nog steeds niet gezegd dat ELKE roker tuig is, dat ELKE lager opgeleide tuig is en dat AL het tuig rookt. Ik generaliseer dus niet, ik houd echt wel rekening met de (vele) uitzonderingen (ook al viel dat in mijn post misschien niet zo op).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Zie je. Ik heb dit heus niet zomaar verzonnen hoor. Het viel mij gewoon écht op op school.
Dan lees je deze statistieken niet goed. Want er valt weinig te zien.

Pas op met statistieken:

- there are liars, damned liars, statisticians and finally, the people who interpret the statistics (vrij naar Winston Churchill) pi.gif

Ten eerste gaat het hier over mensen van 18 jaar en ouder, wie gevraagd is naar hun hoogste vooropleiding. Het gaat dus niet over de mensen die je op het schoolplein ziet lopen.

Ten tweede, al zou dat toch zo geïnterpreteerd mogen worden, kan ik me niet voorstellen dat je op een schoolplein een verschil tussen 30 % rokers op een VMBO en 27 % rokers op een HAVO/VWO school ziet.
En nogmaals: ik heb nog steeds niet gezegd dat ELKE roker tuig is, dat ELKE lager opgeleide tuig is en dat AL het tuig rookt. Ik generaliseer dus niet, ik houd echt wel rekening met de (vele) uitzonderingen (ook al viel dat in mijn post misschien niet zo op).
Daar ben ik blij om. Volgende keer wat zorgvuldiger je woorden wegen dan. Het is echt lastig hoor, dingen op schrift zetten waarbij je precies zegt wat je bedoelt, omdat je er niet als in een discussie allerlei maren en mitsen achteraan kan gooien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 196

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Ten eerste gaat het hier over mensen van 18 jaar en ouder, wie gevraagd is naar hun hoogste vooropleiding. Het gaat dus niet over de mensen die je op het schoolplein ziet lopen.
Heb je dit ook gelezen?
Ook na correctie voor leeftijdsverschillen tussen opleidingsniveaus is het percentage dagelijkserokers relatief hoog in de laagste opleidingscategorie (RII = 3,66). Dit geldt voor zowel mannen (RII = 3,91) als voor vrouwen (RII = 4,53).
En dit:
De verschillen in dagelijks roken tussen opleidingscategorieën nemen af naarmate de leeftijd stijgt (zie Figuur 1.2). In de leeftijdscategorie vanaf 65 jaar zijn de verschillen niet meer significant.
Als je dus alleen zou kijken naar de mensen die ik op het schoolplein zie lopen, is het verschil in de percentages groter dan dat je ziet in die diagrammen.

Ik zit vandaag wat krap in de tijd, maar ik zal eens zoeken naar gegevens over scholieren.

Berichten: 4.546

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Onze scholengroep heeft 2 afdelingen, 1 met VMBO en 1 met TL en hoger. Er wordt wél duidelijk meer gerookt op de VMBO afdeling. Er zit daar ook inderdaad meer "tuig" op. Maar ook op mijn (nja, eigenlijk ben ik er weg pi.gif ) afdeling zit een groep "tuig" waar het ongeveer 50/50 is van TL en havo. Dit "tuig" rookt inderdaad véél meer. "Tuig" rookt meer dan "normale" leerlingen, en ja het "tuig" zit vaker op het VMBO. De meeste "normale" leerlingen van het VMBO en de rest roken niet, het heeft dus niet zozeer met opleidingsniveau te maken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatie roken en opleidingsniveau

Tom. schreef:Heb je dit ook gelezen?

En dit:

Als je dus alleen zou kijken naar de mensen die ik op het schoolplein zie lopen, is het verschil in de percentages groter dan dat je ziet in die diagrammen.
Tom, ik heb dat wel degelijk gelezen en interpreteer dat zoals het bedoeld is. En dat is niet zoals jij het interpreteert. Niks zo gevaarlijk als statistieken interpreteren, behalve misschien statistieken extrapoleren. Dan nog praat je nog steeds over percentages van 34, 30 en 27 %. Knap als je op basis van dat soort verschillen schoolpleinen kunt onderscheiden.
Ik zit vandaag wat krap in de tijd, maar ik zal eens zoeken naar gegevens over scholieren.
Dat levert misschien meer op. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer