Wat is een quark?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Wat is een quark?

Hallo

Ik ben sinds de kerst de gelukkige eigenaar van het boek 'het Universum' van Stephen Hawking (zeker een aanrader)

Volgens de recensies zou het goed begrijpbaar te zijn met mijn kennis. Toch stuit ik op een probleem, er wordt gesproken over quarks. Uit de legenda wordt ik niet duidelijker, hier spreekt men zelfs over verschillende vormen. :shock:

Wat zijn quarks precies en wat betekenen ze voor het helal?

Alvast bedankt,

Minvestor

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is een quark?

Ik kan het niet echt gedetailleerd maken maar dit is wat ik kan zeggen, quarks waren er toen het heelal net ontstaan is door de oerknal, de warmte was zo groot dat de quarks niet konden binden, eenmaal de temperatuur gezakt was ( wat heel vlug gebeurde ) bonden quarks tot protonen (of elektronen ? Of was het nu beide ?) Alleszins alles samen vormden ze een atoom ...

Kortweg, het is dus een klein deeltje in een atoom :wink:

Berichten: 510

Re: Wat is een quark?

Een atoom bestaat uit protonen, neutronen en elektronen. Een proton en neutron kan je weer in nog kleinere stukjes "hakken" Een proton en neutron bestaat ieder uit 3 quarks, deze quarks worden door gluonen bij elkaar gehouden.

Er bestaan zes soorten quarks: up en down; charm en strange; top en bottom.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is een quark?

In dit bericht staat een link naar een aardig overzichtje van de elementaire deeltjes waar quarks deel van uitmaken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Wat is een quark?

klik

Dat is een goede site om op te kijken.
bonden quarks tot protonen (of elektronen ? Of was het nu beide ?
Protonen wel, maar elektronen niet. Tot nu toe is niet bewezen dat elektronen uit nog kleinere deeltjes bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is een quark?

hehe jah, elektronen moesten dus neutronen zijn :shock: Vermits quarks alleen in de kern voorkomen ... Sorry ;)

Berichten: 510

Re: Wat is een quark?

Heeft een quark afmetingen en of een massa?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is een quark?

Heeft een quark afmetingen en of een massa?


Nee ik denk het niet, vermits een neutron geen massa heet kan een quark ook geen hebben, anders zou die neutron wel een massa moeten hebbe :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wat is een quark?

Een neutron heeft wel massa. En quarks zeker!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat is een quark?

Een neutron heeft wel massa. En quarks zeker!!!
Waarom word de relatieve massa van een neutron dan 0 ?

Ok een massa is er altijd maar die is toch enorm klein ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wat is een quark?

De relatieve massa van een neutron is 1.00894 dat is zelfs iets meer als een proton.

Misschien bedoel je de relatieve lading, die is 0.

Of bedoel je een neutrino, maar zelfs die hebben massa. 0,07 ± 0,04 eV.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is een quark?

Heeft een quark afmetingen en of een massa?
Afmeting: ik dacht het niet, quarks zijn volgens mij een puntmassa, maar in de praktijk komen ze niet "los" voor. Ze vormen altijd een stel, bestaande uit 3 stuks in geval van protonen en neutronen, maar er zijn andere combinaties mogelijk. Zo'n gezamenlijke configuratie als geheel heeft wel een volume.

Massa hebben ze wel. Veel groter dan die van electronen, want in een atoom vertegenwoordigt de kern (dus de protonen en neutronen, en dus de quarks) bijna de hele massa van het atoom.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 683

Re: Wat is een quark?

Zou het ook kunnen dat de quarks samen een massa vormen, maar dat ze ieder afzonderlijk massaloos zijn? En dat je dit niet experimenteel kunt vaststellen omdat quarks niet in hun eentje voorkomen...

Berichten: 8

Re: Wat is een quark?

wat in de verklarende woorden lijst staat is het volgende: een geladen elementair deeltje dat aan de sterke kracht onderhevig is.

Zes varianten: up, down, charm of tover, strage top bottom.

Maar door wat wordt die sterke kracht nou uitgeoefend? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wat is een quark?

Door gluonen(E. glue:lijm)

Zij houden de protonen en de quarks onderling bij elkaar hoewel ze soms dezelfde lading hebben.

Reageer