De irrationele angst voor spinnen

Moderator: Rhiannon

De irrationele angst voor spinnen

Hallo,

ik ben opzoek naar een antwoord der vragen;

Waarom hebben mensen arachnofobie?

Ik ben hopeloos opzoek naar antwooden maar kan er geen vinden ....

Alvast hartelijk bedankt!

Olivier

Berichten: 62

Re: De irrationele angst voor spinnen

Eén van de redenen dat mensen de kriebels krijgen van spinnen en (sommige) insecten is dat zij de snelle bewegingen van de vele poten niet individueel kunnen volgen. Ook de gewoonte van sommige spinnen om zich razendsnel langs een draad te laten zakken draagt bij aan het gevoel van "snelheid".
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Berichten: 25

Re: De irrationele angst voor spinnen

Ik denk ook dat het er gewoon ingesleten is doordat er vroeger een paar giftige spinnensoorten bestonden, en er geen gezondheidsstelsel zoals nu was. Dus als je werd gebeten door zo'n spin, ging je of dood, of je kreeg erg veel pijn. Daardoor leer je wel uit de buurt van spinnen te blijven, je kinderen nemen dat min of meer toch een beetje open, en zo verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De irrationele angst voor spinnen

Volgens mij is experimenteel aangetoond dat (kleine) kinderen vaak geen last hebben van dit verschijnsel. In dat geval is het dus aangeleerd. Wellicht op dezelfde manier als 'jaws' en de witte haai (die veel mensen ook kennen als de 'mensenhaai').

De vraag is of de kinderen oud genoeg waren om te beseffen dat die dingen gevaarlijk zouden kunnen zijn vs. of hun ouders het niet al overgebracht kunnen hebben op de kinderen.

Dan zou je dus kinderen moeten hebben waarvan de ouders angst hebben voor spinnen.. maar die ook niet door 'de maatschappij' al beinvloed zouden kunnen zijn.

Moeilijk.

Iemand die deze experimenten kent?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: De irrationele angst voor spinnen

het is wetenschappelijk aangetoond dat schrik voor spinnen evenals voor slangen iets is dat in de menselijke constitutie zit, dit wil zeggen dat ons lichaam instinctmatig reageert als wij in contact komen met zulke beetsjes. hier is overlaatst nog een leuk experiment geweest in een aflevering van hoe?zo! ( op de belgische tv), waar een persoon die dagelijks met tarantula's werkt werd onderworpen aan een proefje waarmee de intensiteit van zweten werd gemeten . en wat bleek , ook bij hem ging de intensiteit omhoog wanneer de spin over zijn hand liep.

dit alles is te verklaren doordat het evolutionair beter was voor de overleving om schrik te hebben van zulke beestjes.

het hebben van spinnenangst zit dus gedeeltelijk in de constitutie , anderzijds is het aanleren ( dr bijv ouders-meestal de moeder) of een traumatische ervaring vaak de oorzaak waarom deze angst de proportie van een fobie aanneemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: De irrationele angst voor spinnen

Ik denk ook dat het er gewoon ingesleten is doordat er vroeger een paar giftige spinnensoorten bestonden, en er geen gezondheidsstelsel zoals nu was. Dus als je werd gebeten door zo'n spin, ging je of dood, of je kreeg erg veel pijn. Daardoor leer je wel uit de buurt van spinnen te blijven, je kinderen nemen dat min of meer toch een beetje open, en zo verder.


Ik geloof niet dat dit een oorzaak is, Ten eerste zijn er practisch geen giftige spinnen in deze regio van Europa (ook niet in het verleden). Ik denk dat het voornamelijk een aangeleerd verschijnsel is. Ik heb ook een lichte spinnenfobie en ik weet nog precies wanneer ik hem gekregen heb (rond mijn 9de). ik ben nu nog steeds bang voor spinnen en insecten die erop lijken (langpootmuggen, etc) ik ben niet bang voor slangen, etc terwijl die vaak stukken gevaarlijker kunnen zijn dan spinnen. Ik denk dus dat het een aangeleerd verschijnsel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: De irrationele angst voor spinnen

Ik heb hele zware arachnofobie. Dat is vreemd genoeg mijn enigste angst. Ik heb geen last van hoogtes, wind of open pleinen of zo. Ik krijg het wel benauwd in nauwe ruimtes maar dat doet eiedereen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De irrationele angst voor spinnen

Vanmorgen op de radio: een vrouw vond een slang haar tuin en ving het dier heel kordaat in een emmer. Ook al wist ze weinig van slangen en had ze geen idee of het giftig was, ze voelde totaal geen angst. De presentator zei dat hij waarschijnlijk bij het zien van een slang uit angst ergens op zou klimmen. De vrouw meldde dat ze totaal geen angst voelde, dat heeft ze alleen voor spinnen.

Aangezien ik in de auto zat (en in de file stond) had ik alle tijd om daar eens rustig over na te denken. Hoe komt het dat veel mensen toch bang zijn voor huisspinnen? Akkoord, die beesten zien er niet al te vrolijk uit, maar een slang toch ook niet over het algemeen. Een slang kan gevaarlijk zijn, de meeste spinnen in Nederland niet. Waar komt die irrationele angst toch vandaan? Ik heb geen idee over aantallen of percentages, maar er zijn enorm veel mensen echt bang voor spinnen. Is daar een psychologische verklaring voor?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: De irrationele angst voor spinnen

Zie hier iets wat heel erg meehelpt aan die angst: http://www.fazed.org/content/clock_spider/ En ook deze spin is op zich niet gevaarlijk. Dergelijke angsten ontstaan ook door ervaringen met bijv spinnen. Ik fietste een keer als jochie door een spinnenweb heen en toen zat er een pak-em-beet 3-4 cm grote spin op mijn bril. Ook werd ik een keer wakker (je moet mijn ben onder het laagste deel van een schuin aflopend dak zien) en toen zat er een ongeveer 5 cm grote spin recht naast mijn hoofd.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De irrationele angst voor spinnen

Dat lijkt me toch niet iets om bang voor te zijn. De beestjes zijn alleen maar lelijk, maar de exemplaren die we in Nederland en omstreken vinden zijn niet gevaarlijker dan een mug. Ze kunnen wel eens bijten, maar die beten zijn niet gevaarlijk, aldus Wikipdia. En ze bijten alleen maar als ze zich door de mens bedreigd voelen. De beet van een hond is gevaarlijker en komt vaker voor, maar veel minder mensen zijn bang voor een hond dan voor een spin.

Wikipedia geeft als enige verklaring voor de menselijke angst voor spinnen dat dit "wellicht komt omdat ze harig, sprieterig en soms snel zijn, en vaak onverwacht tevoorschijn komen" maar ik ken ook mensen die al bang zijn als ze een spin rustig in het web zien hangen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een diepere verklaring.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2.746

Re: De irrationele angst voor spinnen

en spinnen bijten helemaal niet snel.

in heel mijn leven ben ik nog maar 1 keer gebeten, door een dikke vette kruisspin, die ik al een uur of twee aan het pesten was.

Berichten: 4.546

Re: De irrationele angst voor spinnen

Ik ben raar genoeg hélemaal niet bang voor bijv vogelspinnen. Die zijn zacht (een 8-potige hamster op je hand, echt waar :D ) maar bijv die spin die ik in de link liet zien en de kleinere versies daarvan zijn helemaaaal niet zacht maar inderdaad sprieterig, snel en komen onverwacht uit hoekjes, brrrr. Verder werkt een echte fobie voor spinnen net als een fobie voor andere dingen: een nare ervaring in vooral de vroege jaren. Als je je als kleuter helemaal kapot schrikt van een vlinder kun je ook daaraan een fobie overhouden, of vogels etc etc. Nu heb ik zelf geen echte fobie, maar schrik ik me wel kapot als een gewone huisspin (natuurlijk niet als ze een paar milimeter groot zijn ofzo pi.gif ) voorbij zie sprinten, het is vooral dat schrikeffect voor mij samen met die ongelukjes die ik dus had.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.746

Re: De irrationele angst voor spinnen

nu je er over begint, ik ken iemand met een fobie voor vlinders pi.gif

en als jem bezig hoort en ziet lopen is een serieuze jonny, tot dat ie een vlinder ziet :D

Berichten: 4.546

Re: De irrationele angst voor spinnen

Dan zou je dus eens aan hem, of aan familie, moeten vragen of hij in zijn jonge jaren iets heeft meegemaakt met een vlinder.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: De irrationele angst voor spinnen

Een spin oppakken met ja hand en dan achter je kleine zusje aanrennen. Kan dit een fobie tot gevolg hebben? Is ze dan later bang van de spin of van mij of de combinarie ervan? Of denkt ze als hij een spin op kan pakken kan ik dat ook!
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer