Lagedrukkamer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Lagedrukkamer

Is iemand bekend met hoe een hypobare (lagedruk) kamer werkt?

Deze kamers worden o.a. gebruikt om leven op hoogte, na te bootsen (verminderde luchtdruk) en te wennen aan hoogte.

Ik weet dat de luchtdruk afneemt met ca. 0.1bar per km. Wil je een hoogte van 2km simuleren zal je een kamer moeten maken met een luchtdruk van 0.8bar. Door de verminderde hoeveelheid zuurstof/m2 zal het lichaam meer rode bloedcellen aanmaken.

Mijn vraag is; kan je in een gewone (slaap)kamer een druk van 0.8bar creeren door met een pomp lucht weg te zuigen?

Het verschil met de buitenlucht zal dan 0.2bar zijn = 20.000Pa = 20.000N/m2 = 2000kg/m2

Bij een kameroppervlak van 20m2 komt er dus een kracht van 40ton op het plafond te staan??? Klopt dit. Lijtk me dat een normale constructie dit niet aankan?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Lagedrukkamer

Je slaapkamer is zo lek als een mandje.

Overal zitten kieren waar lucht van buiten zijn weg zal vinden.

Dat wordt pompen....

De ramen zullen het ook snel begeven...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lagedrukkamer

Bij een kameroppervlak van 20m2 komt er dus een kracht van 40ton op het plafond te staan??? Klopt dit. Lijtk me dat een normale constructie dit niet aankan?
Inderdaad, de constructie van een normaal bouwwerk is daar niet tegen bestand.

Je zult dus een stalen drukvat moeten hebben, dat bovendien nog bestand moet zijn tegen overdruk van buiten.

Dat stelt nog andere eisen dan overdruk van binnen.

Berichten: 582

Re: Lagedrukkamer

Je zal echt een stalen cylinder moeten maken om een vacuum te creeren.

Zoals gezegd zijn normale bouwwerken niet bestand tegen de grote krachten en is een normaal gebouw ook lek. Zelfs de stenen zijn lek.

Heel simpel kan je bij een onderdruk rekenen dat bij elke 0,1 atm er ook 0,1 kg(f) per cm2 kracht wordt uitgeoefend.

Een simpele deur van 2x0,8 meter zal dan 200x80x0,1 kg(f) druk moeten weerstaan. 1600 kg(f) is helaas teveel voor een gewone deur. Bij 0,2 atm wordt dat dan 3200 kg(f).
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4.502

Re: Lagedrukkamer

Duikers,die een bepaalde tijd onder water hebben gewerkt op een diepte van 10 meter of meer,werken dan met een druk op hun lichaam van 1 bar door het water plus 1 bar atm.druk;op 20 meter diepte met (2 + 1) bar.

Deze mensen hebben alleen een masker op hun gezicht met een zuurstof (mengsel?)-cilinder op hun rug;dwz.dat hun lichaam zelf de extra druk zonder bescherming kan verdragen.Mogelijk doordat de lichaamsmaterie zelf niet samendrukbaar is (=vloeistof of vaste materie=bot)

Is niet het omgekeerde mogelijk en alleen bij drukwijziging in een ruimte-binnen bepaalde grenzen- ook het maskersysteem toe te passen of wordt bij onderdruk in een ruimte van zeg maar 0,2 bar en 1 bar via een cilinder en masker, je lichaam uiteengedrukt wordt ,omdat het die onderduk niet zou kunnen verdragen ....?

Bergbeklimmers werken ook niet met drukpakken,ruimte"vaarders" wel op hun uitstapjes in de lege ruimte in een vacuum dat kan worden benaderd op aarde volgens astronomen en waarbij het lichaam zou worden blootgesteld aan een onderdruk van 1 bar en ontploft!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lagedrukkamer

Het verschil tussen de ruimtevaarder en de bergbeklimmer is dat de eerste zich wil beschermen tegen een grote drukverandering waarbij stikstof belletjes ontstaan in bloedvaten en weefsel, ofwel:decompresie ziekte (caissonziekte), terwijl de bergbeklimmer zich alleen verdedigt tegen hypoxie.

Kortom, dat zijn volgens mij dus twee verschillende verhalen.
Is niet het omgekeerde mogelijk en alleen bij drukwijziging in een ruimte-binnen bepaalde grenzen- ook het maskersysteem toe te passen
Bij hoogte training gaat het er om dat je je lichaam laat aanpassen aan een situatie met verminderd zuurstof. Daar hoef je de druk niet perse bij te wijzigen (dat masker lijkt me niet echt lekker zitten, vastgezogen aan je hoofd). Er zij apparaten te koop waar bij je door een masker lucht in ademt waarvan de "filters" het percentage lucht is gewijzigd.

Goedkoop zijn dze systemen echter niet:

http://www.peakcentrevancouver.ca/store_go2.php.

http://www.hypoxico.com/?gclid=COW_l8HL3I0CFR0PZgod-0yXrw

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lagedrukkamer

sorry, ik ben een beetje slaperig, laatste zin moet zij:

Er zij apparaten te koop waar bij je door een masker lucht in ademt waarvan door "filters" het zuursof percentage is gewijzigd.

Re: Lagedrukkamer

oktagon schreef:Duikers,die een bepaalde tijd onder water hebben gewerkt op een diepte van 10 meter of meer,werken dan met een druk op hun lichaam van 1 bar door het water plus 1 bar atm.druk;op 20 meter diepte met (2 + 1) bar.

Deze mensen hebben alleen een masker op hun gezicht met een zuurstof (mengsel?)-cilinder op hun rug;dwz.dat hun lichaam zelf de extra druk zonder bescherming kan verdragen.Mogelijk doordat de lichaamsmaterie zelf niet samendrukbaar is (=vloeistof of vaste materie=bot)

Is niet het omgekeerde mogelijk en alleen bij drukwijziging in een ruimte-binnen bepaalde grenzen- ook het maskersysteem toe te passen of wordt bij onderdruk in een ruimte van zeg maar 0,2 bar en 1 bar via een cilinder en masker, je lichaam uiteengedrukt wordt ,omdat het die onderduk niet zou kunnen verdragen ....?

Bergbeklimmers werken ook niet met drukpakken,ruimte"vaarders" wel op hun uitstapjes in de lege ruimte in een vacuum dat kan worden benaderd op aarde volgens astronomen en waarbij het lichaam zou worden blootgesteld aan een onderdruk van 1 bar en ontploft!
ik denk dat je hier wel een idee oppert...

je neemt een masker en laat daar op 1 of andere manier maar bijvoorbeeld 0.8 of 0.7bar naar binnen. de lucht moet nog wel circuleren dus moet ik ff over denken...

ik was trouwens op vakantie op 2000m hoogte maar de luchtdruk was daar gewoon 0.995bar!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Lagedrukkamer

ik was trouwens op vakantie op 2000m hoogte maar de luchtdruk was daar gewoon 0.995bar!!!!!!!!
serieus hogedrukgebied of kapotte barometer
At 2000m (6561feet), the standard barometric pressure is 80kPa (605mmHg).
kapotte barometer waarschijnlijk
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Lagedrukkamer

je neemt een masker en laat daar op 1 of andere manier maar bijvoorbeeld 0.8 of 0.7bar naar binnen. de lucht moet nog wel circuleren dus moet ik ff over denken...
Dat werkt dus niet. Je borstkas wordt ingedrukt. Om in te ademen zou je een drukverschil van 0,3 bar moeten overwinnen. Dat is 3 N op 1 cm². Dat is alsof je liggend ademt met een gewicht van ruwweg 750 kg op je borstkas....oepsie....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer