Toelatingsproef arts/tandarts

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Toelatingsproef arts/tandarts

Vandaag was het zover, iedereen kon zijn punten gaan bewonderen.

Ik had niet verwacht dat ik er door zou zijn en die voorspelling kwam dan ook uit. Vooral arts-patiënt was slecht (1/6), maar ook de wetenschappen waren ietsje slechter dan ik had verwacht en dat geeft dan een totaal van 19,4/40. Vandaar dat ik even dit topic start en een paar vragen stel die ik mij nog kan herinneren.

Afbeelding

1) De eerste vraag van biologie (en meteen die van het examen) wou ik per se invullen ondanks ik niet 100% zeker het antwoord wist. Wat zijn de twee getekende structuren? De buitenst is het ectoderm, maar wat is die andere: mesoderm of endoderm? Het mesoderm ontstaat tussen het endo en ectoderm en hier zijn nog maar twee structuren dus dacht ik dat het niet het mesoderm was, maar aan de andere kant, kon dat ook weer een truk zijn, dat ze die andere structuur gewoon niet tekenen en we hebben toch ook geen darmen in onze benen, dus dacht ik dat dit ook wel het beginnende bloedvatenstelsel kon zijn. Wat denken jullie?

2) Wat gebeurt er met een cel indien de zoutconcentratie buiten de cel veel hoger is dan binnen? Er moet ook nog een ander antwoord geweest zijn, maar dat kan ik me niet herinneren.

3) Ik had nog nooit gehoord van een reactie tot de nulde orde en ik kan me er ook niets bij voorstellen! Maar hoe ziet zo'n grafiek eruit? Ik dacht v=k dus het zal wel een horizontale rechte zijn, maar twee mensen die biomedische of dergelijke hebben gedaan vertelde me dat het een grafiek naar beneden was, wat is nu het antwoord en vooral: waarom?

Afbeelding

4) Bij welke tekening heerst dezelfde spanning en hoe bereken je die? Er waren nog twee andere grafieken, maar die dacht ik uit te kunnen sluiten en die kan ik me ook niet meer herinneren.

Ik heb heel lang zitten twijfelen: je moet volgens mij congruente driehoeken hebben, maar zeker ben ik daar niet echt van. Dus hoe bereken je precies de spanning in een bepaald punt?

5) Hier snapte ik niet veel van, ik vermoed dat I moet toenemen, maar de rest is me een raadsel.

6) Volgens mij heb ik hier een foutje gemaakt en vroegen ze naar U en die blijft volgens mij gelijk, neen?

Maar even een andere vraag als de plaats waar het pijltje nu staat een weerstand Q was en men zou dan het rode poortje sluiten, zou I dan groter worden in deze weerstand Q?

Weet er iemand een deftige site waarop ze vanalles vermelden over radioactiviteit, geabsorbeerde dosis, activiteit, etc? want de vraag die we daarover kregen verstond ik helemaal niet.

Er was ook nog een vreemde chemie vraag: ze vroegen de opbrengst van die reactie A + B => C + D (deze letters stellen echt stoffen voor, maar ik kan me ze niet meer herinneren) dan zonderden ze enkele mol van de stof C af. Is hier iemand aanwezig die het examen gemaakt heeft en zich dit nog voor de geest kan halen?

7) Wat zijn correlaties? Ik heb de wiki uitleg gelezen, maar ik kan me er weinig bij voorstellen.

Berichten: 47

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

1) meso is de tussenliggende, endo de binnenste..

2) Verschrompelen denk ik, aangezien er water uit de cel gaat gaan om de concentratie binnen en buiten gelijk te krijgen (osmose)

3) Ik dacht toch wel dat het een constante zou worden. 1e orde is sowieso een rechte, 2e orde exponentieel, dus 0e orde zou'k denken een constante ..

die chemie vraag ging over reactie snelheden. Ik had dezelfde vraag en had deze al eens gesteld enkele dagen geleden op het forum hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

Meer en verschillender vragen kon je niet in één topic proppen zeker? pi.gif

4) Voor een gelijke kracht op de touwophanging moet de massa gelijkblijven en moet de hoek (en dus de verhouding tussen de doorzakking en de afstand tussen de ophangpunten) gelijk blijven. Ik kan de notities bij de massa's en afstanden niet goed lezen.

5) Ik snap heel de vraag niet. welke I moet toe- of afnemen, en als gevolg waarvan? Van de verandering van de andere I?

6) U(bron) blijft alleen gelijk als de spanningsbron ideaal is (geen inwendige weerstand). Kan me niet voorstellen dat dat de vraag was. Wat betekent dat pijltje? Een diode of de stroomrichting (overbodige aanduiding?)?

Als de schakelaar sluit zal de vervangingsweerstand van de schakeling afnemen en de stroomsterkte die de bron levert dus toenemen, en daarmee de stroomsterkte door die Q. Daarmee neemt echter ook het potentiaalverschil over die Q toe, waardoor eht potentiaalverschil over R1 en R2 daalt (en daarmee de stroomsterkte door R1 en R2)
Weet er iemand een deftige site waarop ze vanalles vermelden over radioactiviteit, geabsorbeerde dosis, activiteit, etc? want de vraag die we daarover kregen verstond ik helemaal niet.
Verstandigste oplossing: elk zichzelf respecterend middelbare school natuurkundeboek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

janardui: De vraag waar ik het over had was die over reactieopbrengst, niet over reactiesnelheid.

jan: Ja ik moet er misschien is mee gaan rekening houden dat mijn tekeningen en geschrift niet voor iedereen even duidelijk zijn.

Vraag 4:

De waarde van de massa was niet gegeven, wel dat het steeds om dezelfde massa gaat. Enkel de afstand tussen de twee muren en het hoogte verschil was gegeven. Dan moesten we zeggen in welke situatie de spanning gelijk was als in de beginsituatie. Maar is daar niet een formule voor? Iets als: F/sinx ofziets? Dat betekent dan dat de hoek gelijk moet blijven dus dat alle zijden van de driehoek zich tot dezelfde verhouding verhouden.

Maar over de stroom: vraag 5

We hebben een 2 geleiders: een rechte geleider een een cirkelvormige, ze liggen beide in het vlak van het blad. Dan is de vraag op moet de stroom in de rechte geleider toenemen of afnemen om een stroom op te wekken in de cirkelvormige geleider en in welke richting beweegt de stroom zich dan in de cirkelvormige geleider.

vraag 6

Ze vroegen de volgens mij de spanning in R1, of die verandert, maar nu begin ik te twijfelen. Waarom heb ik die vraag ook niet meteen opgeschreven. Maar doe deze maar weg, wat de vraag ook precies was, deze had ik wel juist denk ik. en ja het pijltje is de richting van de stroom, sorry voor de verwarring.

Berichten: 47

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=66430 <= die vraag van chemie

voor vraag 6, ze vroegen hoe de stroomsterkte (I) zou veranderen in R1 .. wnr de kring gesloten zou worden ... verlagen verhogen ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

janardui schreef:[url=http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=66430]

voor vraag 6, ze vroegen hoe de stroomsterkte (I) zou veranderen in R1 .. wnr de kring gesloten zou worden ... verlagen verhogen ..
Dus zonder serieweerstand op de plaats van het pijltje, bij weerstandsloze draden en een ideale spanningsbron: geen verandering van de stroomsterkte in R1

Mét serieweerstand, en/of met (praktische) draden met enige weerstand, en/of een (praktische, niet ideale, dwz mét inwendige weerstand) spanningsbron, zal de stroomsterkte in R1 dalen, zoals ik eerder al kort uitlegde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

0de orde is volgens de wiskunde een constante, dus geen rechte die stijgt of daalt maar een rechte evenwijdig met de x as

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Toelatingsproef arts/tandarts

Als op de y-as de reactiesnelheid staat uitgezet, dan moet de grafiek een horizontale lijn zijn. Staat er de hoeveelheid beginstof op, dan krijg je een schuine lijn naar beneden. Ik kon het op de tekeningen niet goed lezen.

Wat betreft die nulde orde: Stel je hebt een reactie

A + B --> C

Die kan bijvoorbeeld 1e orde zijn in A. Dan is de reactiesnelheid evenredig met [A], dus r=k*[A]

Tot zover niets raars. Maar als hij 1e orde is in A, is de reactiesnelheid dus onafhankelijk van de , en is de reactie nulde orde in B.

Of stel dat een reactie in 2 stappen verloopt:

A + D --> E

E + B --> C + D

--------------------

A + B --> C

Tijdens de reactie wordt D niet verbruikt (is een katalysator). Maar stel nu dat de snelheid van de reactie wordt bepaald door de eerste stap, en dat die reactie 1e orde is in D. Dan is de totaalreactie dus ook 1e orde in D. Maar aangezien D niet wordt verbruikt is [D] constant. De reactiesnelheid is dus ook constant, onafhankelijk van de concentratie van A en B, en dus nulde orde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer