Harde schijf

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.165

Harde schijf

Ik heb wat vraagjes over de harde schijf.

Hoe groot is het risico op crashes? Is dit een reëel risico wat bij een groot deel van de harde schijven vroeg of laat gebeurt of is dit een klein risico? Ik heb een Dell van zo'n 4,5 jaar oud.

Windows noemt geen merk. De naam begint met WDC maar dat kan evengoed een individuele code zijn.

Wanneer ik een nieuwe harde schijf plaats en ik copiëer een deel van mijn software (powerpoint, words, spellen enz: zodat die zeker niet verloren zou gaan bij een crash) kan ik dan automatisch de software starten vanuit de 2de harde schijf of ga ik dan ook het register moeten wijzigen?

Hoe zit dat met Windows? Ik zou nogal stevig moeten zoeken om deze CD ergens tussen al mijn andere CD's te vinden. Wanneer ik Windows zou copiëren naar mijn 2de harde schijf en mijn 1ste harde schijf zou crashen, start Windows dan nog?

Kan ik een cloon maken van mijn harde schijf? Nu heb ik er één van maar 60 gig. Ik zou bijvoorbeeld heel de harde schijf kunnen copiëren, dan heb ik altijd nog 40 gig aan extra ruimte wat ruim voldoende is om bijvoorbeeld ook regelmatig te kunnen defragmenteren (alleen daarom al is 60 gig te weinig, je moet 15% vrij houden voor defragmentatie).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Re: Harde schijf

Hoe regelmatig harddisks crashen kan ik je geen antwoord op geven..wel op een aantal andere vragen...

(mn ouders hebben overigens een pc thuis staan die na 7jaar hell nog steeds werkt.. dus risico is niet zo heel groot..virussen enz zijn groter probleem dan spontane crash..)

Als je een nieuwe harde schijf plaatst en je kopiert de dingen zoals MS Office en spelletjes dan zullen deze hoogstwaarschijnlijk niet meer werken...grotendeels van de hedendaagse software wordt in het register verwerkt.

Windows zal je dus ook opnieuw moeten installeren zonder image.. ik weet het niet 100% zeker maar ik denk niet dat je windows zal werken als je die kopiert naar je 2e schijf en je eerste crasht..

ja het is mogelijk om een cloon te maken van heel je hardeschijf hier zijn speciale programma's voor zoals norton ghost..Deze maken een zogenaamde image van je hardeschijf en deze is heel simpel weer terug te brenge..

zoals elk product van norton zal je deze moeten kopen. (of downloaden maar aan illegale software doen we natuurlijk niet pi.gif win xp sp2 is overigens ook downloadable :D )

het is overigens wijs om je hardeschijf niet vol te pompen met data, des te meer er op staat des te langzamer deze zal zijn en dus zullen je spellen en heel je pc (als die op die ene schijf draait) behoorlijk langzaam lopen en stotteren..(en windows kennende regelmatig vastlopen :D )

Berichten: 12.262

Re: Harde schijf

Je kunt ook een clone maken met gratis legale software - bijvoorbeeld een trial van CasperXP of een vergelijkbaar tool. Zolang je clones maakt blijft alles gewoon werken, de software kan amper zien dat ze van disk veranderd is (afgezien van bijv het serienummer van de disk, maar zulke controle zit er normaliter niet in).

Ook kun je na het clonen de partitie wel groter maken, dan clone je eerst de partitie met zn orginele omvang naar je nieuwe schijf, en past deze daarna aan. Ik zou overigens aanraden om een aparte kleinere partitie te handhaven voor OS en software, en data op een separate te zetten.. dat maakt het hele clone verhaal (ook de volgende keer) eenvoudiger.
Victory through technology

Berichten: 388

Re: Harde schijf

het is overigens wijs om je hardeschijf niet vol te pompen met data, des te meer er op staat des te langzamer deze zal zijn en dus zullen je spellen en heel je pc (als die op die ene schijf draait) behoorlijk langzaam lopen en stotteren..(en windows kennende regelmatig vastlopen :D )
Kan je eens verduidelijken waarom je dat denkt? Dit is te interpreteren in de zin dat een schijf van 500GB trager is dan eentje van 100.

Moderene schijven hebben statistisch gezien meer kans op crashen omdat de datadichtheid hoger is, maar daar zou ik me niet door laten afschrikken. Daarbij heb ik nog nooit een schijf weten crashen. Let op, het gebeurt wel, maar het is nog niet in mijn naaste omgeving gebeurt, laat ik het zo formuleren.

WDC kan wijzen op Western Digital (check Google, eerste hit).

Wat betreft het back-uppen en clonen: Ik zou je systeem herindelen in twee partities. Op de ene installeer je Windows met alle software, op de andere zet je al je files (je data). Nu koop je je een externe HD waarop je ook twee partities maakt. Op de ene zet je een clone van je Windows partitie, op de andere zet je gewoon een kopie van je data als back-up. Je gaat wss niet elke dag hopen nieuwe programma's installeren, dus heeft het ook geen zin deze mee te back-uppen. Als je dan enkel een back-up maakt van je twee data partitie gaat het een stukje vlugger. En aangezien deze regelmatig wijzigt is het ook zinvol deze regelmatig te back-uppen. Als je je externe HD groot genoeg neemt én je partities hierop een beetje logisch beheerd, kan je ook meerdere back-ups op je externe HD zetten. Dit brengt met zich mee dat je meerdere weken terug kan gaan...

Deze manier pas ik ook toe en ik kan tot vier weken terug gaan. Handig als je eens een bestand verneukt door snel wat te proberen pi.gif Natuurlijk komt er wat discipline bij kijken om die back-up te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Harde schijf

Windows 'kopiëren' naar een 2de partitie o.i.d. loopt gegarandeert fout. Sommige bestanden zullen niet toegankelijk zijn om te kopiëren vermits deze momenteel nodig zijn in het besturingsprogramma, je register wordt niet mee gekopieerd en de bootfile zal ook niet worden aangepast (zonder bootfile weet je pc niet wat hij precies moet opstarten). Waarschijnlijk loopt er nog meer fout dan dit alleen :D

En de harde schijven van 4-5 jaar oud zijn meestal van degelijke kwaliteit. Modernere schijven worden steeds goedkoper en dat laat zich ook alsmaar vaker blijken in de kwaliteit van de hardware. Moderne schijven die snel stuk gaan zijn geen uitzonderingen meer. En de levensduur van elektronica hangt nog steeds heel erg sterk af van een beetje geluk pi.gif

Berichten: 388

Re: Harde schijf

Voor de geïnteresseerden, dit topic eens doorlezen is ook de moeite. Je moet er wel even tijd voor maken pi.gif

Edit:

Ik vond het de moeite, laat ik het zo zeggen. Vooral de technische informatie...

Berichten: 3.165

Re: Harde schijf

Windows 'kopiëren' naar een 2de partitie o.i.d. loopt gegarandeert fout. Sommige bestanden zullen niet toegankelijk zijn om te kopiëren vermits deze momenteel nodig zijn in het besturingsprogramma, je register wordt niet mee gekopieerd en de bootfile zal ook niet worden aangepast (zonder bootfile weet je pc niet wat hij precies moet opstarten). Waarschijnlijk loopt er nog meer fout dan dit alleen pi.gif
Is het mogelijk om te clonen zonder Windows mee te clonen, dus is het mogelijk om een deel van de harde schijf te clonen? Ik begrijp dat je zowel de bestanden als het register dan moet copiëren.

Tot nu dacht ik dat het register niet op de harde schijf staat maar blijkbaar dus wel?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 388

Re: Harde schijf

Is het mogelijk om te clonen zonder Windows mee te clonen, dus is het mogelijk om een deel van de harde schijf te clonen? Ik begrijp dat je zowel de bestanden als het register dan moet copiëren.
Manueel je bestanden omzetten (CTRL C en CTRL V). Als dan de boel crasht moet je natuurlijk Windows én alle programma's opnieuw installeren...
Tot nu dacht ik dat het register niet op de harde schijf staat maar blijkbaar dus wel?
Jawel pi.gif

Waar dacht jij dat ie stond?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Harde schijf

Manueel je bestanden omzetten (CTRL C en CTRL V). Als dan de boel crasht moet je natuurlijk Windows én alle programma's opnieuw installeren...


En als het als backup dient, bij voorkeur op een externe harde schijf. Die kun je vervolgens ver weg van je computer bewaren (bijvoorbeeld een kluis of op je werk), zodat je altijd je belangrijke bestanden hebt. Zelfs bij bijvoorbeeld brand of waterschade.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Harde schijf

Discussie over Windows Genuine advantage afgesplitst naar het café.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Harde schijf

Hoe groot is het risico op crashes? Is dit een reëel risico wat bij een groot deel van de harde schijven vroeg of laat gebeurt of is dit een klein risico?
100%, geen enkele harddisk heeft het eeuwige leven.
dan heb ik altijd nog 40 gig aan extra ruimte wat ruim voldoende is om bijvoorbeeld ook regelmatig te kunnen defragmenteren (alleen daarom al is 60 gig te weinig, je moet 15% vrij houden voor defragmentatie).
Waar heb je dat vandaan? Defragmenteren kost geen ruimte hoor (afhankelijk van je filesystem kan het zelfde een klein beetje ruimte opleveren). Het defragmenteren kan wel iets sneller als je wat ruimte vrij hebt, maar 15% is echt enorm overdreven hoor, 1% volstaat.
En als het als backup dient, bij voorkeur op een externe harde schijf. Die kun je vervolgens ver weg van je computer bewaren (bijvoorbeeld een kluis of op je werk), zodat je altijd je belangrijke bestanden hebt. Zelfs bij bijvoorbeeld brand of waterschade.
Inderdaad, een backup op je eigen computer is vrij zinloos, helemaal als het op dezelfde harde schijf is.

Wat ook kan is uploaden naar een externe server. Ik backup dagelijks al mijn belangrijke data naar twee servers in het buitenland, dus dat moet wel een hele flinke brand zijn om zowel mijn eigen laptop als mijn backups te vernietigen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 388

Re: Harde schijf

Waar heb je dat vandaan? Defragmenteren kost geen ruimte hoor (afhankelijk van je filesystem kan het zelfde een klein beetje ruimte opleveren). Het defragmenteren kan wel iets sneller als je wat ruimte vrij hebt, maar 15% is echt enorm overdreven hoor, 1% volstaat.
Windows zelf zeurt daarover pi.gif
Wat ook kan is uploaden naar een externe server. Ik backup dagelijks al mijn belangrijke data naar twee servers in het buitenland, dus dat moet wel een hele flinke brand zijn om zowel mijn eigen laptop als mijn backups te vernietigen.
Als je weinig data hebt of een sterke upload dan gaat dat, maar als je elke dag véél gewijzigde data hebt dan heb je het vlaggen...
100%, geen enkele harddisk heeft het eeuwige leven.
Dat ligt eraan hoe je het opvat. Elke schijf zal wel ooit sneuvelen, maar je moet het ook nog binnen zijn gebruikstijd bekijken en dan die is 100% ineens een factor 100 kleiner.

Berichten: 99

Re: Harde schijf


Berichten: 388

Re: Harde schijf

Dan is enkel je data foetsie, even herformateren en ready to go. Als "we" over crashen spreken, dan is dat ding hardwarematig aan zn einde gekomen: arm die vast komt te zitten ofzo...

Reageer