Warmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Warmte

Stel dat we 200 cm³ thee (water c = 4.186 kJ/kgK) van 95°C (Teind) in een glazen kom (c = 0.840 kJ/kgK) gieten die een aanvangtemperatuur heeft van Tbegin = 25°C heeft.

Hoeveel bedraagt de uiteindelijke temperatuur (Tevenwicht) van het geheel wanneer er evenwicht is bereikt, aangenomen wordt dat er geen warmte naar de omgeving wegstroomt?

Gegeven:

======

m = 0,2kg

Teind = 95°C

Tbegin = 25°C

c(glas) = 0,840 kJ/kgK

c(water) = 4,186 kJ/kgK

Gevraagd:

=======

Te = ?

Oplossing

======

Mijn oplossing is die juist?

Indien niet kan je wat correcties aanbrengen wat ik verkeerd doe

Hoe kan je dat oplossen met de methode van de tabel?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmte

Stef31 schreef:Stel dat we 200 cm³ thee (water c = 4.186 kJ/kgK) van 95°C (Teind) in een glazen kom (c = 0.840 kJ/kgK) gieten die een aanvangtemperatuur heeft van Tbegin = 25°C heeft.

Hoeveel bedraagt de uiteindelijke temperatuur (Tevenwicht) van het geheel wanneer er evenwicht is bereikt, aangenomen wordt dat er geen warmte naar de omgeving wegstroomt?
die thee heeft geen Teind van 95°C, dat is de Tbegin van de thee.

De glazen kom heeft vast geen soortelijke warmtecapaciteit van 0,840 kJ/kg·K, want de massa is niet gegeven. Ik vermoed dat de voorwerpswarmtecapaciteit gelijk is aan 0,840 kJ/K (dus zonder die kg onder de deelstreep, m.a.w. die massa van het glas zal al wel verrekend zijn in die 0,840) Echter, de soortelijke warmtecapaciteit van glas is wel ongeveer 0,8 kJ/kg·K. De kom zou dan dus een massa van ca 1 kg hebben. Da's een zware kom voor een kopje thee.

Thee en glazen kom zijn je beginstoffen

Afbeelding

0) breng eerst je beginstoffen naar één temperatuur. Een handige om te kiezen is 25°C. Dit wordt dan tevens de begintemperatuur voor je thee plus kom als geheel.

1) bereken de temperatuurveranderingen.

2) bereken dan de hiervoor benodigde warmtestromen

3) dat levert een energiebudget

4) uiteindelijk ga je dat weer helemaal in je thee + glas stoppen

5) ik heb verkeerd genummerd, geen zin om de tabel nu opnieuw te maken, slaan we dus over.

6) de warmtecapaciteit van thee plus kom is 0,2 x 4180 + 1 x 840 = 1676 J/K

7) delta T van thee plus kom wordt energeibudget gedeeld door warmtecapaciteit

8) et voila, eindtemperatuur thee plus kom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Warmte

Jan van de Velde schreef:die thee heeft geen Teind van 95°C, dat is de Tbegin van de thee.

De glazen kom heeft vast geen soortelijke warmtecapaciteit van 0,840 kJ/kg·K, want de massa is niet gegeven. Ik vermoed dat de voorwerpswarmtecapaciteit gelijk is aan 0,840 kJ/K (dus zonder die kg onder de deelstreep, m.a.w. die massa van het glas zal al wel verrekend zijn in die 0,840) Echter, de soortelijke warmtecapaciteit van glas is wel ongeveer 0,8 kJ/kg·K. De kom zou dan dus een massa van ca 1 kg hebben. Da's een zware kom voor een kopje thee.

Thee en glazen kom zijn je beginstoffen

Afbeelding

0) breng eerst je beginstoffen naar één temperatuur. Een handige om te kiezen is 25°C. Dit wordt dan tevens de begintemperatuur voor je thee plus kom als geheel.

1) bereken de temperatuurveranderingen.

2) bereken dan de hiervoor benodigde warmtestromen

3) dat levert een energiebudget

4) uiteindelijk ga je dat weer helemaal in je thee + glas stoppen

5) ik heb verkeerd genummerd, geen zin om de tabel nu opnieuw te maken, slaan we dus over.

6) de warmtecapaciteit van thee plus kom is 0,2 x 4180 + 1 x 840 = 1676 J/K

7) delta T van thee plus kom wordt energeibudget gedeeld door warmtecapaciteit

8) et voila, eindtemperatuur thee plus kom.
Das de originele opgave :

Afbeelding

Kan je eens kijken naar mijn uitwerking?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmte

Je uitwerking klopt.

Met de tabel doe je het in minder dan een kwart van de tijd, en met een veel kleinere kans op rekenfouten..

Probeer maar.

De opgave is echter niet volledig zoals ik hiervoor al aangaf. We moeten voor de wamtecapaciteit van het glas maar wat aannemen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Warmte

Jan van de Velde schreef:Je uitwerking klopt.

Met de tabel doe je het in minder dan een kwart van de tijd, en met een veel kleinere kans op rekenfouten..

Probeer maar.

De opgave is echter niet volledig zoals ik hiervoor al aangaf. We moeten voor de wamtecapaciteit van het glas maar wat aannemen......
Dus kom jij ook die 60°C uit als evenwichts temperatuur?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warmte

die thee heeft geen Teind van 95°C, dat is de Tbegin van de thee.

De glazen kom heeft vast geen soortelijke warmtecapaciteit van 0,840 kJ/kg·K, want de massa is niet gegeven. Ik vermoed dat de voorwerpswarmtecapaciteit gelijk is aan 0,840 kJ/K (dus zonder die kg onder de deelstreep, m.a.w. die massa van het glas zal al wel verrekend zijn in die 0,840) Echter, de soortelijke warmtecapaciteit van glas is wel ongeveer 0,8 kJ/kg·K. De kom zou dan dus een massa van ca 1 kg hebben. Da's een zware kom voor een kopje thee.

Thee en glazen kom zijn je beginstoffen

Afbeelding

0) breng eerst je beginstoffen naar één temperatuur. Een handige om te kiezen is 25°C. Dit wordt dan tevens de begintemperatuur voor je thee plus kom als geheel.

1) bereken de temperatuurveranderingen. -70 K en 0 K resp

2) bereken dan de hiervoor benodigde warmtestromen 0,2 x 4180 x -70 = -58520 J en 0 J

3) dat levert een energiebudget -58520 + 0 = -58520

4) uiteindelijk ga je dat weer helemaal in je thee + glas stoppen dus + 58520

5) ik heb verkeerd genummerd, geen zin om de tabel nu opnieuw te maken, slaan we dus over.

6) de warmtecapaciteit van thee plus kom is 0,2 x 4180 + 1 x 840 = 1676 J/K

7) delta T van thee plus kom wordt energeibudget gedeeld door warmtecapaciteit +58520 J / 1676 J/K = +35 K

8) et voila, eindtemperatuur thee plus kom. 25 + 35 = 60 °C

2 minuutjes pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer