[scheikunde] Co2/koolstof, droog ijs.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Co2/koolstof, droog ijs.

Goedendag,

Ik heb op school een opdracht gekregen van mijn natuurkunde leraar om te ontdekken hoe ik droog ijs moet maken.

Ik heb wat research gedaan en ben op het volgende gekomen:

Ik moet co2 of koolstof comprimeren en bevriezen.

Een aantal mensen vertelde mij dat ik een co2 brandblusser moet pakken en een doek om het uiteinde te doen en dan het overige uit een co2 brandblusser op te vangen in die doek, maar het probleem is dat ik maar 15 euro mag uitgeven aan de productie van het droog ijs en ik geloof niet dat je een brandblusser kan kopen van 15 euro.

Heeft iemand een ander idee hoe ik droog ijs kan maken voor maar 15 euro???

m.v.g markona12 pi.gif
Science abuse, don't even think about it!!!

Berichten: 225

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Beste,

Wat informatie vind je hier

http://www.howstuffworks.com/question264.htm

succes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Heeft iemand een ander idee hoe ik droog ijs kan maken voor maar 15 euro???
De koolzuur in die koolzuurpatronen (voor zelf biet of soda maken) is toch ook vloeibaar?

Voor een tientje moet je daarvan toch wel een setje te pakken kunnen krijgen. Gooi ze in de diepvries (alle kleine beetjes helpen) en spuit ze leeg in een isolerend vaatje. Geen ervaring, maar zou moeten lukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

en zouden co2 patronen voor in een luchtbuks ook werken??? want ik heb niet zo'n soda apparaat maar wel co2 patronen.

en als ik het dan goed begrijp moet ik dan die co2 patronen bevriezen en dan leeg moeten spuiten in een bak ofzo. pi.gif

dan heb ik nog een vraag: hoe kan ik die co2 patronen leeg latenlopen in een bak zonder zo'n soda apparaat, (want, als ik mijn luchtdrukpistool gebruik gaat mijn pistool dan naar de knoppen en dat wil ik niet :D ) zou ik dan gewoon een gat erin moeten makken met een spijker en hammer en dan snel leeg laten lopen in een bak.

in iedergeval bedankt voor deze informatie en ik hoop dat ik nog een berichtje terug krijg om te kijken of ik het goed heb. :D

greetz markona12
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

markona12 schreef:en zouden co2 patronen voor in een luchtbuks ook werken??? want ik heb niet zo'n soda apparaat maar wel co2 patronen.

en als ik het dan goed begrijp moet ik dan die co2 patronen bevriezen en dan leeg moeten spuiten in een bak ofzo. :D
BEvriezen zal zomaar niet lukken: ik bedoel alleen maar te zeggen dat alle warmte die er niet inzit ook een lichtjes grotere productie aan droogijs zal betekenen. Alle kleine beetjes helpen. En ik denk niet dat luchtbuks- koolzuurpatronen zullen werken (nog niet van gehoord overigens). Is de koolzuur die daarin zit eigenlijk wel vloeibaar (weet ik bij nader inzien van die sodapatronen ook niet zeker :D )
dan heb ik nog een vraag: hoe kan ik die co2 patronen leeg latenlopen in een bak zonder zo'n soda apparaat, (want, als ik mijn luchtdrukpistool gebruik gaat mijn pistool dan naar de knoppen en dat wil ik niet :D ) zou ik dan gewoon een gat erin moeten makken met een spijker en hammer en dan snel leeg laten lopen in een bak.
Misschien dat je daarvoor in je schuurtje iets handigs in elkaar kunt knutselen

PAS OP: :!: gevaar :!:

VERDAMPEND VLOEIBAAR KOOLZUUR ONTTREKT EEN BERG WARMTE AAN ZIJN OMGEVING.

Een spetter op je huid kan ernstige cryogene brandwonden veroorzaken.<

OM AAN JE OGEN MAAR NIET TE DENKEN. :D

Gebruik afdoende gelaats- en huidbescherming zodra je met koolzuurpatronen gaat werken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

oke dankjewel maar angezien het pas op gevaar mij te groot is ga ik maar niks meer proberen:p
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

oke dankjewel maar angezien het pas op gevaar mij te groot is ga ik maar niks meer proberen:p
Je hoeft nergens bang voor te zijn hoor, het is geen dynamiet. Je moet WEL fatsoenlijk aangekleed en met een goede ruimzichtbril of beter nog gelaatsscherm werken. Da's wél belangrijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Is de inhoud van een CO2 blusser het zelfde als een fles koolzuur wat gebruikt wordt bij het tappen van bier?

Kan ik met die fles koolzuur het zelfde toepassen als met een CO2 blusser om droogijs te maken? Door de fles in een doek leeg te spuiten? Of gaat dat niet werken?

Berichten: 44

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Ja CO2 in een blusser is dezelfde als in een fles voor een tap als in dezelfde als in je drukpatroontjes en dezelfde als in de lucht die je inademt en dezelfde die uit je auto-uitlaat komt.

Echter het verschil zit em in de druk en de temperatuur. 

Zoek bij google eens op 'PT diagram CO2' je krijgt dan een plaatje waarin de temperatuur en de druk zijn uitgezet en de toestanden van CO2 (gas, vloeistof, vast). Je kunt dan zien dat je op omgevingsdruk een temperatuur moet maken van -78.5 graden.... of bij kamertemperatuur een druk van > 1500 bar om vast CO2 te krijgen (droogijs) Zelfs in je diepvries (-20 graden) moet de druk >1000 bar zijn.

MAW voor 15euro is het nagenoeg onmogelijk om droogijs zelf te maken, ik zou het inkopen :)
Lees vooral een PT diagram maar eens na (en de theorie)
 
Succes!!

Berichten: 5

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus met een tap koolzuurfles op dezelfde manier als een CO2 blusser droogijs maken door hem leeg te spuiten in een doek/stoffenzak.

Berichten: 44

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Om die truck toe te passen moet je de vloeibare CO2 laten expanderen, en in hoog tempo. Of je dit met een tap-fles lukt weet ik niet....

Berichten: 12.262

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

In principe zou dat gewoon moeten werken, zolang je dat koolzuur maar vloeibaar uit de tapfles weet te krijgen (wellicht ondersteboven monteren oid). Enige wat ik me afvraag is of het er snel genoeg uitkomt om buiten de fles voldoende afkoeling te krijgen zodat vast CO2 onstaat. One way to find out ;)

... maar leest eerst even bovenstaande waarschuwingen!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Ik denk niet dat de uitstroomsnelheid van de vloeibare CO2 van belang is.
 
Het speciale met CO2 is dat het een vrij hoge druk op het tripelpunt (triple point) heeft, namelijk 5,18 bar. Omdat de atmosferische druk van 1 bar daar ver onder ligt ontstaat er uit vloeibaar CO2 meteen een mengsel van gasvormig CO2 en vast CO2
 
Zie het p-h diagram van CO2
 
CO2 p-h diagram.jpg
CO2 p-h diagram.jpg (194.24 KiB) 986 keer bekeken
 
Stel men start met een cilinder vloeibare CO2 met een temperatuur van -20 oC (uit de diepvries) en een druk van ongeveer 20 bar (2000 kPa). Als men die vloeibare CO2(met enthalpie 375 kJ/kg) isenthalpisch laat expanderen dan ontstaat er bij atmosferische druk (100 kPa) een mengsel van ongeveer 48 % vast (met enthalpie 90 kJ/kg) en 52 % gasvormig CO2(met enthalpie 640 kJ/kg).
In werkelijkheid is de expansie niet helemaal isenthalpisch omdat het gasvormig CO2 een hoge snelheid zal hebben en die kinetische energie gaat ten koste van de enthalpie. Dus in werkelijkheid zal er meer dan 50 % vast CO2 ontstaan.

Berichten: 5

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Dus dat betekend dat ik de cilinder eerst even moet stallen in de vriezer? Of is het juist beter van niet? Als de druk omhoog gaat, is dat geen gevaar dat die cilinder dan gaat klappen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2/koolstof, droog ijs.

Door die cillinder te koelen gaat de druk juist omlaag. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer