Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

Het is mij opgevallen dat nijlpaarden de gewoonte hebben om hun oren rond te draaien of ermee te klapperen, zoals ook te zien is op volgende Youtubefilmpjes:Ik vraag me af waarom ze dit doen. Zoeken ze afkoeling? Proberen ze water uit hun oren te krijgen? Jagen ze insecten weg? Zijn er nog dieren die dit doen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 199

Re: Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

Het eerste dat in me opkomt is omdat ze jeuk hebben of idd insecten weg willen jagen... ik heb althans nog nooit een nijlpaard met zijn achterpoot aan zijn oren zien krabben...

Ik kan me ook voorstellen dat de jeuk veroorzaakt wordt door opdrogende modder en dat het wapperen de modder sneller doet opdrogen>om de jeuk te laten stoppen.

Of misschien is het een vorm van afkoelen, maar gezien de maat van de oren en de hippo zelf lijkt me dat enigszins onwaarschijnlijk.

Berichten: 597

Re: Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

Het eerste dat in me opkomt is omdat ze jeuk hebben of idd insecten weg willen jagen... ik heb althans nog nooit een nijlpaard met zijn achterpoot aan zijn oren zien krabben...
lol

en afkoelen, dat doen ze toch gewoon in het water?

denk ook dat het met insecten te maken heeft
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 597

Re: Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

of om het water uit de oren te krijgen

en misschien fladderen ze met hun oren als ze blij zijn?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 9

Re: Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

Volgens mij heeft het flapperen in het eerste filmpje te maken met de onderdanigheid tegenover het volwassen dier, soort communiseren.

Berichten: 99

Re: Waarom klapperen nijlpaarden met hun oren?

The mother will nudge her calf to the surface of the water to catch its' first breath and then the calf will take a breath, close its' nostrils, fold its' ears and submerge to nurse on its' mother. (http://www.animalcorner.co.uk/wildlife/ ... ommon.html)

Hij vouwt zijn oren dus voordat ie onder water gaat. Heeft eigenlijk niets met flapperen te maken denk... Maar misschioen om te laten zien dat ie dorst heeft. Maar ja, de moeder wappert ook, dus t zal wel niet.

Reageer