Druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Druk

Heej

Terug een nieuw vraagje.

Opgave:'Het bloed van een 14-jarige vertoont een overdruk die schommelt tussen 12,0 en 6,0 cm kwik. Hoeveel bedraagt die overdruk in hPa?'

Moet ik hierbij de formule 'p = h.l.g' gebruiken? Je hebt voor die formule toch te weinig gegevens? Je weet toch niet hoe groot je 14-jarige is en welk gewicht hij heeft?

Of moet ik gewoonweg de formule 'p = F/A' gebruiken? Maar dan heb je toch terug hetzelfde probleem: te weinig gegevens...

Of ik ben volledig fout in mijn redenering en ik moet eenvoudigweg een andere formule of zoiets gebruiken.

Help me aub.

Zoewn.

Leila.

Berichten: 2.746

Re: Druk

76 cm kwik komt overeen met 1 atmosfeer. (en verandert lineair) dus hieruit zou je normaal gemakkelijk je antwoord moeten kunnen halen.

de vraag is wel of je dat getal mag gebruiken of nog moet bewijzen.

als je het moet bewijzen heb je inderdaad gegevens tekort, namelijk de massadichtheid van je kwik.

over die veertienjare moet je niets weten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Druk

De massadichtheid van kwik weet ik wel door het kijken in de tabellen die ik gekregen heb: massadichtheidkwik = 13,55*103 kg/m3 .

Dus dan moet ik gewoon alles invullen in de formule 'p = g.massadichtheidkwik.h'

Duizendmaal dank!!

Leila.

Berichten: 1.379

Re: Druk

Je kunt met deze gegevens gemakkelijk een schatting maken. De druk in hectopascals is ongeveer 4/3 maal de druk in mm kwik.

Laten we aannemen dat de veertienjarige een overdruk van 1/10 atmosfeer heeft ( = 7.6 cm kwik). Is dat een redelijke waarde? Welnu, we weten dat een atmosfeer gelijk is aan de druk van een waterkolom van 10 meter. Bij de veertienjarige

met een lengte van 1.50 m. zou de overdruk dan ongeveer gelijk zijn aan die van 1 meter water. Niet onredelijk, lijkt mij.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer