Wiskundeknobbel...

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Wiskundeknobbel...

Hi Peeps,

wiskunde is echt ontzettend belangrijk en nuttig. Maar voor een deel wordt het je aangeboren. Maar verder kan je ook zelf je wiskundekennis versterken.

Ik probeer het al jaren. Maar ik heb gewoon geen wiskundeknobbel. (Misschien probeer ik niet hard genoeg?)

Hoe kan je je wiskundekennis versterken, of moet je gewoon bij neerleggen dat je gewoon geen wiskunde kan?!

Gr,

Shine
[center]''My mom always told me: life is like a box of chocolat, you never know what you gonna get...''[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeknobbel...

Stuk per stuk, niet alles tegelijk willen snappen. Als je niet zo snel weg bent met eerder abstracte, theoretische begrippen, maak dan vooral veel oefeningen. Je wint aan inzicht (ook voor de theorie) door te oefenen, oefenen, oefenen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wiskundeknobbel...

Inzicht komt in de eerste plaats door een heldere uitleg krijgen.

Kennis is vooral een kwestie van nauwkeurigheid: Leer de formele definities van de begrippen uit je hoofd. Leer de standaard formules uit je hoofd in meerdere gelijkwaardige vormen. Pas deze kennis actief toe wanneer dan ook.

Vaardigheid komt van systematisch oefenen: Eerst foutloos, dan snel. Ga door met oefenen lang nadat je het meester bent.

Ontwerp zelf eens een toets of examen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2.746

Re: Wiskundeknobbel...

leer of lees bewijzen aandachtig, leer ze niet letterlijk vanbuiten, probeer ze te begrijpen. Zorg dat je altijd een totaalbeeld hebt van de wiskunde ook, als je met iets specefieks bezig bent. kijk of je theorie kan toepassen, zoek wat je ermee kunt doen. probeer 'thinking outside the box'.

dus conclusie, probeer zo ruim mogelijk te denken.

Berichten: 61

Re: Wiskundeknobbel...

Wat filosofie en grondslagen van de wiskunde en logica. Dan krijg je meer abstractie vermogen en gaan er deurtjes open in het denken die je eerder niet voor mogelijk hield (wat bevorderlijk is voor de wiskunde).

Het is me opgevallen dat sommige mensen door de geschiedenis heen pas bij hogere wiskunde "het licht" zagen.

Zelf ben ik begonnen met een filosofie van "logic & set theory", waar ik nog steeds mee bezig ben maar nu dieper (de 2 boeken van George Tourlakis (van begin tot begrijpen van research niveau logica)). Ik begon met Set Theory and Its Philosophy.

Verder kan ik http://www.phys.uu.nl/~thooft/theorist.html aanraden!

-J

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wiskundeknobbel...

Het is ook belangrijk dat je beseft dat zulk een begrip vandaag de dag heel relatief is. Ikzelf studeer voor ingenieur en dan ben ik tegenover veel mensen een zogenaamde wiskundeknobbel: tegenover mensen die helemaal niets van wetenschap kennen, tegenover middelbare scholieren, tegenover mensen die bijvoorbeeld chemie studeren. Maar tegenover mensen die wiskunde studeren of mensen die door middel van zelfstudie wiskunde studeren en mijn cursussen voorbijstreven ben ik net een beetje een wiskunde-leek. Ikzelf haal middelmatige punten en ben tevreden wanneer ik mijn wiskunde kan toepassen, als bewijsjes niet verondersteld worden gekend te zijn ga ik ze meestal niet studeren, dus ik ben ook geen wiskundeknobbel tegenover collega-ingenieursstudenten die onderscheiding halen of zelfs meer wiskunde studeren naast hun cursussen (ik denk bijvoorbeeld aan TD hier op het forum). Als je wat elementaire analyse en algebra onder de knie krijgt ben je in vergelijking met een heel groot deel van de maatschappij al een wiskundeknobbel. Vandaag de dag zijn de klassieke indelingen van de wetenschap eigenlijk zo voorbijgestreeft omdat ze zo breed en uitgediept zijn. Geen enkele professor kan nog op het gehele gebied van de wiskunde nog een expertise bezitten. Sommigen zullen er al wat beter in slagen dan anderen en dus zullen zelfs sommige professoren tov andere professoren als wiskundeknobbels kunnen beschouwd worden.

Berichten: 10

Re: Wiskundeknobbel...

het gaat vooral om een stevige basis

en probeer goed te begrijpen wat je doet

Dus mijn advies zou zijn van

probeer alles goed stap voor stap op te bouwen

Het moet meer gaan om hoe je aan iets komt, in plaats van hoe je het gebruikt

Veel succes nog :D

Reageer