Navigeren in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Navigeren in de ruimte

Weet iemand toevallig het antwoord op de vraag hoe een ruimtevaartuig de koers kan bepalen in de ruimte????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Navigeren in de ruimte

Je kan natuurlijk je koers bepalen aan de hand van de sterren. De vraag is of dit ook gebeurt! Volgens mij is het hele vluchtplan al ingevoerd voor de lancering om de kosten zo laag mogelijk te houden.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 259

Re: Navigeren in de ruimte

Het zou op de sterren kunnen in principe. Echter, ik meen me te herinneren dat de interplanetaire missies op de zon navigeren.

Re: Navigeren in de ruimte

Ik weet niet de huidige ruimtevaartuigen het doen, maar ik weet wel wat je moet doen als je verdwaald bent. Je kunt kijken naar bekende sterrenbeelden. Er zouden er twee sterrenbeelden moeten zijn die redelijk bekend moeten voorkomen. De eerste in de richting van de aarde en de ander van de aarde af. Alleen zouden er sterren kunnen ontbreken omdat je wellicht gepasseert bent.

Je hoeft dan nog maar tussen twee richtingen te kiezen om thuis te komen. Kans van 1 op 2 dat je thuis komt! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Navigeren in de ruimte

Ik heb ooit eens een sterrenprogramaatje gedraait waarmee je door de ruimte kon reizen. Alles ging prima totdat je geen herkenbare sterrenbeelden meer kun vinden :shock: Dan wordt het een gigantisch probleem!! Ik stel me voor dat er tegen die tijd dat we zover in het echt zijn, er een driedimensionaal systeem is ( te vergelijken met een CAD tekenprogramma) maar misschien hebben anderen nu al een beter idee?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Navigeren in de ruimte

ja ik heb een idee, als je echt snel en ver kan komen, dan zou ik als ik verdwaald was en niets herkende het vlak van de melkweg uitvliegen om mijn weg naar huis te bepalen.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Navigeren in de ruimte

is dat te vergelijken met het 1e, 2e, 3e 3n 4e kwadrant wat ze ook in Star trek gebruiken? Zelf denk ik dat het komplete onzin is om sterrenbeelden te gebruiken als referentie, je zou dat toch zo gauw mogelijk is 3 demensionale vorm moeten zien, .....................
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Navigeren in de ruimte

Het lijkt mij niet dat ze navigeren op sterrenbeelden.

Hoe verder je van de aarde vandaan gaat hoe minder de sterrenbeelden zullen lijken.

Sterrenbeelden van nu lijken ook niet meer op de sterrenbeelden van pak weg 2000 jaar geleden.

Groetjes

Berichten: 259

Re: Navigeren in de ruimte

De verste ruimtevaartuigjes (pioneer 10&11) zijn nog niet eens op 1% van de afstand zon-alpha centauri, de sterrenhemel is dan heus nog niet zo sterk veranderd afgezien van de planeten.

Re: Navigeren in de ruimte

Eigenlijk moet je de vraag opsplitsen in drie stukken:

Hoe navigeer je binnen ons zonnestelsel

Hoe navigeer je in onze melkweg

Hoe navigeer je in het universum

Waar de eerste vraag momenteel al practisch nut heeft, zijn de twee anderen meer theoretische beschouwingen

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Navigeren in de ruimte

Om even wat voorbeelden te geven:

Afbeelding

Gezicht vanaf Io kijkend naar de Zon.

Afbeelding

Gezicht vanaf Betelgeuze kijkend naar de Zon (in gele cirkel)

Afbeelding

Gezicht vanaf Deneb, met lijnen van sterrenbeelden.

Zo zie je maar dat het best snel verandert, en dat terwijl Betelgeuze nog geen eens zover weg staat. Ook is goed te zien dat sterrenbeelden geen enkele zin meer hebben. Ik denk dat er gaandeweg er wel een 3D sterrenkaart zal komen, ander zou je direct verdwalen.

(Plaatjes gemaakt met "Celestia" http://www.shatters.net/celestia)

p.s. Hiermee komt mijn eigen tekst over buitenspel staan wel onder druk. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Navigeren in de ruimte

Of we maken een soort assenstelsel met drie dimensies, net als het coördinatenstelsel op het aardoppervlak.

Berichten: 259

Re: Navigeren in de ruimte

Mallerd, in welke richtingen ga je je x, y en z definieren? Waar leg je je nulpunt? :shock: (Je methode is ben ik bang te simplistisch gedacht, zeker voor een gradennetsysteem voor navigatie in een sterrenstelsel)

Re: Navigeren in de ruimte

Dan ga je erwel vanuit dat het universum eindig is, en dat is het niet. (voor zover wij weten) Het lijkt mij dat een 3 assenstelsel goed te doen is, alleen zouden we eerst overeen moeten komen welk punt we als uitgangspunt moeten nemen, de Zon, de Aarde, ......................?

Berichten: 259

Re: Navigeren in de ruimte

Overigens: een wat beter systeem, in theorie dan: Neem drie of vier ver uit elkaar staande quasars (aan de hemel dan he). Stel hieruit een orthogonaal assenstelsel op (betrekkelijk simpele vectormeetkunde) en aan de hand van de roodverschuiving kun je de snelheid meten, aan de hand hiervan de positie.

Reageer