Tsjerenkov straling bij een "groot" iets

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Tsjerenkov straling bij een "groot" iets

Als er bij Tsherenkovstraling hele kleine deeltjes sneller dan het licht (In de doorzichtige stof) reizen een vaag blauw licht afgeven, wat zou er dan gebeuren als men een voertuig sneller dan het licht in dezelfde doorzichtige stof laten reizen?

Op wikipedia staat er dat Tsjerenkov straling te vergelijken is met de de knal als een vliegtuig dat sneller dan het geluid overvliegt, dus als het ermee vergeleken moet worden, dan is mijn conclusie dat er dan een gigantische Lichtflits moet zijn. Want aangezien die deeltjes die bij tsjerenkovstraling sneller dan het licht reizen heel klein zijn en een voertuig groot, zou de het licht toch ook in verhouding moeten zijn? (ik bedoel het de straling voor "1" deeltje en niet de x aantal miljard)

Klopt dit?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tsjerenkov straling bij een "groot" iets

Ik vermoed dat als de afmeting van het bewegende object groter is dan de golflengte van het licht, de lichtflits gewoon langer zal duren, eerder dan intenser zijn. Ter ondersteuning van dit vermoeden: stel je voor dat niet een punt beweegt, maar een lijn. Dan zal je verschillende "golffronten" krijgen die niet met mekaar zullen interfereren.

Reageer