Springen naar inhoud

2 spiegels (lenzen) probleem

• Log in om te kunnen reageren

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2007 - 21:15

Hallo

Hoe neem je een twee lenzen of 2 spiegelprobleem aan als men een bolle (lens of spiegel) en een holle (lens of spiegel) krijgt in de opgave?.

Zijn daar enige vuistregels om dit aan te pakken, neem aan van het te tekenen is het dan zo dat je bvb eerst de stralen gang tekent van de bolle lens en dan afzonderlijk van de holle lens maar wat moet je dan doen want er is altijd een afstand gegeven tussen de lenzen of de spiegels.

Is daar een kant en klare werkwijze voor, graag een voorbeeld hoe je dit aanpakt want dit vragen ze heel graag op de examen, in de les hadden we daar nooit een oefening van gemaakt maar hij kan wel zoiets vragen.

Iemand een werkwijze of hoe je dit kan aanpakken?

Bestaat er een speciale formule voor het twee lenzen of 2 spiegels probleem of moet je de formule gebruiken : 1 / f = 1/fdo + 1/di en werken meyt twee onbekenden of gaat het enkel met het tekenen van de stralen?.

Dirk ben hier bezig nu met optica, straks eens verder met die thermodynamica

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juli 2007 - 22:59

Hoe neem je een twee lenzen of 2 spiegelprobleem aan als men een bolle (lens of spiegel) en een holle (lens of spiegel) krijgt in de opgave?.

Geen idee wat voor soort probleem je hier precies bedoelt. Maar je pakt het precies zo aan als bij twee bolle lenzen. Van een holle lens is de brandpuntsafstand negatief, dus alles blijft vanzelf kloppen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2007 - 08:11

Geen idee wat voor soort probleem je hier precies bedoelt. Maar je pakt het precies zo aan als bij twee bolle lenzen. Van een holle lens is de brandpuntsafstand negatief, dus alles blijft vanzelf kloppen.

Ga eens een voorbeeld geven :

Toepassing :
========

Geplaatste afbeelding
Shot at 2007-07-15

Mijn Oplossing
=========

Geplaatste afbeelding

Kan men dit niet anders oplossen ook grafisch makar hoe doe je dat bij twee lenzen?
Iemand een enige werkwijze hoe je dat doet algebraisch en wiskundig?
Is mijn oplossing wel juist

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2007 - 10:26

systematisch ga je in de fout.

1) je tekening: hol of bol heeft niets te maken met links of rechts, maar wel met de vraag of de holle of de boole zijde vna de spiegel naar het voorwerp gericht staat. Je schets is dus fout, want daar heb je twee bolle spiegels getekend.

2) internationaal is afgesproken om een holle spiegel een positieve brandpuntsafstand te geven. In je rijtje gegevens doe je dat goed, maar in je bollespiegelberekening zie ik die min van die -20 cm nergens. Ook snap ik de eerste regel van je bollespiegelberekening niet. Je zegt daar zo goed als: (even met getalletjesvoorbeeld)
LaTeX en dat klopt dus voor geen meter.

3) de bedoeling is om een beeld te vormen in de holle spiegel, en dt beeld, inclusief NIEUW BEREKENDE afstand tot de Bolle spiegel, te gebruiken als voorwerpsafstand voor de bolle spiegel. En niet zoals jij doet weer van het oorspronkelijke voorwerp uit te gaan.

applet om te zien hoe het grafisch werkt:
http://ephysics.phys...and_mirrors.htm
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2007 - 11:59

Voor stralendiagrammen:
http://www.haycap.nl...c/lens/lens.htm

Je kunt kiezen voor mirror ipv lens, en met het + of - knopje kun je wisselen tussen holle of bolle spiegel

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2007 - 19:56

Dag Jan ik heb de probleem goed opgevolgd voor dat spiegelprobleem.

Hier heb ik mijn voorgestelde oplossinng hopelijk niet teveel foutjes. Ik heb die java applets goed bestudeerd en alle mogelijkheden geprobeerd en ook die applet met 2 lenzen of spiegels maar toch begrijp ik niet hoe ik dit moet oplossen, we hebben dat in de les nooit gezien zo een probleem met twee lenzen of spiegels maar toch heeft hem dat voor het examen en zou graag hier eens een voorbeeld uitgewerkt zien want met n spiegel en lens kan ik al die oefeningen oplossen.

Hier mijn voorgestelde schematische oplossing zonder nog de stralen want weet niet hoe ik eraan moet beginnen

Mijn bedoeling is niet dat ik hier oefening geef om ze dan opgelost te zien maar een uitgewerkt voorbeeld van het 2 lenzen of 2 spiegel probleem zou ik graag eens zien dat ik dan die overige 5 oefeningen kan zelfstandig maken en dit met een voorbeeld want voorbeelden helpen meestal

Geplaatste afbeelding

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juli 2007 - 21:08

en zou graag hier eens een voorbeeld uitgewerkt zien want met n spiegel en lens kan ik al die oefeningen oplossen.

Dan is je probleem opgelost, want zoals ik hierboven al zei:

3) de bedoeling is om een beeld te vormen in de holle spiegel, en dt beeld, inclusief NIEUW BEREKENDE afstand tot de Bolle spiegel, te gebruiken als voorwerpsafstand voor de bolle spiegel. En niet zoals jij doet weer van het oorspronkelijke voorwerp uit te gaan.

Kortom, je hebt niet n probleem met twee spiegels, je hebt twee losse probleempjes met elk n spiegel. En voor de oplossing van het tweede probleem gebruik je de uitkomst van het eerste.

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2007 - 10:29

Dag Jan

Ik heb een andere opgave want we moeten deze niet maken zegt een medestudent van die spiegels enkel die 5 oefeningen van de lenzenstelsels

Opgave :
======

Een lenzenstelstel bestaat uit een convergerende lens met een brandpuntafstand van f1 = +25cm en een divergerende lens met een brandpuntafstand van f2 = -30cm.
Waar wordt het beeld gevormd (di) en welke zijn de eigenschappen van een voorwerp dat zich op do = 20cm achter het lenzenstelsel bevindt?

Gegevens
=======

f1 = +25cm
f2 = - 30cm
do = -20cm

Gevraagd
======

di, hi, ho + beeldeigenschappen

Oplossing
======

a. Grafisch
------------

Heb dit bestudeerd dank zij die link dat je hebt gegeven

b. Wiskundig
--------------

Het algoritme bestaat uit een probleem van een lenzenstelsel. Dit lenzenstelsel is opgebouwd uit twee afzonderlijke lenzen namelijk een convergerende en een divergerende lens en dit probleem kunnen we opvatten in twee deelproblemen (probleem A en probleem B)
Voor de oplossing van het tweede deelprobleem gebruik je het resultaat van het eerste deelprobleem.

Probleem A.
========

- convergerende lens :

f1 = +25cm
do = -20cm

(1/f) = (1/do) + (1/di) => (1/25) = ((-1/20) + (1/di))
di = [(1/25) - (-1/20)]^1
di = 11,11cm

Probleem B
========

- divererende lens :

f2 = -30cm
berekende beeldafstand di = 11,11cm

do = [(-1/30) - (1/11)]^-1
do = -8.04cm

Resultaat :

do = -8.04cm

Ben ik hier juist bezig of moet ik het anders aanpakken, ik heb toch een inspanning gedaan om het te proberen he wat je hebt verteld

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2007 - 10:39

Een lenzenstelstel bestaat uit een convergerende lens met een brandpuntafstand van f1 = +25cm en een divergerende lens met een brandpuntafstand van f2 = -30cm.
Waar wordt het beeld gevormd (di) en welke zijn de eigenschappen van een voorwerp dat zich op do = 20cm achter het lenzenstelsel bevindt?

Ik mis hier de afstand tussen de twee lenzen pi.gif

Stef31

Stef31

• >250 berichten
  • 609 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2007 - 10:41

Hoe bepaal je dat want in de opgave is het blijkbaar niet gegeven hoor

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2007 - 11:20

Hoe bepaal je dat want in de opgave is het blijkbaar niet gegeven hoor

Dan is het simpelweg niet oplosbaar.
http://ephysics.phys...and_mirrors.htm
Zet hierin maar eens een positieve en een negatieve lens, voorwerp ervoor, en speel maar eens met de afstand tussen de lenzen. Dat beeld komt afhankelijk van de afstand tussen de lenzen overal terecht.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46341 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juli 2007 - 11:33

Voor de duidelijkheid: je kunt wel de beeldafstand en eigenschappen van het beeld na de eerste lens bepalen, maar dat beeld is het voorwerp voor de tweede lens. En je weet nou eenmaal niet uit deze gegevens waar dat "voorwerp" zich bevindt t.o.v. je tweede lens. Dus houdt het op.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5482 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juli 2007 - 11:54

Als je 2 lenzen tegen elkaar plaatst, zo dat de onderlinge afstand te verwaarlozen is, dan mag je de 2 lenzen vervangen door 1 lens met
LaTeX
In dit geval een lens met f=+ 150 cm
Of je hier het voorwerp 20 cm achter de lens zet, of je zet het voorwerp 20 cm voor de lens ,dat maakt niets uit.
Het voorwerp blijft reeel, dus je jij aan een negatieve voorwerpsafstand komt, is mij een raadsel.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5482 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juli 2007 - 12:14

Als ik je een hele goede raad mag geven:
Probeer op een internetsite van tweedehandsboeken het volgende boek te kopen:
""Licht ,trillingsleer en geluid."" Natuurkunde voor hogere technische scholen. door Kaart/van Buuren/Ellerbroek/Meulenbeld/Smitt
Technische uitgeverij: H. Stam n.v.
ISBN: 90 11 39062 8

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5482 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juli 2007 - 16:01

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures