Cycloid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Cycloid

Een wrijvingsloze goot in de vorm van een omgekeerde cicloid , en een knikker glijdt door de goot naar beneden onder invloed van de zwaartekracht.

Bepaal de tijd die de knikker er over doet om in het onderste punt te geraken.

DE knikker start dus in de oorsprong.

Laat de positieve y as naar beneden wijzen
\(x=r.( t-\sin t)\)
\(y=r .( 1 - \cos t)\)
voor t is groter/gelijk aan nul en kleiner/gelijk pi

Berichten: 225

Re: Cycloid

Beste,

De berekening staat hier:

http://mathworld.wolfram.com/TautochroneProblem.html

groet,

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Cycloid

Als ik het goed voorheb is langs die baan dat de knikker de kortste tijd nodig heeft om het onderste punt te bereiken. Beginnend met snelheid 0 en bewegend onder de invloed van de zwaartekracht
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Cycloid

Dat de oplossing op Mathworld staat, daar had ik dus even niet aan gedacht. ( niet naar de oplossing kijken!!)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de oplossing al weet , maar dat doet er niet toe.

Het gaat er om, dat we de tijd bepalen dat de knikker in het laagste punt komt. Dus de knikker bevindt zich in de oorsprong ,en wordt op tijdstip t=0 losgelaten.

Daarna is het de bedoeling dat je dezelfde berekening maakt, maar nu wordt de knikker losgelaten in het punt P met

x=( pi/2 -1) .r en y=r ( t=pi/2). Ook hier weer het tijdstip van loslaten stellen op t=0 , en de tijd bepalen dat de knikker in het laagste punt komt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Cycloid

Kotje: Dat klopt, maar de cycloid heeft nog een andere eigenschap. De cycloid is ""brachistochrone""

( de eigendchap die jij noemt) , maar hij is ook ""tautochrone"". ""tauto"" = hetzelfde ""chrone"" =tijd

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cycloid

Zie hier voor het Brachistochrone probleem op mathworld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer