Middelbare school algebra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 590

Middelbare school algebra

Om voor eens voor altijd met mijn wiskundegap af te rekenen ben ik begonnen in Basisboek Wiskunde. In het hoofstuk over algebra loop moet ik bij het volgende de haakjes wegwerken: (a+1)(a+2)(a+3). Vast doodeenvoudig maar ik kom er even niet uit! Een verlengde versie van de bananenformule komt redelijk in de richting van het antwoord, maar niet helemaal... Kortom, hoe pak ik dit aan?

Berichten: 609

Re: Middelbare school algebra

Om voor eens voor altijd met mijn wiskundegap af te rekenen ben ik begonnen in Basisboek Wiskunde. In het hoofstuk over algebra loop moet ik bij het volgende de haakjes wegwerken: (a+1)(a+2)(a+3). Vast doodeenvoudig maar ik kom er even niet uit! Een verlengde versie van de bananenformule komt redelijk in de richting van het antwoord, maar niet helemaal... Kortom, hoe pak ik dit aan?
(A+B)(A+B)(A+B) = (A+B)^3

(A+B)^3 = A^3 + 3*A^2*B + 3*A * B^2 + B^3

En nu je oefening toepassen met mijn formule

Berichten: 2.746

Re: Middelbare school algebra

nee he, die B is verschillend in de drie factoren, met die formule ben je niets.

reken gewoon twee factoren uit (distributiviteit) en laat de derde staan, en doe die stap nog eens

Berichten: 609

Re: Middelbare school algebra

achja tis juste de lange weg doen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Middelbare school algebra

\((a+b).c=a.c+b.c\)
\((a+b).(a+c)=a.(a+c)+b.(a+c)=a.a+a.c+b.a+b.c=a^2+a.c+a.b+b.c\)
\((a+b).(a+c).(a+d)=(a^2+a.c+a.b+b.c).(a+d)=(a^2+a.c+a.b+b.c).a+(a^2+a.c+a.b+b.c).d=\)


enzovoort

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Middelbare school algebra

Idd zoals hierboven is gezegd:

Reken eerst (a+1)(a+2) uit, en doe de uitkomst dan nog eens maal (a+3)

((a+1)(a+2))(a+3) zoiets dus :D

Edit: Aadkr was me net voor pi.gif

Berichten: 590

Re: Middelbare school algebra

Bedankt! Ik snap het nu, dat helpt me weer verder!

Reageer