Vliegen vlak boven het water

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Vliegen vlak boven het water

Chinese wetenschappers hebben een vliegtuig ontwikkeld dat pijlsnel en met weinig brandstof vlak boven het wateroppervlak kan vliegen.


Dit WIG-vliegtuig (Wing in Ground) kost maar half zoveel als een normaal vliegtuig en gebruikt veel minder brandstof, zo meldden Chinese staatsmedia afgelopen week.


Lees meer... Kijk

Lees meer... New Scientist Tech

Lees meer... SE Technology
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vliegen vlak boven het water

Ik kom er niet achter wat er nou zo nieuwswaardig is. Die dingen bestaan al tientallen jaren, groot en klein.

http://www.aerospaceweb.org/question/aerod...ics/q0130.shtml
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vliegen vlak boven het water

Het is inderdaad effect dat al erg lang bekend is, en hier en daar ook best toegepast.


Probleem is alleen dat het gewoon niet zo heel nuttig is, aangezien zo'n toestel alleen goed werkt boven tamelijk kalm water (of heel erg vlak, verlaten land). Misschien leuk voor de marine of als supersnelle veerboot, maar verder?
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Vliegen vlak boven het water

PdeJongh schreef:Chinese wetenschappers hebben een vliegtuig ontwikkeld dat pijlsnel en met weinig brandstof vlak boven het wateroppervlak kan vliegen.


Dit WIG-vliegtuig (Wing in Ground) kost maar half zoveel als een normaal vliegtuig en gebruikt veel minder brandstof, zo meldden Chinese staatsmedia afgelopen week.


Lees meer... Kijk

Lees meer... New Scientist Tech

Lees meer... SE Technology

Het toestel maakt gebruik van het grondeffect, een luchtkussen.


De russen hebben gigantische toestellen gehad in de zwarte zee.


Een jaar of 10 geleden heb ik een mini-vliegtuig gezien op basis van een soort utralight en een K100 BMW motor. Ik geloof dat ze die BAT noemde. De motor was niet sterk genoeg om te kunnen vliegen maar wel om m.b.v. het grondeffect boven water te vliegen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer