Skin effect en gelijkstroom weerstand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Skin effect en gelijkstroom weerstand

Hallo,

Ik ben op dit moment een solenoid aan het berekenen, simuleren en testen. Tijdens mijn simulaties zie ik dat, wanneer ik de frequentie verander van 0 naar 50Hz, het magnetisch veld drastisch verlaagd wordt (25mT naar 0.3mT). Dit komt natuurlijk door de totale weerstand die hoger wordt door frequentie.

Ik denk, wanneer de frequentie wordt verhoogd, de weestand ook hoger wordt en natuurlijk de stroom lager wordt (volgens wet van Ohm). Kan iemand mij helpen aan een formule om de weerstand te berekenen wanneer de frequentie hoger wordt? Hierbij zijn de AC en DC weerstand erg van belang.

Groeten,

Leon.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Op deze pagina vind je een formule voor de AC-weerstand in functie van de indringdiepte (skin depth) d.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.586

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

\(R_{tot}=R+X_{L}\)
\(X_{L}=2.\pi .f .L\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Volgens mij moet er nog een j tussen, want de X is imaginair, anders gezegd: R en X staan "haaks" op elkaar.
\(R_{tot}=R+jX_{L}\)


De vergroting van de totale weerstand heeft overigens weinig met het skin-effect te maken, maar wordt veroorzaakt doordat bij wisselstroom ook de zelfinductie van de spoel gaat meespelen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.586

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

\(R_{tot}=\sqrt{R^2+ {(X_{L})}^2}\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Dat reken ik ook goed pi.gif

Berichten: 7

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Ondertussen heb ik de volgende formule gevonden, over het "proximity effect" waarnaar ik opzoek ben: http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_eff...tromagnetism%29

Aangezien deze heel moeilijk toepasbaar is vroeg ik me af of er een meer eenvoudige formule is die snel toepasbaar is.

- Leon

P.s. wat is de inductie (L) van aluminium per meter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Het proximity effect en het skineffect staan los van de zelfinductie.

En de zelfinductie op zijn beurt is niet materiaalgebonden en ook niet uit te drukken in henry per meter.

De zelfinductie is afhankelijk van de geometrie van een stroomlus, en van het aantal windingen in een spoel. Daar bestaan diverse formules voor die ik nu niet direct paraat heb. Maar google eens op het woord zelfinductie en dan vind je vanzelf een paar Wikipedia pagina's over dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.586

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

\(L=\frac{\mu_{0} .n^2.A}{L}\)
Geldt alleen als lengte veel groter dan diameter.

Geldt voor spoel in lucht ( of vacuum).

n=aantal windingen

A =oppervlak

L =lengte

Skineffect speelt hier geen rol. Alleen als je werkt met MHz ,dan wordt de stroom naar de buitenkant van de geleider gedrukt.

De formule voor een spoel waarvan lengte niet veel groter is dan diameter heb ik ook voor je.

Berichten: 7

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

Beste aadkr,

Ik heb een spoel die dus 0.811/0.735 (lengte over diameter), dus ik denk dat ik graag jou formule zou willen hebben over de spoel waarbij de lengte niet veel groter is dan de diameter.

- Leon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.586

Re: Skin effect en gelijkstroom weerstand

[attachment=413:scan0034.jpg]

Zoals je op de afbeelding ziet, is de grootte van de magn. veldsterkte H in punt P afhankelijk van de ligging van het punt P op de hartlijn van de spoel.

Ik ben wat voorbarig geweest. De formule heb ik niet. Maar je zou het ook zo kunnen doen.

Laten we even het volgende voorbeeld nemen: Spoel met diameter =50 cm en lengte =100 cm en 50 windingen.

De eerste winding zit dan op x=0 , de tweede winding op x=2 ,derde winding op x=4cm . Van bijvoorbeeld de derde winding kan je de H berekenen met de formule( zie afbeelding). B= mu(0) .H , en de flux door deze derde winding =B.A . De inductie spanning over deze winding e=-d(flux)/dt=constante .di/dt

Als je dit voor alle windingen doet, en je telt de inductiespanningen op van alle windingen ,en je telt alle ( constante .di/dt) op ,dan kun je de di/dt buiten de haakjes halen, en dan stelt de som van al die constanten de zelfinductie van de spoel voor.

Reageer