Wiskundigen snappen Möbiusband

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Wiskundigen snappen M

De Möbiusband, een plat oppervlak met maar één kant, fascineert publiek en wiskundigen al jaren. Nu is ook de precieze vorm te voorspellen.

Lees het volledige artikel...

Berichten: 3.165

Re: Wiskundigen snappen M

Ik snap het niet :D . Wanneer ik dat uitvoer met een blad papier heb ik toch nog altijd 2 kanten, ongeacht hoe dun het velletje is?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wiskundigen snappen M

Bekijk deze film,

http://www.youtube.com/watch?v=DSz1xvQ-0R8

en let vooral op hoe de gast zonder zijn stift van het papier te halen een streep op beide kanten van de band kan tekenen. Er is dus maar een kant, ofwel: de twee kanten van de ring zitten aan elkaar.

Berichten: 8.614

Re: Wiskundigen snappen M

Eindelijk zie ik het licht. Ik begreep namelijk nooit hoe iets maar één kant kan hebben.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Wiskundigen snappen M

Ik heb het filmpje gezien maar ik ben geenzins overtuigd.

Wanneer hij die streep trekt dan komt hij uiteraard weer op dezelfde plaats uit maar dat zou ook zijn zijn zonder draai in het papier.

Ook wanneer je bij dit figuur (iets wat wij als kinderen toch ook al probeerden) een streep zet dan blijft er nog altijd een andere kant van het vel over.

Dus hoezo één kant.

Ik vind de kniptruucjes wel grappig. :D

Leuk ideetje voor de kleuterjufs :D (zonder ironie).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wiskundigen snappen M

albert davinci schreef:Wanneer hij die streep trekt dan komt hij uiteraard weer op dezelfde plaats uit maar dat zou ook zijn zijn zonder draai in het papier. Ook wanneer je bij dit figuur (iets wat wij als kinderen toch ook al probeerden) een streep zet dan blijft er nog altijd een andere kant van het vel over.

Dus hoezo één kant.
De "andere" kant waarover jij het hebt, kun je zonder je pen van het papier af te halen en zonder "over de rand" te gaan bereiken met één rechte lijn, dus zit die "andere" kant dus eigenlijk aan dezelfde kant, dus je hebt maar één kant.

Probeer anders maar eens alleen de buitenkant rood te kleuren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundigen snappen M

albert davinci schreef:Ik heb het filmpje gezien maar ik ben geenzins overtuigd.

Wanneer hij die streep trekt dan komt hij uiteraard weer op dezelfde plaats uit maar dat zou ook zijn zijn zonder draai in het papier.
Ik heb het filmpje niet gezien, maar zonder draai is het toch anders. Als je de uiteinden van een lint papier zonder twisten aan elkaar hecht, dan heb je een binnenband en een buitenband. Begin je aan de buitenkant en draai je rond, dan kom je in hetzelfde punt, zonder dat je aan de binnenkant bent geweest. Bij de Möbius-ring ga je zowel de "binnenkant" als de "buitenkant" op die manier beschrijven, met één lijn ben je overal geweest: er is met andere woorden geen sprake meer van "binnen" of "buiten", het is maar één zijde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 582

Re: Wiskundigen snappen M

Ik heb het filmpje niet gezien, maar zonder draai is het toch anders. Als je de uiteinden van een lint papier zonder twisten aan elkaar hecht, dan heb je een binnenband en een buitenband. Begin je aan de buitenkant en draai je rond, dan kom je in hetzelfde punt, zonder dat je aan de binnenkant bent geweest. Bij de Möbius-ring ga je zowel de "binnenkant" als de "buitenkant" op die manier beschrijven, met één lijn ben je overal geweest: er is met andere woorden geen sprake meer van "binnen" of "buiten", het is maar één zijde.
Een mobiusring heeft een slag.

Leuk om een mobiusring over het vlak door te knippen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundigen snappen M

Wat bedoel je met "slag"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wiskundigen snappen M

Een draai, maar dat heb jij al gezegd.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundigen snappen M

Dat heeft'ie inderdaad, anders is er weinig Möbius aan denk ik... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer