Alcohol verwijderen uit pastis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Alcohol verwijderen uit pastis

Hallo,

Ik ben Informaticus, heb weinig spek gegeten van scheikunde, misschien een domme vraag, maar graag had ik geweten hoe je zelf de alcohol kan verwijderen uit bv. een fles Pastis. (46% alcoholhoudend)

Sorry indien dit niet het juiste forum is.

greetz,

Wim

Berichten: 2.746

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

als je de alcohol verwijdert zal je ook wel wat andere dingen verliezen.

uitkoken is de simpelste oplossing denk ik. al dan niet onder een vacuum

Berichten: 8.614

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Pastis is in feite gewoon alcohol waarin steranijs en kruidenextracten zijn ingeweekt (gemacereerd). Voor consumptie wordt er koud water aan toegevoegd. Om het water te verwijderen zou ik zoals superslayer al zei uitkoken:

kookpunt water: 100°C

kookpunt ethanol: 78,37°C

Verwarm de pastis tot je het kookpunt van ethanol bereikt en overschreidt, zodat de ethanol verdampt. Vang de damp op in een apart recipiënt en laat deze damp condenseren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Wat wil je eigenlijk hebben, de alcohol, of de pastis maar zonder alcohol?
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Uitgangspunt was eigenlijk dat ik van anijssmaak hou, en omdat pastis makkelijk verkrijgbaar is en redelijk goedkoop (ik heb reeds gezocht naar anijsmelk, maar nog niet gevonden), wil ik dit drankje omvormen tot een niet-alcoholisch equivalent.

Ik wil dus eigenlijk enkel de pastis overhouden.

Misschien is het dan makkelijkst zoals 'sinterklaas' zegt, nagaan waar ik steranijs kan krijgen, en het zelf proberen verwerken ?

Berichten: 8.614

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Anijsmelk kan je ook zelf maken. Hier kan je een recept vinden.

PS: Het is Klintersaas en niet Sinterklaas.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

shining schreef:Uitgangspunt was eigenlijk dat ik van anijssmaak hou, en omdat pastis makkelijk verkrijgbaar is en redelijk goedkoop (ik heb reeds gezocht naar anijsmelk, maar nog niet gevonden), wil ik dit drankje omvormen tot een niet-alcoholisch equivalent.

Ik wil dus eigenlijk enkel de pastis overhouden.
Pernod/Ricard heeft dit zelf gedaan, maar dat is nooit een commercieel succes geworden. Ik weet niet of het nog steeds verkrijgbaar is. Het probleem is de boel in oplossing te houden. Zodra het alcoholpercentage onder een bepaalde grens zakt wordt de pastis kenmerkend troebel. Dus in die zin, pastis zonder alcohol, kun je het vergeten. Pernod-Ricard losten dit op door in de alcoholvrije variant saponinen o.i.d. als oplosmiddelen toe te voegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Bedankt aan allen voor de informatie.

Ik ga anijsmelk proberen maken via het recept van Klintersaas.

Nu enkel nog anijszaad vinden.

ps: sorry Klintersaas voor de naamsverwarring, mijn hersenen kozen de naam die voor mij betekenis bezat, daarmee dat

ik per abuus de verkeerde naam gebruikte.

Berichten: 8.614

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Bedankt aan allen voor de informatie
Graag gedaan.
Ik ga anijsmelk proberen maken via het recept van Klintersaas.
Vergelijkbare recepten zijn
Nu enkel nog anijszaad vinden.
Anijsblokjes zijn in vrijwel elke supermarkt te verkrijgen, maar ik zou ze niet gebruiken. Anijszaad is in sommige grotere supermarkten en vrijwel elke kruidenwinkel te vinden.
ps: sorry Klintersaas voor de naamsverwarring, mijn hersenen kozen de naam die voor mij betekenis bezat, daarmee dat ik per abuus de verkeerde naam gebruikte.
Geeft niet, het gebeurt wel vaker.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Met melk zal het wel werken, in de zin dat je het troebele niet meer ziet.

Verder ben ik het met Jan eens dat het niet lukt zoiets opgelost te houden zonder alcohol, al dat soort dranken (ouzo etc) worden troebel bij verdunning - laat staan als je de alcohol eruit haalde zonder extra water toe te voegen.
Victory through technology

Berichten: 142

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Overigens krijg je de alcohol er door stoken nooit geheel uit omdat alcohol met water een azeotroop vormt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Alcohol verwijderen uit pastis

Dan krijg je de alcohol er juist wel uit. Alleen is wat er verdampt geen alcohol maar een mengsel van alcohol en water.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer