Wc water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Wc water

Tijdens mijn vakantie viel het op, dat bij sommige wc's het water erin opspatte tot in de anus.

(Als reactie op de koudeprikkel sloot de sluitspier zich onmiddellijk.)

Is het bekend, of dit een mogelijke bron van infectie is?

Sinds mijn ontdekking trok ik altijd eerst door alvorens stoelgang te hebben.

Is dat waterverspilling of uitstekende preventie?

Berichten: 8.614

Re: Wc water

Ik vrees dat het waterverspilling is, tenzij je voorganger zelf niet heeft doorgespoeld. Als hij dit wel heeft gedaan, is het water waarin hij zijn behoefte heeft gedaan in de riool verdwenen en vervangen door kuch - "zuiver" - kuch water. Weliswaar zou ik dit water niet drinken, maar nog eens doorspoelen is misschien een beetje overdreven.

Verder zijn er ook speciale toiletpotten die urine en het water dat gebruikt wordt om door te spoelen van elkaar scheiden. Bij mijn weten zullen ze gebruikt worden in de toekomstige Groningse wijk Meerstad.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Wc water

in het water leven alleen bacterien, die aerob zijn. Wat uit de darm komt, is anaerob ... dat overleeft dan niet lang in het vers water. Dar zie ik in een kinderzwembad grootere problemen ...

Berichten: 8.614

Re: Wc water

Het feit dat bacteriën anaeroob zijn betekent niet dat ze geen zuurstof verdragen. Alleen voor obligaat anaerobe bacteriën is zuurstof toxisch. Je hebt wel gelijk als je zegt dat darmbacteriën (Eubacterium, Clostridium, Bifidobacterium,...) zulke bacteriën zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wc water

Theoretisch is het mogelijk om besmet te worden door opspattend water uit een WC-pot, er zijn genoeg bacterien die in water kunnen leven en eventueel ontstekingen kunnen veroorzaken. Echter de enige "ziekte" die je zou kunnen krijgen is ontstekingen aan wondjes (aambeien, etc) rond de anus. Een normale huid kan een aanval van ziekteverwekkende bacterien wel afweren. Het doorspoelen van de WC voordat je gaat zitten zal niet veel verschil maken (mits de voorganger al gespoeld heeft)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wc water

Het helpt wat toiletpapier in de wc te gooien alvorens je boodschap te maken (prop of vouw het niet te hard samen).

Re: Wc water

Theoretisch is het mogelijk om besmet te worden door opspattend water uit een WC-pot, er zijn genoeg bacterien die in water kunnen leven en eventueel ontstekingen kunnen veroorzaken. Echter de enige "ziekte" die je zou kunnen krijgen is ontstekingen aan wondjes (aambeien, etc) rond de anus. Een normale huid kan een aanval van ziekteverwekkende bacterien wel afweren. Het doorspoelen van de WC voordat je gaat zitten zal niet veel verschil maken (mits de voorganger al gespoeld heeft)
daarom zijn de plateau-wc's mijn favoriet... geen opspattend water... eerst ff wat wc-papier, zodat je ontlasting niet blijft plakken, maar makkelijk doorspoelt... en voila!

Die 'meteen in het water' toiletten vind ik maar niets! pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wc water

Farmacoloog schreef:daarom zijn de plateau-wc's mijn favoriet... geen opspattend water... eerst ff wat wc-papier, zodat je ontlasting niet blijft plakken, maar makkelijk doorspoelt... en voila!

Die 'meteen in het water' toiletten vind ik maar niets! pi.gif
Zo denk ik er ook over.

Bovendien kun je dankzij een plateau controleren, of het er gezond uitziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Wc water

in het water leven alleen bacterien, die aerob zijn. Wat uit de darm komt, is anaerob ... dat overleeft dan niet lang in het vers water. Dar zie ik in een kinderzwembad grootere problemen ...


Ben slechts een eerstejaarsstudent en ik kan natuurlijk fout zijn, maar is het niet zo dat waterbacterieen anaeroob zijn maar diegene aan de oppervlakte aeroob zijn?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Wc water

Ben slechts een eerstejaarsstudent en ik kan natuurlijk fout zijn, maar is het niet zo dat waterbacterieen anaeroob zijn maar diegene aan de oppervlakte aeroob zijn?
Zolang er nog zuurstof opgelost is in het water,leven er ook aerobe bacteriën in.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Wc water

In de natuurlijke waterpartijen vind je de aerobe bacteriën in het water en de anaerobe bacteriën in de bodem,waar zuurstofarme omstandigheden heersen.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer