Steken in de zij tijdens het lopen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.165

Steken in de zij tijdens het lopen

http://www.angelfire.com/fl5/tips-voor-lopers/index.html

Veel lopers herkennen dit probleem: steken in de zij. Wanneer dat je overkomt kan je niets anders doen dan eventjes wat gas terug te nemen terwijl je eigenlijk een veel grotere intensiteit aankan. Soms treden de steken zelfs al op bij een matige trainingsintensiteit, erg frustrerend dus. Om de één of andere reden hebben wetenschappers hier in het verleden weinig onderzoek naar gedaan, er zijn dan ook verschillende theorieën over de oorzaak van dit probleem.

2 Nieuw-Zeelandse wetenschappers menen dat zij begin 2001 de oorzaak hebben gevonden: bij schokkende bewegingen van de maag (een loper springt als het ware de hele tijd omhoog waarna hij weer terug omlaag valt) zouden de ligamenten tussen de maag en het diaphragma (middenrif) die een onderdeel vormen van het peritoneum (buikvlies) aan het diaphragma trekken wat de steken veroorzaakt. Dit zou verklaren waarom lopers er meer last van hebben dan zwemmers, fietsers en skaters, ook zou dit verklaren waarom lopers hier meer last van hebben wanneer ze bergaf lopen.

Kijk voor tips naar de bron.

Aangezien dit moeilijk te vinden is op het Internet (ook Wikipedia meldt er niets over) plaats ik dit hier maar eventjes.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Re: Steken in de zij tijdens het lopen

albert davinci schreef:http://www.angelfire.com/fl5/tips-voor-lopers/index.html

Veel lopers herkennen dit probleem: steken in de zij. Wanneer dat je overkomt kan je niets anders doen dan eventjes wat gas terug te nemen terwijl je eigenlijk een veel grotere intensiteit aankan. Soms treden de steken zelfs al op bij een matige trainingsintensiteit, erg frustrerend dus. Om de één of andere reden hebben wetenschappers hier in het verleden weinig onderzoek naar gedaan, er zijn dan ook verschillende theorieën over de oorzaak van dit probleem.

2 Nieuw-Zeelandse wetenschappers menen dat zij begin 2001 de oorzaak hebben gevonden: bij schokkende bewegingen van de maag (een loper springt als het ware de hele tijd omhoog waarna hij weer terug omlaag valt) zouden de ligamenten tussen de maag en het diaphragma (middenrif) die een onderdeel vormen van het peritoneum (buikvlies) aan het diaphragma trekken wat de steken veroorzaakt. Dit zou verklaren waarom lopers er meer last van hebben dan zwemmers, fietsers en skaters, ook zou dit verklaren waarom lopers hier meer last van hebben wanneer ze bergaf lopen.

Kijk voor tips naar de bron.

Aangezien dit moeilijk te vinden is op het Internet (ook Wikipedia meldt er niets over) plaats ik dit hier maar eventjes.
Zeer interresant om te lezen.

Ik heb namelijk twee paarden. Ik berijd deze paarden allebei onder de man. Het ene paard is heel rustig qua beweging (friese paarden zijn heel log) en het andere paard is een koerspaard geweest die je als het ware continue doorelkaar schud door zijn bewegingen. Op het rustige paard heb ik totaal geen last van steken in de zij omdat het paard heel vlak loopt, mijn buikholte krijgt niet veel te voorduren. Rijd ik mijn andere paard krijg ik geheid binnen 10 minuten steken in de zij, omdat dit paard heel hoog opgeeft (niet vlak loopt) en mijn buikholte als het ware gemengelmoest word.

Geweldig om weer wat kennis op te doen.

Reageer