Verf je huis tot een zonnepaneel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 388

Verf je huis tot een zonnepaneel

Wetenschappers aan het New Jersey Institute of Technology hebben een vinding gepubliceerd voor het toepassen van organische zonnecellen op basis van polymeren.

Lees meer...

Binnen dit en tien jaar heeft ieder huisje zn eigen stroomvoorziening, athans in de zuiderse landen toch.

Gaat dit de huidige energieproblemen opvangen? Als ieder gezin zo in zijn eigen stroomverbruik kan voorzien heb je al een serieuze ontlasing van de centrales.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Natuurlijk is de efficiëntie van die dingetjes echt niks waard:
The best power conversion efficiency of 0.57% under simulated solar irradiation (95 mW cm) was achieved on a cell annealed at 120 uC for 10 min.
En het gaat eigenlijk over printbare 'schakelingen' die met een speciale printer kunnen worden gezet, en niet met een desktop printer zoals het artikel probeert te laten uitschijnen.

Berichten: 388

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Waar heb je die cijfers uitgehaald? Daar heb ik natuurlijk weer overheen gelezen...

Ik vind het evenzeer een mooie uitvinding/ontdekking!! De koolstofchemie staat nog maar in zn kinderschoenen.

Blijkbaar toch weer niet zo praktisch als ik in eerste instantie voor ogen heb.

Damn, ik ben gewoon te optimistisch!! Eerste regel uit het grote handboek der wetenschappers: Wees nooit te optimistisch :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Die data staat in de comments.

Berichten: 388

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Niet gelezen... De helft van de tijd staat dat toch vol met zinloze uitspraken of puur meningen van "ik vind het goed" of "ik vind het niet goed".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

De efficiency zegt 0,0 over of een zonnecel succesvol is. De energieopbrengst per geïnvesteerde euro des te meer. Hierover wordt niet gerept, behalve de standaardzin in de organische zonnecellen wereld: "De wetenschappers claimen dat het materiaal aanmerkelijk goedkoper geproduceerd en toegepast kan worden dan conventionele zonnepanelen.".

Berichten: 12.262

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

De efficiency zegt 0,0 over of een zonnecel succesvol is. De energieopbrengst per geïnvesteerde euro des te meer.


Daar ben ik het mee eens, maar ik betwijfel of deze techniek werkelijk goedkoop te produceren is... dit materiaal bestaat uit nanotubes, buckyballs en functionele groepen daaraan. Voor zover ik weet is betrouwbare synthese van dergelijke zaken een uiterst kostbaar proces.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

De efficiency zegt 0,0 over of een zonnecel succesvol is. De energieopbrengst per geïnvesteerde euro des te meer. Hierover wordt niet gerept, behalve de standaardzin in de organische zonnecellen wereld: "De wetenschappers claimen dat het materiaal aanmerkelijk goedkoper geproduceerd en toegepast kan worden dan conventionele zonnepanelen.".
Wat ben je met een rendement van 0,57% als je met zonnepanelen 10% en meer kan halen op dezelfde oppervlakte?

En het gebruik van nano koolstofbuisjes is zeker ook nog niet 100% veilig, zoals op tweakers.net in de comments wort gepost zou het wel eens de moderne asbest kunnen worden.

Berichten: 12.262

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Wat ben je met een rendement van 0,57% als je met zonnepanelen 10% en meer kan halen op dezelfde oppervlakte?
Uiterst succesvol als je het voor een paar euro/m2 met een verfroller kunt aanbrengen.

Het manco aan zonnepanelen momenteel is dat ze ontiegelijk duur zijn, niet direct een gebrek aan oppervlakte om ze te plaatsen. Als het maar goedkoop genoeg is kun je ieder dak omvormen tot een zonnecolector, en als het dak vol is ga je verder met het parkeerterrein, zeg maar pi.gif
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Uiterst succesvol als je het voor een paar euro/m2 met een verfroller kunt aanbrengen.


Dat is het net, de titel van dit nieuws is uiterst slecht gekozen. Het zal geen verf zijn die je kan uitsmeren op je huis vermits alles volgens een bepaalde structuur moet aangebracht worden. Dit kan makkelijk gerealiseerd worden door professionele printers die schakelingen kunnen printen. En niet met een verfrol op je huis bv.

Berichten: 336

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Ik denk dat een efficiency van 0,5% wel te laag is om nuttig te zijn.

Neem 10 ct per kwatt uur. 400 dagen x 25 uur = 10.000 uur per jaar. Geeft 1000 euro voor iedere kilowatt per jaar. Zonlicht schijnt met 1 kwatt per vierkante meter. Met een efficiency van 0,5 % zou je dus ieder jaar 5 euro per vierkante meter per jaar verdienen(optimistische schatting).

Daar kom ik mijn bed niet echt voor uit.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verf je huis tot een zonnepaneel

Het is al weer een tijdje geleden dat dit in de categorie "Wetenschappelijk nieuws" is geplaatst, maar eerlijk gezegd zie ik de nieuwswaarde er niet helemaal van in. Uit het nieuwsbericht lijkt het net alsof door de vinding van NJIT zonnecellen "geverfd" kunnen worden, maar dat is in ieder geval niet waar het artikel over gaat. Wel wordt in de inleiding hiernaar verwezen, maar dat is gewoon een algemene term: Als een van de toepassingen van organische zonnecellen wordt gezien dat zo'n cel als een soort van verf kan worden opgebracht. Dat geldt voor alle toepassingen van organische halfgeleiders, dus niet alleen voor zonnecellen, en zeker niet alleen die van de heren van NJIT.

Het enige wat in dit artikel beschreven wordt is een manier om een complex van C60 en single wall carbon nanotubes (SWCNT) te maken dat fungeert als electron-acceptor. Dit, omdat men dan de voordelen van beide kan combineren en wellicht een goedkoper alternatief kan hebben voor PCBM, de "standaard" in organische zonnecellen.

PCBM is een afgeleide van C60 en daarom per definitie duurder. Maar het rendement wat men met deze combinatie uiteindelijk haalt (0,57%) steekt nogal schril af bij de 5% die met PCBM gehaald is.

De vraag kan terecht gesteld worden wat het nut is van zonncellen met zo'n rendement (0,57% welteverstaan). Weliswaar is energieproductie per geïnvesteerde euro het belangrijkste criterium, maar met zulke rendementen is het benodigde oppervlak zo groot, dat je welhaast grootgrondbezitter moet zijn om je huishouden te kunnen laten draaien.

Al met al is de wetenschappelijke bijdrage van dit onderzoek niet spectaculair, en de genoemde toepassingen in het nieuwsbericht zijn niet te danken aan het onderzoek wat hier beschreven wordt, maar zijn een van de mogelijkheden die iedere onderzoeker op dit gebied zal oplepelen. Het nieuwsbericht is ofwel een sterk staaltje PR, ofwel een sterk staaltje slechte wetenschapsjournalistiek, of een combinatie van beide.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer