Gebruik hersenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Gebruik hersenen

Waarom word er maar een klein deel van

je hersenen gebruikt, ik had wel eens gehoord

van 6%. Waar is die overige grijze troep dan

voor nodig... opvulling!

Hebben de hogere machten ons expres dom gehouden, hi hi.

Wat vind jij hiervan!

Berichten: 8.614

Re: Gebruik hersenen

Wees gerust: elke gram hersenen die je in je hoofd hebt heeft een doel. Ik vrees dat je het woord gebruiken hier in de verkeerde context ziet.

Het is waar dat maar een klein deel van de hersenen (de cognitieve surplus waarde) om intelligent gedrag te genereren (al is 6% erg weinig, ik heb het over ongeveer 25%). De rest van de hersenen zit echter niet voor niets in je hoofd, maar zorgt voor het onderhoud van stofwisselingsfuncties in de rest van het lichaam.

De overige 75% helpt die kleine 25% procent dus ook om optimaal te functioneren.

Verder is ook niet al onze hersenmassa, maar slechts een klein deel, betrokken bij een bepaalde handeling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Gebruik hersenen

De rest van de hersenen zit echter niet voor niets in je hoofd, maar zorgt voor het onderhoud van stofwisselingsfuncties in de rest van het lichaam.
Het lijkt me toch dat de rest meer doet dan wat stofwisseling reguleren. Als je kijkt naar het verschil in hersenmassa tussen mensen en andere dieren van vergelijkbaar formaat, zou je denken dat een aanzienlijk deel op een of andere manier betrokken moet zijn bij menselijke intelligentie.

Aan de andere kant is het zo dat mensen met een aanzienlijk kleiner hersenvolume dan normaal best goed kunnen functioneren, met name als dat tekort een aangeboren afwijking is. Toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat men normaliter met minder hersenen toe kan, alleen al als je bekijkt in welke mate ons grote hoofd voorplanting bemoeilijkt.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Gebruik hersenen

Bepaalde gliacellen faciliteren de vorming van connecties tussen neuronen (regulerende functie).

Ik weet er niet het fijne van maar er zijn de laatste jaren interessante resultaten gekomen uit onderzoek die hebben aangetoond dat de gliacellen enorm veel invloed uitoefenen op iemand zijn intelligentie. Wanneer ik er nog meer over lees dan zal ik het hier nog wel posten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Re: Gebruik hersenen

Klintersaas schreef:Wees gerust: elke gram hersenen die je in je hoofd hebt heeft een doel. Ik vrees dat je het woord gebruiken hier in de verkeerde context ziet.

Het is waar dat maar een klein deel van de hersenen (de cognitieve surplus waarde) om intelligent gedrag te genereren (al is 6% erg weinig, ik heb het over ongeveer 25%). De rest van de hersenen zit echter niet voor niets in je hoofd, maar zorgt voor het onderhoud van stofwisselingsfuncties in de rest van het lichaam.

De overige 75% helpt die kleine 25% procent dus ook om optimaal te functioneren.

Verder is ook niet al onze hersenmassa, maar slechts een klein deel, betrokken bij een bepaalde handeling.
Als door een trauma een groot gedeelte van je hersenen word weggenomen en dan heb ik over dat gedeelte waar natuurlijk je functioneren niet door word aangetast, is het dus mogelijk om zonder dat deel gewoon nog de dagelijkse bezigheden te kunnen voortzetten (gezien op discovery). Dus de functie van de stofwisseling kan dan wel aanwezig zijn maar is dus niet noodzakelijk, of zit ik er helemaal naast.

Wat betreft de intelligentie... zouden onze hersenen nog steeds aan het ontwikkelen zijn als we het verschil bekijken met de vroegere schedel inhoud van de Neanderthalers of menssoorten die nog verder in de tijd leefden.

Je zou toch zeggen dat de functionele kwabben groter moeten worden in verhouding van de "nutteloze" grijze massa als de schedel inhoud met de miljoenen jaren steeds groter word.

Reageer