Universitaire studies na je achttiende

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 21

Universitaire studies na je achttiende

Ik vraag me af wie van jullie met een studie is begonnen na hun 18de. Tegenwoordig zijn er (in België) oplossingen genoeg om een graduaatsdiploma te behalen in het avondonderwijs. Zo heb ik een graduaatsdiploma informatica behaalt enkele jaren geleden. Toch zou ik iets verder willen gaan en eventueel een mastersdiploma willen behalen. Dit gecombineerd met werken. Wie van jullie heeft al hetzelfde ondernomen, en wat zijn de mogelijkheden?

Berichten: 2.746

Re: Universitaire studies na je achttiende

dat is natuurlijk mogelijk. maar of het te combineren valt met je werk zal van jou afhangen.

als je tijdens de dag werkt, zal je al niet naar de lessen kunnen gaan, je zou alles op jezelf moeten leren.

Berichten: 4.546

Re: Universitaire studies na je achttiende

Volgens mij kun je gewoon een studie volgen, ik ga waarschijnlijk (als alles goed is) na mijn HBO studie bio-informatica een Master doen (wat volgens mij universitair is) en dan ben ik 21. Ik weet alleen niet hoe het met de studie-financiëring zit, weet iemand daar misschien meer over? (Nederland trouwens)
je zou alles op jezelf moeten leren.
Is een universitaire studie niet zoiezo meer solo-studie? HBO is erg groepsgericht, en ik dacht universitair een stuk meer alleen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Universitaire studies na je achttiende

Best eerst de beginpost eens goed lezen Assasinator, ErikSc wil zijn universitaire studies combineren met werken !

Als je overdag gaat werken kan je niet naar de lessen gaan dus zal je alles zelf moeten leren.

Berichten: 4.546

Re: Universitaire studies na je achttiende

Dat heeft denk ik ook met studie-financiëring te maken pi.gif Immers, als je na je 18de nog steeds studiefinancïering krijgt (of in ieder geval evenveel als ik nu op mijn 16de) kun je wellicht minder gaan werken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Universitaire studies na je achttiende

Dat heeft denk ik ook met studie-financiëring te maken pi.gif Immers, als je na je 18de nog steeds studiefinancïering krijgt (of in ieder geval evenveel als ik nu op mijn 16de) kun je wellicht minder gaan werken.
Ik denk niet dat je hem al gelezen hebt ondertussen ?

ErikSc vraagt momenteel nog niks over studie-financiëring. Uit zijn vraag kan ik afleiden dat hij enkele jaren geleden gestopt is met naar school gaan, daarna heeft hij een graduaatopleiding informatica gevolgd en dit in avondschool. Ondertussen is hij aan het werken en nu wil hij een masteropleiding combineren met zijn werk.

Berichten: 191

Re: Universitaire studies na je achttiende

Ik heb een (verkorte) universitaire studie gedaan na het hbo. Ik had destijds de luxe dat ik niet (voltijds) hoefde te werken, maar het is wel goed mogelijk om een universitaire studie in de avond-uren te volgen. Sommige colleges kon ik overdag volgen, sommigen alleen 's avonds. Alle colleges werden sowieso 's avonds aangeboden.

Ga gewoon eens navragen bij verschillende universiteiten wat de mogelijkheden zijn in de studierichting die jij wilt volgen. Een beetje assertiviteit... dan kom je een heel end!

Suc6!

(Ik overweeg zelf trouwens ook weer aan de studie te gaan. Even zoeken op internet en je hebt in no-time je mogelijkheden in kaart gebracht pi.gif . Zo is de studie die ik wil gaan doen zelfs op zaterdagen mogelijk...)

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Universitaire studies na je achttiende

Ben bezig met universitaire opleiding (ben met laatste stuk bezig nu). Werk fulltime en heb een gezin.

Aan OU kan je alles thuis doen in eigen tempo. Er zijn een aantal verplichte practica maar niet veel. Volgens mij hebben ze ook informatica.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Universitaire studies na je achttiende

Als de TS uit belgië komt dan bestaat er niks zoals studiefinanciering. Je kan hoogstens een leefloon aanvragen als je enkel wil studeren en niet werken. Personen die hun studies direct verder zetten na het secundair blijven wel kindergeld krijgen, vanaf je eens gewerkt hebt valt dit weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Universitaire studies na je achttiende

In de US kun je gesponsord worden voor veel master-opleidingen. Dan werk je en leer je op de school. In Nederland is het normaal dat je dat alleen voor een doctoraal doet. Dus na je Master opleiding kun je een OIO of onderzoeker in opleiding gaan doen, dit betaald vrij goed. Die worden alleen vaak in exacte wetenschappen aangeboden.

Reageer