Persoonlijkheid verbeteren

Moderator: Rhiannon

Berichten: 33

Persoonlijkheid verbeteren

Hoe moet je eigenlijk je persoonlijkheid verbeteren om zo een hele goeie indruk te maken op andere mensen?

Alvast bedankt

Berichten: 954

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Dat is vrij simpel: niet. Aangezien je persoonlijkheid niet te veranderen is.

Natuurlijk kun je liegen, imponeren, de gestoorde gek uithangen, om indruk te maken, maar..........dat is dan allemaal onderdeel van je persoonlijkheid.

Berichten: 191

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Dat is vrij simpel: niet. Aangezien je persoonlijkheid niet te veranderen is.
Dit vraagt om een definiëring van het woord persoonlijkheid:
per·soon·lijk·heid (de ~ (v.), -heden)

1 iem. met een zeer persoonlijk karakter

2 iemands hoedanigheden, eigenschappen en karaktertrekken => identiteit
iden·ti·teit (de ~ (v.))

1 gelijkheid van naam en persoon

2 (~en) dat wat eigen is aan een persoon => eigenheid, individualiteit, kleur, personaliteit, persoonlijkheid

3 [wisk.] vergelijking die voor alle waarden van de daarin voorkomende veranderlijke grootheden geldig is
De woorden persoonlijkheid en identiteit verwijzen naar elkaar terug, lastig. Gaan we verder...
ka·rak·ter (het ~, ~s)

1 de innerlijke eigenschappen die de ene persoon van de andere onderscheiden => aard

2 sterke persoonlijkheid => ruggengraat

3 het kenmerkende van iets

4 letter, figuur, symbool => schriftteken
aard (de ~ (m.))

1 kenmerkende gesteldheid of eigenschappen van iem. => complexie, geaardheid, inborst, karakter, natuur

2 kenmerkende gesteldheid van iets
Persoonlijkheid wijst dus (na wat hulp van Van Dale) op hetgeen een persoon/individu van een ander onderscheidt. Het deel van het individu dat hem of haar uniek maakt.

Uit bovenstaande beschrijvingen valt echter niet op te maken of persoonlijkheid iets vaststaands is, of dat het flexibel en beïnvloedbaar is.

M.i. is persoonlijkheid zowel vastgelegd in diepgewortelde identiteitskenmerken (ik zou dat zelf typeren als 'karakter') als in beïnvloedbare, eigen gemaakte (geïnternaliseerde) handelingsstrategiën, opgebouwd op basis van levenservaringen.

De kern van wie je bent kun je -denk ik- niet veranderen, wél de manier waarop je met deze kernkenmerken omgaat.

Als er aspecten zijn die je zelf wilt veranderen, dan is het volgende rijtje handig om te kennen:
Onbewust onbekwaam

Bewust onbekwaam

Bewust bekwaam

Onbewust bekwaam
Als je aan jezelf aspecten wilt veranderen, zul je je eerst van deze aspecten bewust moeten worden. Wanneer je je bewust bent van bepaalde handelingen (voortkomend uit je karakter/onborst/natuur, etc), kun je deze handelingen bewust gaan ombuigen. Na verloop van tijd wordt de nieuw aangeleerde handeling je 'tweede natuur' en wordt zo onbewust...

Overigens wil ik er voor de topic-starter aan toevoegen: je moet je persoonlijkheid helemaal niet aanpassen. Zeker niet om indruk te willen maken. Het is juist de kracht jezelf te laten zien, zoals jíj bent. Dat maakt je nou juist je unieke jij! (Jaja, hoog zweefgehalte voor op een wetenschapsforum...)

Bovengenoemde is enkel een hulpmiddel als je zélf ervaart dat je onbekwaam bent in zekere opzichten en je daar voor jezélf verandering in wilt aanbrengen.

Berichten: 614

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Zaheerrabas, waarom wil jij een goeie indruk maken op andere mensen?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 33

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Zaheerrabas, waarom wil jij een goeie indruk maken op andere mensen?
Zo krijg je een nog betere reputatie..bv.een zakenman zie je niet zomaar ronlopen met een

t-shirt en jeans maar hij draagt een degelijk pak dus daarom krijgt hj een goeie reputatie..

maar wij gewone mensen kunnen ook zonder een pak te dragen een goeie indruk geven

door ons aan te passen en persoonlijkheid te verbeteren(degelijk praten,degelijk stappen)

en ik wil eigenlijk dus tips hebben om degelijk te praten,degelijk te stappen,..

Berichten: 614

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Zou ik me als ik jouw was eens verdiepen in "etiquette".
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Berichten: 60

Re: Persoonlijkheid verbeteren


Berichten: 61

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Zoek maar op Abraham R.E. en ontwikkelings profiel.

1 van de boeken die je daarmee vind bevat een cdrom (dacht 50 euro), waarmee je een interview kan doen, deze is voor psycho[vul iets in]'s bedoeld maar je kan er als je echt aandacht besteed aan de vragen en het kleine software matige interviewtje een hele hoop mee.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Berichten: 325

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Als je de gestoorde gek uithangt komt dat volgens mij slecht over? Ik bedoel als ik iemand een beetje gek ziet lopen doen denk ik van: Doe is normaal, wat een sukkel

Berichten: 191

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Als je de gestoorde gek uithangt komt dat volgens mij slecht over? Ik bedoel als ik iemand een beetje gek zie lopen doen denk ik van: Doe is normaal, wat een sukkel
Beetje kort door de bocht. Het gedrag waar jij het etiketje gestoorde gek op plakt, is in andermans ogen misschien wel heel gewenst gedrag :D .

Als je indruk wilt maken (en nogmaals, het is maar de vraag in hoeverre je daarin van jezelf af wilt gaan staan), is het er (m.i.) aan gelegen dat je weet wat wenselijk (indrukwekkend) gedrag is in de ogen van diegene op wie jij indruk wilt maken. Iedere groep (vrienden, familie, werkomgeving) heeft zo z'n eigen (impliciete) gedragsregels.

Watch and learn...

Berichten: 61

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Als je de gestoorde gek uithangt komt dat volgens mij slecht over? Ik bedoel als ik iemand een beetje gek ziet lopen doen denk ik van: Doe is normaal, wat een sukkel


Slecht over komen kan ook oppervlakte interpretatie zijn. En met "sukkel" zou ik over jou zeggen: "gebrek aan relativerings vermogen", wie zegt dat jij niet een grotere sukkel bent in de ogen van het gros doordat je labelt? :D

Berichten: 60

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Beste is die regeltjes te vergeten.

Berichten: 60

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Ik bedoel dat je ze vanzelf wel, impliciet, aanleert.

je maakt denk ik altijd een goede indruk op iemand als je doet wat die persoon in jouw plaats zou doen. Daarom maak je nog niet perse een slechte indruk als iets anders doet.

Wat ik me afvraag is of je je persoonlijkheid kan afleren of er tenminste afstand van nemen ?

Berichten: 61

Re: Persoonlijkheid verbeteren

je maakt denk ik altijd een goede indruk op iemand als je doet wat die persoon in jouw plaats zou doen. Daarom maak je nog niet perse een slechte indruk als iets anders doet.


Heb je daar bewijs voor? Lijkt mij onhoudbaar namelijk..

Berichten: 60

Re: Persoonlijkheid verbeteren

Neen, sorry.

Mensen die net niet doen wat jij zou doenen maken meer indruk. (al dan niet positief) Want iemand die heeft gedaan wat ik nooit zou doen heeft zo indruk gemaakt op mij dat ik het me nog steeds zoveel jaar later kan herinneren.

T'is tevens onmogelijk om te weten wat iemand anders zou doen in u plaats, tenzij je het vraagt.

Reageer