Eliminatie- en substitutiereacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.746

Eliminatie- en substitutiereacties

een deel van een SN1 reactie:

http://img509.imageshack.us/my.php?image=imag0030nr5.jpg

welk mechanisme wordt gevolgd? A of B, of nog iets anders?

bij het ene komt er tijdelijk een negatieve lading op H, bij het ander een positieve op O ...

en nog een vraagje,

reactie van 4-broom-4-methyl-1-hexeen met met NaSCH3 in DMSO

dat zou SN1 moeten zijn, maar ik zie niet goed waarom.

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

pi.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

:D
Tja, degenen die het wél weten liggen met hun luie gat op een mediterraan strand zeker? Sorry, ik kan je ook niet helpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

geen gebump a.u.b. Ik zal eens kijken of ik wat voor je kan betekenen, maar daar heb ik morgen pas de tijd voor.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 2.746

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

Ik heb ondertussen al een antwoord van ergens anders, die een redelijke voldoening geeft, maar als je nog wat toe te voegen hebt hoor ik het graag. En als je voorlopige antwoord wil, zet ik het hier wel.

en sorry voor dat gebump, ik was wanhopig :D

Berichten: 8.614

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

Ik kon je ook niet helpen, maar vond het wel een interessante vraag. Dus als je het antwoord hebt, zou ik het graag ook kennen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.746

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

Het mechanisme van de substitutie (A of B) zal via B verlopen. Oxonium ionen zijn relatief stabiele intermediaren. Hiernaast is Br- een véél slechter base dan acetaat. Het bromide ion zal azijnzuur dus nagenoeg niet deprotoneren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

In mechanisme A staat trouwens nog een behoorlijke fout: Er staat in de 2e stap een waterstofatoom met 2 bindingen, en dan ook nog eens 2 vrije electronenparen. Dat is "een beetje veel" voor een waterstofatoom. Met 2 electronen (1 binding) heeft het de edelgasconfiguratie bereikt.

Als het Br- ion aanvalt op het H-atoom moet het bindingselectronenpaar dus overgaan naar het O-atoom.

De tweede stap bestaat dus niet. Als je wil aangeven dat er een overgangstoestand is met waterstof deels gebonden aan Br en deels aan O, dan kan dat met stippellijntjes, maar uiteraard zonder 2 vrije electronenparen op waterstof.

p.s. de mediterrane stranden waren heerlijk....
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

Wat betreft de reden dat de substitutie van 4-broom-4-methyl-1-hexeen via Sn1 gaat:

Ten eerste, er behoorlijk wat sterische hindering door het molecuul zelf. Sn2 zou misschien mogelijk zijn met een heel klein nucleofiel. SCH3- is te groot.

Ten tweede, het koolstofatoom waar de substitutie optreedt is tertiair. Het carbokation dat gevormd wordt in de eerste stap van een Sn1 reactie is dus relatief stabiel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2.746

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

dat elektronenpaar op H is een min, omdat het negatief geladen (door die twee bindingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Eliminatie- en substitutiereacties

Dat is nog steeds 1 binding te veel. Bovendien staat er dan nog 1 vrij electronenpaar getekend op het H-atoom. Ze horen er echt niet. Op een zuurstofatoom zet je toch ook geen 5 electronenparen?

Een tip: positieve en negatieve ladingen aangeven met cirkeltjes om de + en de -. Dan voorkom je verwarring.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer