Duizeligheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Duizeligheid

Hoe werkt duizeligheid en wat kun je het beste er tegen doen?

Kan een verkoudheid de oorzaak zijn van duizeligheid?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 8.614

Re: Duizeligheid

Ik raad je aan in het vervolg eerst het internet (voor een iets uitgebreidere Engelse informatie: zie hier) te raadplegen.

Duizeligheid is eigenlijk een acute stoornis van het evenwichtsorgaan, waardoor het moeilijk is om je evenwicht te houden, en kan (zoals in de link te zien is) verschillende oorzaken hebben. Duizeligheid gaat als volgt in zijn werk:

De informatie over de ruimte rond ons en over de pose van ons lichaam in de ruimte krijgt de mens binnen via het evenwichtsorgaan of vestibulair apparaat (in het middenoor, meerbepaald in het rotsbeen), de ogen en de spieren.

Al de informatie die deze zintuigen vergaren (de stand van het hoofd, veranderingen in bewegingssnelheid, stand van verschillende lichaamsdelen t.o.v. elkaar) wordt verwerkt in de hersenstam en het cerebellum. Deze hersendelen geven op hun beurt prikkels aan de spieren, zodat, indien de lichaamshouding onevenwichtig is, de houding aangepast kan worden, opdat het evenwicht bewaard wordt. Verder worden er ook impulsen doorgegeven naar het cerebrum waar het bewustzijn zit. Als daar verkeerde of onbekende signalen binnenkomen, ontstaat het gevoel van duizeligheid.

Tot slot kan duizeligheid inderdaad optreden als gevolg van verkoudheid.

edit: Dit hoort bij Geneeskunde.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3.165

Re: Duizeligheid

edit: Dit hoort bij Geneeskunde.
Inderdaad. Ik moet elke week meerdere topics verplaatsen van biologie naar geneeskunde, dus bij deze maar eens het verzoek aan iedereen om daar wat beter op te letten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Re: Duizeligheid

Bedankt, excuses voor het te snel plaatsen van de post, komt waarschijnlijk door de duizeligheid :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Duizeligheid

duizeligheid kan ook veroorzaakt worden door een te lage bloeddruk

als je een te lage bloeddruk hebt en je ligt of zit een tijdje stil en staat dan snel recht dan kan je je duizelig voelen en zelf flauw vallen dit kan ook gebeuren tijdens of na een vrij uitputtende sportactiviteit

je hersenen hebben een constante toevoer van zuurstof nodig en door een te lage bloeddruk komt er te weinig bloed naar je hesenen en laten deze je flauw vallen door het vallen lig je neer een moet je hart minder hard pompen en kan je bloed met een lagere druk door je lichaam stromen

als je je regelmatig duizelig voeld is het aangeraden een dokter raad te plegen

Reageer