Golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 609

Golven

Hallo

Ik heb een volgende oefening :

In een rubberen koord van 3,00 m lengte wordt door een harmonische oscillator een

staande golf opgewekt. De oscillator trilt met een frequentie van 2,00 Hz, en de

golfsnelheid bedraagt 0.66 m/s. Hoeveel knopen heeft die staande golf? Je mag de

trillingsbron als knoop beschouwen. (Oplossing is 19 knopen)

Mijn vraag is hier hoe kom je nu aan 19 knopen weet dat de harmonische oscillator al 1 knoop hebt maar hoe dan aan die 18 knopen?

Is daar een formule voor of hoe moet je dat gaan berekenen?

Toch vind ik dat een redelijk moeilijke oefening temeer omdat je daar geen formule voor hebt.

Voor die stereoboxen ga ik eens een nachtje over slapen en dan ga ik het eens rustig bekijken.

Berichten: 2.746

Re: Golven

daarvoor moet je gewoon de cosinus (of sinusfunctie) analyseren. waar hebben cosinusfuncties maxima, minima en nulpunten? En zoek dan het verband met het gevraagde

Berichten: 8.614

Re: Golven

Bij een staande golf bedraagt de afstand tussen twee knopen een halve golflengte. Golflengte wordt berekend met volgende formule:
\(\lambda = \frac{v}{f}\)


(
\(\lambda\)
is de golflengte, v is de golfsnelheid en f is de frequentie)

Meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf

edit: superslayer was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Golven

daarvoor moet je gewoon de cosinus (of sinusfunctie) analyseren. waar hebben cosinusfuncties maxima, minima en nulpunten? En zoek dan het verband met het gevraagde
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Reken gewoon uit hoeveel hele golven er op dat touw passen. Elke golf kent twee knopen. Maar, reken met het "tuinhekjeseffect": Je wilt een tuinhekje van 4 meter lang plaatsen met om de meter een paaltje: je komt niet toe met 4/1 = 4 paaltjes. Je hebt één extra paaltje nodig, ongeacht de lengte van je hekje.
golfknoop.gif
golfknoop.gif (2.19 KiB) 338 keer bekeken
een staande golf met twee hele golflengten, dus 5 knopen en 4 buiken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Golven

Hallo

1. ) Jan: ik vind je methode heel nuttig en gebruiksvol maar hoe weet je nu hoeveel golven je moet tekenen?

2.) superlayer : leg eens je methode uit met een voorbeeld met de sinus en cosinusfunctie voor het bepalen van een min (knoop), max (buik) en de nulpunten want dat laatste hoe bepaal je weer de nulpunten in een sinus en cosinus functie?

voor min en max bij een sinus is dat erg duidelijk : min = -1 en max = 1 idem als bij cosinus

Berichten: 609

Re: Golven

Hallo iedereen

Bedankt voor deze vorige oefening te bekijken en heb die nu zelfstandig eens opnieuw opgelost maar toch die vraag hoe kan ik weten hoeveel golven ik moet tekenen

Nu heb ik nog twee oefeningen maar laten we beginnen met de eerste oefening

Een vioolsnaar heeft een lengte van 35,0 cm. Ze wordt afgestemd op een frequentie

van de sol (392 Hz). Waar moet een violiste haar vinger plaatsen om een la (440 Hz)

te horen? (Oplossing : 31.2 cm)

Gegevens:

=======

L = 35cm = 0.35 m

f = 392 Hz

Gevraagd :

=======

L bij een f = 440 Hz ?

Oplossing

======

f = v / 2 * L ==> 392Hz = v / 2 * 0.35m

v = f * 2 * L ==> 392Hz * 2 * 0.35m = 274.4 m/s

hier weet ik niet meer verder wat ik hier moet verder gaan zoeken

met welke formule moet ik hier werken probeer het volgende :

392Hz = v / (2 * 0.35m)

440Hz = v / (2 * 0.35m)

lambda = 274 m/s : 440Hz

0.623m

Klopt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Golven

Bedankt voor deze vorige oefening te bekijken en heb die nu zelfstandig eens opnieuw opgelost maar toch die vraag hoe kan ik weten hoeveel golven ik moet tekenen


een touw van 3 m. Een golflengte van 33,3 cm. Hoeveel golven passen er op dat touw?

Dat is de vraag die je als het goed is hebt beantwoord tijdens je uitwerking. Hoe komt het dat je niet ziet "hoeveel golven ik moet tekenen" pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Golven

f = v / 2 * L ==> 392Hz = v / 2 * 0.35m

v = f * 2 * L ==> 392Hz * 2 * 0.35m = 274.4 m/s
waar haal je die "/2" vandaan? Is die "L" de lengte van de snaar bij de grondtoon (en dús L = ½λ ) ?? Zo ja, dan moet je hier:
lambda = 274 m/s : 440Hz
ook rekening houden ermee dat je nu wel λ uitrekent, maar dat de lengte van je snaar bij de grondtoon dan ook maar de helft daarvan bedraagt. dus dan ook 62,3 cm/2 = 31,2 cm......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Golven

Ja dat is de lengte van het snaar die L

Berichten: 609

Re: Golven

Hallo

Ik heb hier een niet al te makkelijke oefening :

Een naar links lopende golf op een snaar heeft een vergelijking

y = 2 sin ( 3 t + 5 x ) (mm) en botst tegen de muur en keert terug, en interfereert met

de heengaande golf. Bepaal de vergelijking van de staande golf, en de plaatsen van de

buiken en knopen.

Ik heb al het volgende ondernomen door de heengaande golf te tekenen en deze botst tegen de muur en deze golf keert terug maar je hebt dan denk ik een golf die DI interferentie vertoond maar verder geraak ik wel hier niet

Zou graag eens een voorbeeld zien hoe je dit probleem aanpakt met die knopen en buiken want heb dit echt nog niet door

Ik heb het zo opgelost :

===============

gegeven:

----------

y = 2 sin (5x + 3t)

Er ontstaat een heengaande en een reflectiegolf vandaar die twee expressies

y1 = 2 sin (5x + 3t)

y2 = 2 sin (5x - 3t)

gevraagd :

=======

a.) Vergelijking van de staande golf

=======================

y = 4 sin (5x) * cos(3t)

b.) Bepaal de plaatsen waar de knopen en buiken bevinden

======================================

Hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Golven

Stef, zou je eerst eens willen proberen de vorige vraag af te werken alvorens met een nieuwe te beginnen?

Dat werkt niet, dat hebben we al eens eerder geconcludeerd.

Verder, je begint weer in formules te verzuipen voordat je ziet wat je eigenlijk aan het doen bent. Stapels formules maar zonder inzicht.

Dat werkt niet. Eérst inzicht, dan formules.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: Golven

Was dat die vraag met dat snaar maar tis opgelost reeds je had eerrst de ganse golflengte en dan moest je nogeens delen door twee en daardoor kwam ik aan die 31.2cm

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Golven

Stef31, we helpen je hier graag voort, maar dan moet het wel op een betere manier.

- Maak voor elke aparte vraag een nieuwe topic: dat is veel minder verwarrend.

- Lees daar aandachtig de antwoorden en probeer te begrijpen wat er gezegd wordt.

- Ga niet verder met nieuwe vragen als een vorige nog niet afgehandeld is.

- Als mensen die je helpen je een vraag stellen, geef daar dan een antwoord op.

Voor de nieuwe oefeningen begin je maar nieuwe topics, één per keer graag.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gesloten