Sunshine 'protective' against ms

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Sunshine 'protective' against ms

Afbeelding


People who spend more time in the sun as children subsequently have a lower risk of developing multiple sclerosis (MS).


Lees meer ... BBC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 94

Re: Sunshine 'protective' against ms

In een wat verder verleden heb ik de ziekte MS bestudeert. De reden was dat mijn vader eind jaren tachtig de diagnose MS kreeg, 10 jaar later overleed hij er aan. Het duurde trouwens 10 jaar na de eerste klachten voor de diagnose werd getrokken, terwijl in een heel vroeg stadium de huisarts getipt werd door een oogarts en een homeopaat dat er MS in het spel kon zijn. We zijn erachter gekomen omdat we later het hele dossier hebben ingezien maar dat terzijde. Overigens was mijn vader wel blij dat hij het niet 10 jaar eerder wist.


Terug naar de ziekte MS. Eind jaren tachtig las ik al dat MS veel vaker op het noordelijk dan op het zuidelijk halfrond van de aarde voorkomt. Waarom dat zo is weet men niet. Dat duidt op de invloed van zonlicht.


Toevallig heeft mijn vader zijn hele leven buitengewerkt, zo een 9 uur per dag. Je zou zeggen dat je dan meer zonlicht opvangt dan iemand met een kantoorbaan. Ik ben nog niet overtuigd van de invloed van de zon, het zou wel kunnen.


Wel weet ik dat er hoogst waarschijnlijk een erfelijke aanleg verijst is. De kans dat ik MS krijg is statistisch gezien een factor vijf hoger dan een willekeurig persoon, gelukkig nog wel altijd minder dan 1 procent.


Naast erfelijke oorzaken vermoed men toch ook wel een externe oorzaak. Omdat MS een auto-immuun ziekte is wordt een relatie met vaccinaties vermoed. Het zou kunnen omdat MS, net als veel andere auto-immuun ziektes, in de westerse landen stijgt.


Ik heb een andere theorie gelezen. Er is een kinderziekte, ik geloof dat deze de ???de ziekte heet. (vraagtekens staan voor een nummer). Bij sommige mensen reageert het auto-immuunsysteem verkeerd op deze ziekte. Het auto-immuunsysteem valt niet alleen de virus aan maar ook de myeline. Dit is een beschermingslaag om de zenuwen. Als die laag gesloopt wordt, dankzij het afweer mechanisme, krijg je vlekken. En dat is wat MS betekent, 'Veel vlekken'. De M staat voor Multiple, de S voor sclerose.


Een MS patient is dus eigenlijk niet ziek maar het afweerstelsel denkt van wel.


Dat is ook één van de redenen dat ik heel sceptisch sta tegenover vaccinaties, omdat die het auto-immuunsysteem op een ongezonde manier prikkelen.


Ik moet bekennen dat ik de ontwikkelingen van deze ***** ziekte de afgelopen tien jaar niet meer gevolgd heb.

Reageer