Pc wil niet opstarten

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1.007

Pc wil niet opstarten

De pc van mijn ouders geeft piepjes bij het opstarten en wil niet verder. Heel soms krijg ik hem wel aan de praat (toen ik het geheugen eruit had gehaald en weer vast had gezet, maar toen bleef hij hangen bij het windows welkomsscherm en na een restart piepte hij weer). Ik vermoed dat het de videokaart is, want hij heeft al vaker opeens een zwart scherm gekregen. En anders het geheugen of moederbord. Kan het kwaad om geheugen en videokaart tussen mijn pc en die kapotte pc uit te wisselen? Ik wil namelijk niks slopen aan mijn eigen pc.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc wil niet opstarten

In principe zou het geen kwaad doen, je weet het natuurlijk nooit.

Ik heb het trouwens een iets meer beschrijvende titel gegeven want gewoon 'pc probleem' is een beetje breed.

Kun je trouwens wat informatie geven over het systeem?

Het goed aandrukken van 'alle' kabeltjes werkt anders ook erg goed.

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

Ja je hebt gelijk over de titel. Meteen na het posten wilde ik het aanpassen maar ik kon de optie niet vinden.

Het systeem is een AMD 2600+

768MB RAM

XP SP2

Dat was het wel zeker?

Ik heb de videokaart er even opnieuw ingezet maar dat hielp niet. Na het piepen gooit ie soms ook de stroom er zelf af. Ik heb de harde schijf in een andere pc gegooid (cdrom station eruit, schijf erin) zodat mijn ouders met een andere pc in elk geval bij hun documenten kunnen. Dat lukte niet dus heb de schijf er weer uitgehaald en ik krijg nu die pc ook niet meer aan (geen gepiep en hij scant de HD's e.d. ook gewoon netjes, maar hij blijft gewoon hangen net voordat hij Windows opstart). Een zeer vage bedoeling. Ik heb de BIOS al op de default settings gezet. Ik heb de schijf ook op mijn eigen pc getest, daar deed hij het gewoon (ik weet echter nog niet hoe ik ervoor kan zorgen dat hij Windows vanaf die schijf laadt).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc wil niet opstarten

De windows opstart ceedee er in smijten werkt ook vaak wel. Je kunt die in principe ook op een andere peecee maken.

Het zou inderdaad kunnen dat er een fout zit in de harde schijf. Maar de tweede pc zou er geen probleem mee moeten hebben. Je moet echter wel op letten dat als je een tweede harde schijf aan een systeem hangt dat je dan met de jumpers er een slave van moet maken, anders ziet de bios twee masters en weet hij niet wat hij moet doen.

Dus, je kunt bij pc 1 (waar het probleem ontstond) wel of niet bij de bios? Bij pc2 kun je wel bij de bios.

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

Nee, ik kan bij pc1 niet in de BIOS. Ik krijg niet eens beeld (monitor slaat heel even aan en dan meteen weer uit).

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

Ik heb zojuist de 2 cdroms losgehaald en geprobeerd in de bios te komen. Dat lukte met veel moeite en die heb ik op default gezet. Nu start hij wel netjes op. Hij loopt echter na 2 minuten in Windows keihard vast. Het systeem loopt vast, beeld gaat uit, een paar piepjes en hij herstart zichzelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Pc wil niet opstarten

Klinkt als een hardware conflict. Heb je recentelijk iets aan de hardware of de drivers veranderd?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

Nee. Ik heb niks veranderd verder. Hij had al vaker periodes met wat problemen die leken te duiden op een probleem met de videokaart (wegvallen van beeld of gewoon strepen of rare beeldweergave), maar dat ging dan vaak weer vanzelf weg. Hij geeft als hij opstart 10 of 13 piepjes (vaak eerst 10, dan gooit hij de stroom eraf, start opnieuw op en dan hoor je 13 piepjes). 10 piepjes lijkt volgens deze tabel te duiden op een probleem met het moederbord, maar om nu meteen een ander moederbord te kopen...

Berichten: 388

Re: Pc wil niet opstarten

Ik heb zojuist de 2 cdroms losgehaald en geprobeerd in de bios te komen. Dat lukte met veel moeite en die heb ik op default gezet. Nu start hij wel netjes op. Hij loopt echter na 2 minuten in Windows keihard vast. Het systeem loopt vast, beeld gaat uit, een paar piepjes en hij herstart zichzelf.
Start eens in veilige modus op en kijk of ie dan nog vastloopt.

Anders moet je hem eens vertellen dat ie niet mag rebooten bij een BSOD. Dan krijg je hopelijk een BSOD te zien en kan je afleiden waar de fout zich bevindt.

Mijn vermoeden gaat uit naar het mobo of de videokaart. Maar als het de videokaart is dan is hij/zij zwaar verneukt!! Want lichte problemen komen niet eens voor bij de POST of bij het booten van Windows. Die beginnen meestal pas nadat Windows overschakelt op de werkresolutie (over het algemeen véél hoger dan de VGA toestanden bij het booten).

Het mobo geniet mijn voorkeur omdat je zegt na de bios op default gezet te hebben dat ie het dan wel doet.

Mocht het nog niet duidelijk zijn: het is in ieder geval een hardwarematig probleem.

Check ook de elco's eens op de videoplank en op het mobo. Meet de voedingsspanningen eens na.

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

Na een crash krijg ik nu even helemaal geen beeld, alleen maar gepiep (het was de vorige keer al uitzonderlijk dat ik wel vrij lang beeld kreeg). Het kan zijn dat hij morgen wel weer iéts doet. De elco's zien er normaal uit verder. Het moment dat ik in de BIOS kon, dat was ook maar net, want de BIOS werd niet echt goed weergegeven (flinke verticale strepen). Ik zal eens op internet kijken hoe ik voedingsspanningen moet nameten. Daarmee bedoel je toch eigenlijk de voeding doormeten? In dat geval zet ik er liever een andere voeding in. Lijkt me wat sneller en beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Pc wil niet opstarten

andere voeding erin is een goed idee, maar ik denk inderdaad ook dat het aan de mobo ligt.

Helaas: ouwe weggooien, nieuwe erin.

Hij is te jong dat het aan de batterij kan liggen, omdat je problemen hebt met de bios ligt het dus aan de mobo.

Heb je geprobeerd om windows op te starten via de ceedee?

Als je hem wel opgestart krijgt met de ceedee is het een hardeschijf (lees) fout. Als niet, dan mobo.

Berichten: 555

Re: Pc wil niet opstarten

Die piepjes zijn een teken van je PC dat er iets niet functioneert.

Als je zoekt in de documentatie van je moederbord zal je vinden hoe je de piepkes moet herkennen en in diezelfde documentatie staat ook wat de piepjes betekenen.

Berichten: 1.007

Re: Pc wil niet opstarten

JorisL schreef:Die piepjes zijn een teken van je PC dat er iets niet functioneert.

Als je zoekt in de documentatie van je moederbord zal je vinden hoe je de piepkes moet herkennen en in diezelfde documentatie staat ook wat de piepjes betekenen.
Dat had ik op internet al gezien inderdaad. Zie:
Hij geeft als hij opstart 10 of 13 piepjes (vaak eerst 10, dan gooit hij de stroom eraf, start opnieuw op en dan hoor je 13 piepjes). 10 piepjes lijkt volgens deze tabel te duiden op een probleem met het moederbord, maar om nu meteen een ander moederbord te kopen...
13 piepjes staat er echter niet in (zie onder AMI). De tabel gaat maar tot 11.

Re: Pc wil niet opstarten

De piepjes die je hoort verwijzen inderdaad naar een hardwareprobleem, je zou eens kunnen proberen om het geheugen eruit te halen goed zuiver blazen (de sloths of sleuven waar de geheugenbanken inzitten) en daarna weer terugplaatsen.

Verder kan je het prograamtje cputemp downloaden (zoek ff met google) en kijk hoe warm de processor wordt. Wanneer deze te warm wordt zou het inderdaad ook de voeding kunnen zijn. Al betwijfel ik dit aangezien de pc aan het begin al foutcodes geeft.

Suc7

Berichten: 388

Re: Pc wil niet opstarten

je zou eens kunnen proberen om het geheugen eruit te halen goed zuiver blazen (de sloths of sleuven waar de geheugenbanken inzitten) en daarna weer terugplaatsen.
Dat is goed als je PC tien jaar in de stof gestaan heeft, maar voor een "nieuwe" PC gaat dit niet op.
Verder kan je het prograamtje cputemp downloaden (zoek ff met google) en kijk hoe warm de processor wordt. Wanneer deze te warm wordt zou het inderdaad ook de voeding kunnen zijn. Al betwijfel ik dit aangezien de pc aan het begin al foutcodes geeft.
Zoals je zelf al zegt, het ding geeft veel te vroeg al die piepjes.

Wat je daar zegt over die voeding begrijp ik niet. Hoe kan het nu aan je voeding liggen dat je je proc te heet stookt? Tussen je voeding en je proc zit nog een buck convertor die ervoor zorgt dat je een "stabiele" corespanning krijgt van 1-2V. Deze buck convertors zijn m.i. geen fixed types maar eerder variabel want anders zou de spanning nogal gaan slingeren bij variabele belasting.

Reageer