Didactisch verantwoord wiskunde leren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Didactisch verantwoord wiskunde leren

hey,

Ik weet niet of het in nederland bestaat maar ik ben een belg en heb in belgië mijn laatste 2 jaren van de middelbare school gedaan met een systeem genaamd EXAMENCOMMISIE. Komt er simpelweg op neer dat je de 2 laatste jaren zelfstandig instudeerd en dan examens doet bij de exmancommisie. Ik ben geslaagd en heb hierdor veel geleerd over mezelf.

Ik had op school altijd zeer veel moeite niet met de leerstof maar met de manier van aanleren. Vooral WISKUNDE .Ik volgde wel de richting waarin het meeste wiskunde voorkomt in belgie wetenschappen-wiskunde 8uur maar ik werd nog steeds gek van eht tekort aan aandacht voor een NAUWKEURIGE theoretische aanpak van de onderwerpen . En dit is eigenlijk waar mijn posrt over gaat .Tijdens mijn zelfstudie heb ik ontdekt dat ik helamaal niet pas in het nu alom aangenomen systeem dat je iets moet leren en dan oefenen oefenen oefenen . Als ik neuwkeurig de theorie bestudeer en de tijd neem om bij alles zo ver als ik kan na te denke en zo de wiskunde als een geheel te zien ik meestal even ver en eigenlijk meestal verder sta dan de mensen die dezelfde leerstof kregen maar op de "didactisch verantwoorde manier "die meer aandacht heeft voor het oefenen dan het theoretische.tijdens mij zelfstudie leerde ik de theorie bekeek hooguit een voorbeeld en kon eigenlijk al de problemen oplossen zonder oefening .

Ik vraag me af of er nog wiskunde liefhebbers ook dat gevoel hebben . Ik begrijp heel goed dat mensen graag de stof actief gebruiken en zo goed leren maar ik heb de indruk dat niet veel mensen begijpen dat het ook omgekeerd kan . Wie kan zich hierin herkennen ?

Berichten: 2.746

Re: Didactisch verantwoord wiskunde leren

Dat klinkt redelijk logisch wat je daar zegt.

Als je interesse hebt voor wiskunde, en geen leraar die alles voorkauwt, zal je het dieper leren.

Reageer