Zuiverheidsgraad

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Zuiverheidsgraad

Kan iemand precies uitleggen wat een zuiverheidsgraad en rendement is? ik heb al zoveel uitleg gelezen, maar die verschilt vaak dat ik niet meer weet wat nu precies juist is...
Fairytales don't always have a happy ending, do they

Berichten: 288

Re: Zuiverheidsgraad

de zuiveringsgraad zegt letterlijk hoeveel zuivere stof er aanwezig is in vb een oplossing, erts, gesteente enz

Vb NaCl gesteente met een zuiveringsgraad van 90 m/m%. er zit 90 gram zuiver NaCl in 100 gram gesteente.

rendement heeft te maken met de opbrengst bij een reactie. Niet alle reacties gaan voor 100% door.

vb rendement van 90 % wil zeggen dat er maar 90% eindproduct wordt gevormd.

Berichten: 12.262

Re: Zuiverheidsgraad

Dat lijkt me inderdaad de definitie.

Overigens is de enige echt belangrijke vraag bij een product dat voor 99% zuiver is, "wat is de rest?". Bij reactieproducten is de 'rest' meestal afkomstig van voorspelbare zijreacties, maar bij batches producten kan het in feite van alles zijn.
Victory through technology

Berichten: 15

Re: Zuiverheidsgraad

Ok, bedankt...Ik heb nog een vraag: :D (ik ben aan het studeren voor het ingangsexamen van arts in België)

Wat wordt bedoeld met een reactie tussen ionen? is dat altijd een redoxreactie of zijn er ook andere mogelijkheden?
Fairytales don't always have a happy ending, do they

Berichten: 2.746

Re: Zuiverheidsgraad

een neerslagreactie bijvoorbeeld, dat is ook een reactie.

Re: Zuiverheidsgraad

Ok, en wat is een neerslagreactie precies? dat is toch iets met zouten die reageren, of zit ik mis? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuiverheidsgraad

Overigens is de enige echt belangrijke vraag bij een product dat voor 99% zuiver is, "wat is de rest?". Bij reactieproducten is de 'rest' meestal afkomstig van voorspelbare zijreacties, maar bij batches producten kan het in feite van alles zijn.
Dat is inderdaad een belangrijke vraag. Daarom staat op alle chemicaliën vermeld wat de belangrijkste vervuilingen zijn, en zijn van alle chemicaliën analysecertificaten verkrijgbaar. Maar je moet het belang niet overdrijven. Er zijn in feite 3 mogelijkheden:

1. De vervuiling(en) reageren niet en zitten dus ook in je ruwe product.

2. De vervuilingen reageren ook en zitten in een andere vorm in je ruwe product.

3. De vervuilingen beïnvloeden de gewenste synthese (katalytisch or inhiberend)

Gezien het feit dat je een product na synthese altijd moet opwerken en zuiveren is het bij 1 en 2 niet meteen van belang te weten wat de onzuiverheden zijn. Slechts de hoeveelheid vervuiling is belangrijk. Het 3e geval, waarin het wel belangrijk is je onzuiverheden te kennen, komt minder vaak voor.

Overigens komen de vervuilingen niet altijd van nevenreacties. Vaak zijn het resten van hulpstoffen, katalysatoren, etc.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Zuiverheidsgraad

Ok, en wat is een neerslagreactie precies? dat is toch iets met zouten die reageren, of zit ik mis?
Neerslagreacties krijg je als 2 ionen in een oplossing samenkomen, die samen een onoplosbaar zout vormen. Denk aan het mengen van bijv oplossingen van natriumcarbonaat met calciumchloride. Beide zouten zijn goed oplosbaar, maar als je de oplossingen mengt slaat calciumcarbonaat als vaste stof neer.
1. De vervuiling(en) reageren niet en zitten dus ook in je ruwe product.

2. De vervuilingen reageren ook en zitten in een andere vorm in je ruwe product.

3. De vervuilingen beïnvloeden de gewenste synthese (katalytisch or inhiberend)
Bij syntesereacties valt het meestal wel mee, afgezien van bepaalde reacties waarbij zelfs minimale hoeveelheden van bepaalde onzuiverheden (bijv water) desastreus zijn omdat ze bijvoorbeeld ontbinding van reagentia catalyseren.

Ik zie het altijd maar zo: 99% zuiver suiker zou je zo in je koffie gooien, behalve als het resterende procent arsenicum was :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zuiverheidsgraad

Bij syntesereacties valt het meestal wel mee, afgezien van bepaalde reacties waarbij zelfs minimale hoeveelheden van bepaalde onzuiverheden (bijv water) desastreus zijn omdat ze bijvoorbeeld ontbinding van reagentia catalyseren.
Een gevalletje "3" dus.
Ik zie het altijd maar zo: 99% zuiver suiker zou je zo in je koffie gooien, behalve als het resterende procent arsenicum was :D
Voor levensmiddelen gelden dan ook heel andere eisen :-p
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer