[Psychologie] Kleuren onthouden

Moderator: Rhiannon

[Psychologie] Kleuren onthouden

Weet iemand soms toevallig of er bepaalde kleuren zijn die beter door het geheugen worden onthouden/opgenomen dan andere kleuren? en hoe komt dit dan? thnx alvast voor degene die het antwoord weet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Edit moderator (Cassanne): AUB berichten maar 1 maal posten! Ik heb de dubbele verwijderd, dit antwoord had Wouter Masselink al gegeven:
Wouter_Masselink schreef:Voor zover ik weet zijn er geen kleuren die je beter onthoud dan anderen. Ik kan me wel voorstellen dat 2 kleuren die op elkaar lijken minder makkelijk onthoud dan anderen. Als er al kleuren zijn die mensen goed onthouden (en dus kunnen onderscheiden, ervan uitgaande dat ze niet kleurenblind zijn) dan lijkt me dat dit de primaire kleuren zijn (rood, geel, blauw) Deze kleuren lijken namelijk het minst op elkaar. Verder zouden de niet-kleuren zwart en wit het denk ik ook wel goed doen.

Je dan dit natuurlijk ook experimenteel gaan bepalen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 226

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Van mij geen wetenschappelijk verantwoord, maar:

Uit eigen ervaring weet ik, dat ik een kleur gemakkelijker onthoud als ik er een naam voor ken. Eerst roep ik de naam op, daana zie ik er een kleur bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Vergelijk het hierboven gezegde dan ook eens met deze topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=1860
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

interessante vraag!!!

Als je gaat kijken naar de vele talen die deze aarde rijk is vallen een aantal dingen je op...

Ten eerste als we het hebben over een kleur bedoel je een woord dat slechts de kleur representeerd en niet een afgeleide is van een object. Zo is rood een kleur, maar zeegroen niet.

Ok dit in acht nemende dan blijkt dat talen hoe elementair ook vaak kleuren in hun lexicon hebben. De ene meer dan de ander. tel bijv. maar de kleuren in het nederlands.

Hoe is dat dan opgebouwd? De eerste kleuren die voorkomen in een taal zijn zwart en wit. Er zijn talen met maar twee woorden voor kleuren en da is dan altijd zonder uitzondering zwart en wit. Als we verder kijken, dan is de derde altijd rood... altijd bizar. vierde en vijfde in zijn groen en blauw. of geel. in ieder geval komen eerst de primaire.. logisch dit zijn de kleuren die je ogen waarnemen...

nu komt het bizarre de mensen die minder kleuren in hun taal hebben, die zien ook daadwerkelijk minder kleuren...

Wij nederlanders kunnen ongeveer 500.000 tinten van elkaar onderscheiden. maar mensen met maar twee kleuren in hun taal zien slechts 200.000 kleuren! ? Dus je onthoud kleuren beter naarmate ze opgenomen zijn in je taal!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Beetje offtopic maar ken je dit proefje:

lees de kleur op die de letters hebben:

groen

rood

blauw

geel

rood

groen

geel

blauw

rood

blauw

groen

Berichten: 135

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

^ Die is heel simpel.

Ik denk dat je dingen met een opvallende kleur beter kan onthouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Nee, daar gaat het niet om!

Je moet gewoon de kleur opnoemen die de letters hebben

(dus niet het woord oplezen, dat wordt als het goed is bij de meeste mensen lastiger vanaf het 6e woord, behalve het laatste woord :shock: )

<edit Syd: je kunt je bericht aanpassen met de knop rechtsboven in je bericht. Heb ik nu even voor je gedaan :wink: -->

Berichten: 135

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Schumpke, waarom denk je dat ik een passage openlaat en een extra pijltje zet bij de eerste zin?

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Oh OK, zo bedoel je! Was mij niet helemaal duidelijk..

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Hallo,

Ik heb hier ooit ook een experiment naar gedaan...

En er zou best een biologische verklaring kunnen zijn.

De kegeltjes en de staafjes in je oog zorgen dat je kan zien, kegeltjes onderscheiden kleuren en staafjes zijn alleen gevoelig voor licht in het algemeen.

Het is wel zo dat staafjes voor sommige frequenties licht (andere frequentie van 't lichtgolfje = andere kleur, tjek je binas) gevoeliger zijn dan voor andere... Als de frequentie van het het licht van een bepaalde kleur nou net die frequentie is waar je staafjes extra gevoelig voor zijn.. kan ik me wel voorstellen dat je aandacht daar als eerste naartoe getrokken wordt...

Succes!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Anonymous schreef:Hallo,

Ik heb hier ooit ook een experiment naar gedaan...

En er zou best een biologische verklaring kunnen zijn.

De kegeltjes en de staafjes in je oog zorgen dat je kan zien, kegeltjes onderscheiden kleuren en staafjes zijn alleen gevoelig voor licht in het algemeen.

Het is wel zo dat staafjes voor sommige frequenties licht (andere frequentie van 't lichtgolfje = andere kleur, tjek je binas) gevoeliger zijn dan voor andere... Als de frequentie van het het licht van een bepaalde kleur nou net die frequentie is waar je staafjes extra gevoelig voor zijn.. kan ik me wel voorstellen dat je aandacht daar als eerste naartoe getrokken wordt...

Succes!!!


hoe heb je dan de visuele input gecontroleerd? :shock:

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Ik denk dat het belangrijk is om bij je vraag te vermelden in welke relatie je kleuren beter wil onthouden. Als het woord bloed rood is, onthoud je ongetwijfeld beter dat het woord rood was dan als het lichtgroen was, bijvoorbeeld.

De vraag of mensen bepaalde kleuren beter onthouden (sec) is denk ik vergelijkbaar met vragen of mensen bepaalde woorden beter worden onthouden: het hangt van de context af.

Kleuren hebben zat van relaties en gevolgen voor mensen (Rood is warm, blauw koud bijvoorbeeld) en het is dus belangrijk om de relatie waarin kleuren onthouden moeten worden te specificeren.

Het zou nog interessant kunnen zijn of er een biologische component is (dat bepaalde kleuren beter herkent kunnen worden, zoals wij bijvoorbeeld geen ultraviolet licht kunnen zien, of sommige mensen geen rood van groen kunnen onderscheiden, maar dan wijk ik misschien wat te veel af.

Berichten: 1

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

Wel even inloggen natuurlijk :shock:

Re: [Psychologie] Kleuren onthouden

hallo mensen

Heeft iemand hier heel veel informatie over kleurentherapie?

Wij moeten namelijk daar een proef over doen!

Alvast bedankt :-D

xxxx :mrgreen:

Reageer