Organische stoffen en hun reactie met naoh

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Organische stoffen en hun reactie met naoh

Beste Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de kennis die ik hier allemaal zie!

Ik heb een vraag die voor jullie (hoop ik) makkelijk moet zijn. Mijn scheikunde lessen liggen alweer zo ver achter me dat ik het antwoord niet meer weet.

We weten allemaal dat Natriumhydroxide, NaOH oftewel Caustic Soda een goede gootsteenontstopper is. Dit komt door de eigenschap dat natriumhydroxide vrijwel alle organische stoffen goed oplost (huid, haar enz).

Maar wat is (zijn) nou precies de reactievergelijking(en) die hier achter ligt?

Ik heb deze nodig voor een klein projectje wat ik doe. Mochten jullie het weten dan helpen jullie me er enorm mee.

Met vriendelijke groet,

Frans

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

Ik zou eens gaan zoeken met "verzeping".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

Maar weet niemand wat de gezamelijke eigenschap van organische stoffen is dat er voor zorgt dat het zo goed met NaOH reageert?

Groet

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

Er is verder geen gezamenlijke eigenschap. Organisch materiaal bestaat voor een groot deel uit eiwitten waarin de amidebinding vaak voorkomst; de celmembranen bestaan uit fosfolipiden waarin een esterbinding zit. Deze bindingen worden verbroken in warme, sterk basische, oplossingen. Dit noemt men verzeping.

In welke mate de celwand van plantaardig materiaal ook kan worden afgebroken door OH- durf ik zo niet te zeggen.

In ieder geval: Door het verbreken van de bindingen wordt de vaste troep min of meer opgeknipt in stukken die oplossen in water, of gemakkelijker mee worden genomen met de waterstroom.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

Kijk hier heb ik wat aan! Dank Marko!

Zijn er mensen die hier nog aanvullingen of specifiekere uitleg over hebben? Ik moet het een beetje geloofwaardig in een verslag laten overkomen en ik kan al jullie hulp gebruiken.

Alvast bedankt!

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

De uitleg van Marko is beknopt maar volledig. Ik denk dat er verder weinig aan toe te voegen is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Organische stoffen en hun reactie met naoh

Ik denk dat je het beste zelf even de detials voor een aantal relevante reacties in je verhaal kunt verwerken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saponification (vetten)

http://en.wikipedia.org/wiki/Peptide_link (eiwitten, figuur 1 maar dan andersom)
In welke mate de celwand van plantaardig materiaal ook kan worden afgebroken door OH- durf ik zo niet te zeggen.
Moeizaam, de glycolsidische verbindingen in zaken als cellulose zijn bijzonder stabiel en tamelijk ongevoelig voor loog, maar met sterke zuuroplossingen gaat het wel.
Victory through technology

Reageer