Ph-vraagje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Ph-vraagje

Ik heb een vraagstuk waar ik een beetje vast zit:

Bereken de Ph van een HNO3-oplossing die bereid werd door 10.0 ml HNO3-oplossing met c=504 g/l HNO3 aan te lengen tot 500 ml en 25 ml van deze laatste oplossing aan te lengen tot 100 ml.

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, want ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik geraak er niet uit...

Alvast bedankt!
Fairytales don't always have a happy ending, do they

Berichten: 2.746

Re: Ph-vraagje

En wat heb je al?

er zit niet direct wat moeilijks aan, behalve dan wat met verwarrende concentraties werken.

Wat ik zou doen: bereken met hoeveel mol je start en reken daaruit het aantal mol die je uiteindelijk nog overhoudt. doe hetzelfde met het volume. Haal daaruit de concentratie, en uit de concentratie (=[H+]) de pH.

duidelijk zo?

Berichten: 15

Re: Ph-vraagje

eumm ik geraak er nog niet uit...het blijft verkeerd uitkomen, ik zie nog altijd iets verkeerds denk ik..kan je misschien een beetje meer in detail uitleggen hoe je het moet oplossen? die concentratie is verwarrend vind ik.

Alvast Merci
Fairytales don't always have a happy ending, do they

Berichten: 2.746

Re: Ph-vraagje

zet hier je oplossingsmethode eens.

hoe ik het doe:

m=504*0.01

V2=0.01+0.5

x=V2/0.025

m/x=m2

c(tot)=m2/0.1 (in gram per liter)

die zet je dan om naar mol/liter

en daaruit haal je met een logaritme de pH

snap je dat hierboven? (niet echt uitgebreid, maar daardoor moet jij er meer bij nadenken :D )

Berichten: 15

Re: Ph-vraagje

ok, kdenk dat ik het nu snap! Ik was verward omdat ze die volumes aanlengden, dus ik wist niet goed wat het totaal was...

Bedankt!
Fairytales don't always have a happy ending, do they

Reageer