Krachten in een opgespannen vel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Krachten in een opgespannen vel

Hallo,

ik ben op zoek naar een uitleg over de berkening van de (span)krachten in een opgespannen rekbaar vel.

In miijn praktische toepassing heb ik een rechthoeking vel dat rondom door knijpers met daaraan gewichten opgespannen wordt. Zie foto. Wat ik me afvraag is: in hoeverre hangt de spanning in het vel af van de distributie van de klemmen (het aantal klemmen per lengte eenheid ?).

Afbeelding

Ik heb flink wat rondgezocht op het internet maar kan er niets over vinden.

Bij voorbaat dank,

Arend-Jan

Berichten: 2

Re: Krachten in een opgespannen vel

Nu ik mijn bericht nog eens lees lijkt mijn vraag wel wat algemeen. Laat ik het wat concreter maken.

Laten we een coordinaten systeem introduceren waarbij de oorsprong het hoekpunt van het vel links onder is en de lange kant van het vel langs de y-as ligt. Het vel heeft lengte L. Laten we er even vanuit gaan dat alle gewichten even groot zijn.

Mijn concrete vragen:

1. Kan ik de spanning in het vel in de x-richting min of meer los zien van de spanning in de y-richting?

2. Op de afbeelding is duidelijk te zien dat het aantal klemmen per lengte eenheid hoger is langs de lange zijde dan langs de kort zijde. Aangezien er minder gewichten per lengte eenheid aan de korte kant hangen, betekent dit dat de spanning in het vel in de y-richting lager is dan die in de x-richting?

3. Stel dat we over de lijn y=L/2 lopen (dus halverwege het vel), hoe verloopt dan de spanning in het vel als gevolg van de drie gewichten die aan beide korte kanten hangen? Is die homogeen of niet? En als we dichter bij de rand gaan kijken?

4. Stel dat ik nog twee gewichten per korte kant toevoeg tussen de reeds aanwezige gewichten in, in het totaal dan dus vijf gewichten per kant. Neemt de spanning als gevolg hiervan toe?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Krachten in een opgespannen vel

Spanning (Engels: stress) is de hoeveelheid kracht per oppervlakte (in 2D: lengte) eenheid. Als de tussenafstand tussen de klemmen aan alle randen hetzelfde is, dan is de spanning op elke rand ook hetzelde. Immers, een langere rand heeft meer klemmen en daarmee wordt er een grotere kracht uitgevoerd, maar tegelijkertijd is de lengte ook groter, waardoor de verhouding kracht/lengte niet veranderd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Krachten in een opgespannen vel

Je zult het moeten zoeken in een membraan-constructie en ik las daar iets over op Google:

http://www.nomadconcept.com/flash/nederlands.html

Reageer