Vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 137

Vectoren

Ik heb een probleem waar ik een paar dagen over aan het nadenken ben maar waar ik geen oplossing voor kan vinden:

Laat a een vector zijn dat met een snelheid van 3 m/s naar het noordwesten werkt. Laat b een vector zijn dat met een snelheid van 5 m/s naar het westen werkt.

Bepaal:

a + b

a - b

a - 2b

Berichten: 2.746

Re: Vectoren

Weet je hoe je vectoren moet optellen?

(is daar geen minicursus over?)

Berichten: 137

Re: Vectoren

Ja. Alleen zie ik niet hoe ik dit kan oplossen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vectoren

We hebben een microcursus voor dat soort problemen:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=41633

Geen krachten optellen hier, maar gewoon vectoren (die een snelheid voorstellen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vectoren

Misschien lijkt de cursus een beetje lang, maarja vectoren zijn wel heel belangrijk voor natuurkunde. Natuurkunde zonder vectorrekening is een man zonder ballen :D

Jan heeft het lekker simpel uitgelegd.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Vectoren

\(\vec{a}-\vec{b}=\vec{a}+\vec{-b}\)
Hiermee zet je de vectoraftrekking om in een vectoroptelling.

De vector -b is de vector b die 180 graden gedraaid is.

Wat je nu moet doen is de vectoren a en b in de oorsprong plaatsen, en dan ontbinden in de x richting en de y richting.

Dus ontbinden in de horizontale richting en in de vertikale richting.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vectoren

Toch lijkt me dit eerder wiskundig dan natuurkundig, hier is dat cursusje niet voor bedoeld zo direct.

Een vector van 5 m/s naar het westen, en dan negatief, wordt een vector van 5 m/s naar het oosten. En twee vectoren van 5 m/s naar het westen maar dan negatief wordt één vector van 10 m/s naar het oosten.

Gebruik verder pythagoras (alles staat toch lekker haaks op elkaar) om de grootte van de resultante in m/s te bepalen (zie §3.5 van de cursus) en teken het zodat je ziet of de resultante (ongeveer) naar het noordwesten of zo is gericht. Met gegeven richtingen als "noord en west" kan het antwoord ook niet in graden worden verwacht. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer