Studeren van papier of van het monitorscherm

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.165

Studeren van papier of van het monitorscherm

Naar aanleiding van dit.

Zijn er onderzoeken die een verschil in effectiviteit aantonen? Wat zijn in dat geval de oorzaken? Is dit niet afhankelijk van het individu?

Zelf leer ik volgens net zo goed van een computerscherm als van papier. Soms helpt software zelfs enorm bij het leren. Wanneer je bijvoorbeeld de anatomie moet bestuderen dan is het enorm veel werk om de juiste plaatjes te vinden. Wanneer er bijvoorbeeld 2 structuren op hetzelfde plaatje moeten staan dan moet je nu in de index beide structuren opzoeken, nagaan welke bladzijden overéénkomen en dan pas kan je de plaatjes bekijken waar een computer direct de juiste plaatjes kan selecteren.

Zelfs als je maar één structuur hoeft te zoeken dan scheelt goede software enorm veel tijd. Je hoeft niet naar een index te bladeren, getallen te onthouden, plaatjes bekijken, weer terug naar de index, weer terug getallen onthouden en plaatjes bekijken enz. (soms meer dan 20 plaatjes).

Via een computer kan je in de documenten met meerdere lagen werken, bij moeilijke woorden acroniemen gebruiken, links toevoegen enz.

Ik stel zeker niet dat boeken geen waarde meer hebben maar het gaat mij te ver om te stellen dat het leren uit een boek beter werkt dan het leren van een computerscherm.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 191

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Ik denk dat hierin inderdaad persoonlijke voorkeuren een rol spelen.

Daarnaast geef je zelf een voorbeeld waar het om beeldmateriaal gaat, dan kan ik me voorstellen dat het leren via de computer sneller gaat. Als het echter om tekst gaat, zou papier wel eens effectiever kunnen zijn.

(Als ik voor mij persoonlijk spreek: ik vind het fijn om dingen te kunnen onderstrepen of samenvattingen te maken. Dit gaat makkelijker als ik met papier werk.)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Ik meen me onderzoek te herinneren waaruit naar voor komt dat men uit boeken die men leest op een computerscherm, minder onthoudt dan uit dezelfde boeken, gelezen op papier. Maar dit onderzoek werd volgens mij uitgevoerd voor de opkomst van LCD e.d. Misschien maakt dit ook al een verschil t.o.v. de klassieke beeldbuis.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

voor mij liever papier. Mijn pc zorgt enkel voor afleiding :D

Moest ik niet afgeleid zijn zou volgens mij papier nog iets sneller gaan omdat ik wss zoals de meeste al schrijvende noteer en dus cursus en klad naast elkaar kan leggen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.589

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Het ligt er waarschijnlijk enorm aan wat je wil leren zo kan ik me idd inbeelden dat anatomie (veel plaatjes onderlinge verbanden enzo) gemakkelijker leert op de computer maar ik had meer teksten zoals chemie en wiskunde voor ogen dan denk ik dat je met een boek beter zijd.

Bovendien geraken mijn ogen geïrriteerd als ik een paar uur op een scherm moet kijken.

Berichten: 34

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Ik veronderstel van wel. Als visueel aangeboden informatie 'in moeilijke omstandigheden' (cf. beeldscherm is intenser?) aangeboden wordt onthouden we het na-beeld van de opgenomen visuele stimuli iets minder lang, er is dus ook minder om te verwerken.

Nja, ik weet niet of ik nu iets onterecht veralgemeen of niet. Maar ik verondstel dat van een beeldscherm leren toch zeker intenser is & dus zwaarder...Tenzij moderne beeldschermen of elektronisch papier al niet meer zo belastend zijn? (bijv. ik ken iemand met een dergelijk elektronisch notitiepapier..schitterend ding trouwens.. en de achtergrond is zwart & dus minder belastend?)

Nja, k zal misschien eens wat opzoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Pc zorgt voor afleiding en bewegingsvrijheid is dan ook veel minder.

Met een boek kan ik op mijn buik liggend leren enz, een laptop is dan veel onhandiger. (vooral zomers)

Ik heb soms ook de behoefte om mijn boek naar buiten mee te nemen. Lekker in de natuur leren:)

Soms heb ik dan weer wel internet nodig voor dingen opzoeken , moeilijke berekeningen doen enz, maar dat duurt meestal ook maar paar minuten. Maar dan zit ik uren te surfen (wetenshapsforum, downloaden etc) voordat ik weer mijn boek oppak.

Dus studeren van papier en monitorscherm. Bij mij toch 80% van papier.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

en de achtergrond is zwart & dus minder belastend?
Hmm, zit je weer met een ander probleem: donkere tekst op een lichte achtergrond is volgens mij toch stukken beter leesbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

albert davinci schreef:Naar aanleiding van dit.

Zijn er onderzoeken die een verschil in effectiviteit aantonen? Wat zijn in dat geval de oorzaken? Is dit niet afhankelijk van het individu?

Zelf leer ik volgens net zo goed van een computerscherm als van papier. Soms helpt software zelfs enorm bij het leren. Wanneer je bijvoorbeeld de anatomie moet bestuderen dan is het enorm veel werk om de juiste plaatjes te vinden. Wanneer er bijvoorbeeld 2 structuren op hetzelfde plaatje moeten staan dan moet je nu in de index beide structuren opzoeken, nagaan welke bladzijden overéénkomen en dan pas kan je de plaatjes bekijken waar een computer direct de juiste plaatjes kan selecteren.

Zelfs als je maar één structuur hoeft te zoeken dan scheelt goede software enorm veel tijd. Je hoeft niet naar een index te bladeren, getallen te onthouden, plaatjes bekijken, weer terug naar de index, weer terug getallen onthouden en plaatjes bekijken enz. (soms meer dan 20 plaatjes).

Via een computer kan je in de documenten met meerdere lagen werken, bij moeilijke woorden acroniemen gebruiken, links toevoegen enz.

Ik stel zeker niet dat boeken geen waarde meer hebben maar het gaat mij te ver om te stellen dat het leren uit een boek beter werkt dan het leren van een computerscherm.
áls er al effect is, lijkt me de grote vraag wélk effect het is. Met andere woorden: loopt het verschil langs de variabele die men veronderstelt (ic het beeldscherm cq papier) of langs andere variabelen. Bijvoorbeeld zou het leren via het scherm minder resultaat op kunnen leveren vanwege de vermoeiende resolutie, en meet je dan concentratievermogen. Een andere gedachte: mogelijk wordt men bij een pc snel verleid tot studievermijdend gedrag (wie kent dat niet :D ) en is dáárdoor het resultaat minder...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Op de vraag of de effectiviteit van studeren vanaf papier of beeldscherm groter zal zijn, blijkt uit bovenstaande steekproef een duidelijke voorkeur voor papier. Laat ik er de mijne aan toevoegen. Dingen die ik op een of andere wijze via internet ter bestudering krijg aangereikt gaan zonder uitzondering op de printer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Op de vraag of de effectiviteit van studeren vanaf papier of beeldscherm groter zal zijn, blijkt uit bovenstaande steekproef een duidelijke voorkeur voor papier. Laat ik er de mijne aan toevoegen. Dingen die ik op een of andere wijze via internet ter bestudering krijg aangereikt gaan zonder uitzondering op de printer.


Voor mij is dat ook zo met als gevolg dat ik nu zo'n al een 5duizend blaren op een drietal jaar met mijn printer geprint heb.

Zonde van al dat paier eigenlijk, daarom dat ik ook opzoek ben naar één of ander alternatief digitaal papier staat dat korter bij de papiere ervaring?

Berichten: 34

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

@ Bertf, Digitaal papier staat er bijzonder dicht bij. Is een flexibel, dun & digitaal A4 formaatje. Dat is nog niet op de markt, maar wel zijn er al schrijfbladen. Je kunt er notities op bijvoegen & wissen met een pennetje. Je voegt een usb in om bestanden in te voegen of op te slaan (gedaan met de rugzak van 20kg voor schoolgangers)

& het risico ivm. taakvermijdend gedrag aan een pc gerelateerd (zie windsurver zijn post) heb je ook al niet (in het 'papier' zelf, de omgeving o.d. niet in rekening gebracht).

@Ypslon, het is geen contrasterend zwarte achtergrond. Ik ben geen computerkenner & kan dus geen termen geven, maar het is een van die 'zwartere' achtergronden die de aandacht niet eisen zoals een pc scherm wel eens wil doen...

Berichten: 2.589

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

Digitaal papier staat er bijzonder dicht bij. Is een flexibel, dun & digitaal A4 formaatje. Dat is nog niet op de markt, maar wel zijn er al schrijfbladen.
Is het nu wel of nog niet op de markt? Waar vindt je zo'n schrijfbladen?

Ook vind ik het spijtig, moest ik dan toch op een soort digitaal papier werken en daarvoor bv een http://www.irextechnologies.com/ zou kopen dat je geen webbrowse mogelijkheden hebt, daarom bestaan er zo een ding waarbij pda en lees mogelijkheden goed gecombineerd zijn? met de nadruk op de leesmogelijkheden en zodus ook de papier ervaring?
het is geen contrasterend zwarte achtergrond. Ik ben geen computerkenner & kan dus geen termen geven, maar het is een van die 'zwartere' achtergronden die de aandacht niet eisen zoals een pc scherm wel eens wil doen...
Vroeger tekende ik nogal in Autocad en daar was het de standaard om te tekenen op een zwarte achtergrond met witte lijnen echt veel beter hoor.

Het zit volgens mij zo het zwart vraagt geen belichting het wit wel bijgevolg irriteert het zwart niet en omdat je achtergrond toch wel overduidelijk aanwezig is lijken witte lijnen met een zwarte achtergrond mij toch wel beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

http://www.irextechnologies.com/products/iliad

zo kan je gewoon ebooks downloaden en netzo makkelijk als echte boeken lezen! :D

edit: wel duur. 650 euro
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2.589

Re: Studeren van papier of van het monitorscherm

maar geen ander mogelijkheden zoals bv web? Is dit het papier waar taktix het over had ik stelde het me meer voor alszijnde een schrift.

Reageer