50 000 ampere

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 396

50 000 ampere

Hallo,

Voor de duidelijkheid, mijn kennis van elektrotechniek is klein!

Ik kwam op internet wat tegen over 'shunts', tot wel 50 000 Ampere!

maar nu vraag ik me af hoe men 50 000 ampere naar die shunt vervoert, want welke draad kan zo'n idioot grote stroomsterkte aan?

(Als ik I=U/R toepas en 50 000A wil genereren, dan heb ik met een weerstand van 1Ohm 50 000V nodig. Dat lijkt me wat veel...

dat kost een vermogen van 2.5*10^6 kW ! (dat is toch veel? :D )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 50 000 ampere

Zulke grote stromen worden niet door draden gevoerd, maar door staven of dikke buizen.

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

maar die worden dan toch nog steeds enorm heet?

kan je die benodigde dikte niet berekenen als je bijvoorbeeld koper gebruikt? (of een andere stof)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 50 000 ampere

Ze worden niet heel heet, maar wel lekker warm.

Ik heb even een sommetje gemaakt voor een aluminium staaf van 10000mm^2, dat geeft een stroomdichtheid van 5A/mm^2

Als je daar 50000A door stuurt krijg je een temperatuurverhoging van 1K in ongeveer 3,5 seconde, dus ongeveer 1000K per uur.

Je moet die staaf dus wel een beetje koelen.

Berichten: 12.262

Re: 50 000 ampere

De kunst lijkt me vooral om die 100 cm2 alu niet als 10x10 massieve staaf te realiseren, maar als een constructie met wat meer oppervlak annex koelprofiel. Geen probleem om daar 50 kA doorheen te jassen, mits er luchtcirculatie is.
Victory through technology

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

en nu we toch zo lekker bezig zijn :D ,

aan wat voor toepassingen moet ik denken? wanneer wordt zo'n enorme stroomsterkte geproduceerd/gebruikt?

(ik was wat aan het filosoferen over energie uit bliksem halen, daardoor kwam ik hierop)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 50 000 ampere

Olezgus schreef:en nu we toch zo lekker bezig zijn :D ,

aan wat voor toepassingen moet ik denken? wanneer wordt zo'n enorme stroomsterkte geproduceerd/gebruikt?

(ik was wat aan het filosoferen over energie uit bliksem halen, daardoor kwam ik hierop)
Ik heb vorig jaar met school tijdens een uitwisselingsproject met een Italiaanse school een kernfusiereactor gezien van dichtbij. Omdat het een reactor was waar men allerlei proeven met uitvoerde en dus niet gebruikt werd voor energie op te wekken, slorpte dat ding een hoop energie. Voor het opwekken van het magnetische veld rond de torus had men enkele kVolts en kAmpére's nodig. De aansluitingen tussen het elektriciteitsnet en de reactor was met dikke koperen staven. Ik kan mij herinneren dat deze ongeveer 3 cm breed waren en 10 cm hoog.

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

Dat klinkt interessant!

maar behalve dat er proeven mee gedaan worden, kent er iemand nog andere toepassingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 50 000 ampere

Treinen die vertrekken van een station kunnen zo'n 6000 ampere trekken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

dat maakt me nog nieuwsgieriger naar de machine die 50 000 Ampere trekt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 50 000 ampere

dat maakt me nog nieuwsgieriger naar de machine die 50 000 Ampere trekt! :D
De spoelen van sommige deeltjesversnellers trekken ook zeer grote stromen maar eigenlijk had ik dat al vertelt bij mijn voorbeeld van de kernfusiereactor. Heb je zelf misschien nog ideeën van 'machines'?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 50 000 ampere

De electrolysebaden in een aluminiumfabriek trekken stromen in de orde van 100 000A. Daar lopen dan ook staven naar toe die nog een orde van grootte dikker zijn dan de 10 000mm^2 die ik hierboven noemde.

En zoals Benm opmerkte, die staven zijn niet massief maar bestaan uit meerdere brede strippen die verticaal naast elkaar zijn opgesteld met wat tussenruimte om luchtcirculatie mogelijk te maken.

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

Heb je zelf misschien nog ideeën van 'machines'?


Ik dacht dat treinen wel zo'n beetje de zwaarste machines waren, maar toen ik las dat die lang niet de 50 000 halen werd ik nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 50 000 ampere

Treinen zijn zeker niet de zwaarste machines. De motoren die in staalwalserijen de walsen aandrijven zijn meestal nog een paar slagen groter dan de motoren in een trein. En er zijn in de industrie nog wel meer grote motoren te vinden. Maar bij zulke grote motoren worden zeer grote stromen vermeden door met een hogere spanning te werken.

Bij treinen zie je eenzelfde tendens. De 6000A die Bart noemde komt eigenlijk alleen maar voor bij de bovenleidingspanning van 1500V die in Nederland gangbaar is. Hogesnelheidslijnen werken met een veel hogere bovenleidingspanning, nl. 25 000V, en die treinen komen over het algemeen uit met 800A.

Berichten: 396

Re: 50 000 ampere

zoals ik al zei ben ik allerlei mogelijkheden aan het proberen om energie uit bliksem te halen. (op papier :D )

(meer om van te leren dan omdat ik denk dat het de moeite waard is..)

Ik las dit stuk op internet:

"bij onweer bevindt de bewolking zich op een hoogte van ca. 300 mtr. rekent men

op een doorslagspanning (in vochtige lucht) van 500 volt per mm dan

kunnen we de spanning tussen de wolken en aarde stellen op:

300.000 mm x 500 v = 150.000.000 volt. stel dat er een bliksemaflei-

der is aangelegd met een totaalweerstand van 15 ohm, dan zou bij

volle inslag een stroom van 10 miljoen ampere verwacht kunnen

worden. nu zal dat allemaal in de praktijk wel wat afwijken, maar

zowel de spanningen als de optredende stromen zijn toch wel heel,

heel hoog.


Dan wil ik graag verder rekenen:

P=U*I

=150E6 * 10E6 = 1.5E15 Watt

de gemiddelde duur was 1 seconde volgens een andere bron, dus: E=P/t = 1.5E15 Joule

dat is 4E8 kWh

en een gemiddeld gezin gebruikt per jaar 3500kWh... (120 000 gezinnen!)

Ik heb het idee dat er hier iets misgaat in mijn berekening :D

Reageer