Menstruele cyclus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Menstruele cyclus

Gegroet

Mijn vraag is de volgende :

In de luteale fase als een bevruchte eicel zich gaat innestelen in het baarmoederslijmvlies, gaat deze de productie van progesteron op zich nemen. Maar wil dit dan zeggen dat het gele lichaam dan uiteindelijk ten val gaat en het wit lichaam wordt gevormd OF blijft het geel lichaam nog bestaan en produceert het mee met de ingenestelde zygote progesteron??

Ik heb dit proberen opzoeken op verschillende sites maar zonder succes, heb zelfs bijkomende vraag gekregen=>

Op elke site spreekt men van het embryo dat zich in het baarmoederslijmvlies gaat nestelen... Maar moet dit niet zygote zijn ?Aangezien embryo een fase is tss zygote en de eigenlijke geboorte en niet tijdens de eigenlijke innesteling is...

Alvast bedankt

Berichten: 107

Re: Menstruele cyclus

De luteale fase (altijd 12-14dagen) heeft plaats vanaf de ovulatie tot de uiteindelijke menstruatie.

Na de ovulatie ontstaat het corpus luteum. Dit gaat LH produceren en zorgt vooral voor de productie van progesteron (naast oestrogeen). Vanaf 7-8 dagen na de ovulatie gaat het involueren en verliest het uiteindelijk zijn secretoire functie en zijn lipide eigenschappen. Na 12 dagen wordt het dan corpus albicans genoemd. Nu daalt de spiegel van oestrogenen en progesteron abrupt. Na enkele weken wordt het corpus albicans dan vervangen door bindweefsel. Na enkele maanden is het dan uiteindelijk geabsorbeerd.

Moest er bevruchting plaats vinden, net na de ovulatie uiteraard, dan gaat de trofoblast hCG (choriongonadotropine) produceren, dat de functie van het corpus luteum in standhoudt.

Als ik me niet vergis blijft het corpus luteum dan bestaan tot 9 weken later, wanneer de placenta heel die functie overneemt en zelf hCG gaat produceren.

En om even te antwoorden op je 2e vraag:

Volgens mij spreekt men alleen van een zygote op het moment dat de ouderlijke gameten zijn samengesmolten. Van 2 haploide voortplantingscellen ontstaat er een diploide zygote.

Daarna gaat de zygote klievingsdelingen doen, waarbij het evolueert tot morula enzoverder.

Al die tijd dat er nog niet gesproken kan worden van een foetus (dus wanneer er men nog niet kan zeggen dat het menselijk is, dat er al grondplannen voor organen enzo zijn aangelegd) spreekt men van een embryo.

Reageer