Waarom hebben roofvissen hun ogen opzij?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Waarom hebben roofvissen hun ogen opzij?

Bij zoogdieren en vogels hebben vleeseters hun ogen dichtbij elkaar. Van voren dus. Zo kunnen ze beter jagen. Planteneters hebben hun ogen opzij om de boel goed in de gaten te kunnen houden. Waarom gaat deze regel bij vissen niet op? Iemand enig idee?

Dank en groet

Berichten: 99

Re: Waarom hebben roofvissen hun ogen opzij?

Goeie vraag. Misschien omdat bij vissen andere manieren van waarnemen sterker ontwikkeld zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waarom hebben roofvissen hun ogen opzij?

Dit zou er iets mee te maken kunnen hebben:

http://ebiomedia.com/gall/eyes/underwater.html
Corneal tissue has the same refractive index as water. This means that the cornea of fish do not bend light as it enters the eye. In our eyes, light is slowed and bent as it moves through the cornea — the cornea acts like a lens to collect more light from a wider field of view. But the underwater cornea is "effectively absent", so light is first refracted at the lens of the fish eye. This means that the fish eye, already in a dark environment, will capture even less of the available light — less of the field of view. To compensate for this, the fish lens tends to bulge through the pupil allowing periscopic vision (180° field of view for each eye). Without bulging pupils or alternately a rotational neck, fish would have a very limited visual field.
verder vond ik nog ditbij google, , maar ik kan niet bij de inhoud
[PDF] Modelling Production and Biomasses of Prey and Predatory Fish in Lakes

Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat

must be relatively short (<0.5 m). Predatory fish generally head for the prey laterally. So, the eyesight is used mainly for correction of the ...

www.springerlink.com/index/L7G844N287616045.pdf - Gelijkwaardige pagina's
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Waarom hebben roofvissen hun ogen opzij?

Hee da's wel een leuk punt zeg! 8-)

Zou het niet ook met weerstand van het water te maken hebben? Als je als vis eenzelfde kop als een kat hebt, moet je verrekte hard met je staart zwaaien om vooruit te komen. En er je kunt je ogen dan ook minder makkelijk beschermen, lijkt mij.

Verder: een vis leeft natuurlijk op een totaal andere manier dan landdieren, de prooi kan zich in een driedimensiononaal gebied om de vis heen bevinden. Het lijkt me dus dat een breed gezichtsveld heel handig is, om toch nog ergens een keer prooi tegen te komen. En katten (ja, alweer :D ) jage ook op een totaal andere manier. Die sluipen immers, vanuit een verdekte opstelling, naar hun prooi toe. Terwijl ze ondertussen met hun frontaal geplaatste ogen een prooi uit een groep pikken (bv), en daarop blijven fixeren. Nu weet ik niet zo heel veel van roofvissen, maar ik neem aan dat ze niet vanuit een hinderlaag hun prooi besluipen. Het jagen onder water is volgens mij veel lastiger, omdat er weinig manieren zijn om je te verbergen (witte buik van haaien lijkt op het wateroppervlak, camoufleert dus) en je prooi in alle mogelijke richtingen ervandoor kan gaan.

Kortom: ik denk dat vooral voor het ontdekken en volgen van de prooi een breed gezichtsveld nuttig is, en misschien ook wel voor de voortbeweging in het water (weerstand/risico op verwondingen aan de ogen)?

Reageer