Wat gebeurt er tijdens het meten van "spacetimecurvature"

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Wat gebeurt er tijdens het meten van "spacetimecurvature"

Ik zou hier graag meer over willen weten.

Ik denk namelijk niet dat deeltjes bestaan maar dat ruimte samentrekt wanneer je het wilt observeren. Dit puur uit gemakszucht omdat ik niet zo zeer een correcte maar meer een werkbaar model wil verzinnen.

Welke vakken moet ik bestuderen om de wiskunde van deze visie uitgewerkt te zien?

Groet,

J

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat gebeurt er tijdens het meten van "spacetimecurvature"

Relativiteitstheorie en quentum mechanica.

Re: Wat gebeurt er tijdens het meten van "spacetimecurvature"

jwz schreef:Ik zou hier graag meer over willen weten.

Ik denk namelijk niet dat deeltjes bestaan maar dat ruimte samentrekt wanneer je het wilt observeren. Dit puur uit gemakszucht omdat ik niet zo zeer een correcte maar meer een werkbaar model wil verzinnen.

Welke vakken moet ik bestuderen om de wiskunde van deze visie uitgewerkt te zien?

Groet,

J
Ik snap niet waar je heen wilt, maar als je dit in de context van de moderne fysica wilt begrijpen, dan raad ik je de volgende dingen aan:

* speciale relativiteit

* algemene relativiteit

* quantummechanica

Als je dit wiskundig goed wilt doorgronden, dan heb je naast basiskennis als lineaire algebra, complexe analyse, fourieranalyse etc ook een goeie kennis van differentiaalgeometrie, tensoranalyse en dergelijke nodig. Dit vooral voor de benodigde algemene relativiteit. "Ruimte-tijd kromming" wordt bijvoorbeeld uitgedrukt ( als je de ruimte-tijd als varieteit ziet met een bijbehorende Rieman-metriek ) door de Riemanntensor. En in de veldvergelijkingen van Einstein gebruik je hiervan een constructie die fysisch voldoet aan energiebehoud ( je gebruikte tensor in je veldvergelijkingen moet dus een covariante divergentie gelijk aan 0 hebben ). Aan dit soort ideeën moet je denken als je er meer over wilt weten.

Reageer