Belasting IPE balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Belasting IPE balk

Hallo mensen

Na het lezen van bovenstaande berekening door een leek als ik, lijkt het me dat het voor jullie een peuleschilletje (let wel: met 2 vingers in de neus) moet zijn om een IPE balk te kunnen berekenen die een overspanning van 5m40 tussen twee kalkzandstenen muren moet kunnen overbruggen.

Op het FAN.TV forum sta ik met mijn vraagstelling over het berekenen van de houten balken van mijn nog te bouwen vliering.

Daar krijg ik ook het advies om twee stalen balken op 3 meter uit elkaar te plaatsen en hiertussen houten balken te leggen. Veel sterker volgens de bedenker.

De belasting bestaat uit een airco van 75 kg, houten tussenbalken en OSB platen boven en gipsplaten beneden.

Totale belasting bestaat vooral uit koffers en andere zelden gebruikte rommel die iedereen op zijn zolder gooit :D

hoogte boven de vliering is een puntdak van 1m20.....

Op www.delingebuurt-elst.nl zien jullie de tekening links aanklikbaar onder het icoontje "bouwtekening"

Ik weet dat ik hierover eigenlijk een aparte thread moet starten maar hoop dat de moderator dit even door de vingers wil zien.....

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Paul Fredrik

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Belasting IPE balk

Wij moderators kijken niet graag door de vingers, die liggen op het keyboard.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Belasting IPE balk

Bouwtekening:

Afbeelding
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.502

Re: Belasting IPE balk

Probeer het eens hiermee:

Reageer