Warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Warmtecapaciteit

Hoi allemaal,

ik ben nog steeds bezig aan die bundel van fysica... en ik heb heel wat vragen die ik niet opgelost krijg. Of vragen waarvan ik eerder wel de uitkomst kwam te weten, maar nu het even niet meer lukt. En als je eenmaal verkeerd zit te denken, dan lukt het je niet meer :-)

Omdat het nogal veel vragen zijn ga ik er meerdere topics maken....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :

Afbeelding

PS aan Jan Van de Velde: Ik weet het ... je minicursus gaat hierover ... maar toch al even wil ik jullie antwoord hierop weten!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Warmtecapaciteit

We kunnen wel antwoorden geven, maar wat heb jij al? Lees is helemaal bovenaan deze pagina. Onder "intenties van dit forum"
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmtecapaciteit

PS aan Jan Van de Velde: Ik weet het ... je minicursus gaat hierover ... maar toch al even wil ik jullie antwoord hierop weten!
En deze is ideaal op te lossen met die tabelmethode uit die a.s. minicursus. Althans, volgens mij. En ik ben nou juist zo benieuwd of die cursus je hierdoor helpt. Als ik jou goed inschat moet jij die cursus in een uurtje begrijpen en deze opgave feilloos kunnen maken.

Pak die cursus maar eens en maak hiervoor maar eens zo'n tabel. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: Warmtecapaciteit

morzon: ik heb nog niks ... want ik begrijp daar nu eens niks van (ook nooit gehad op school)

jan van de velde: ik ga die cursus zaterdag even doornemen. Dat is een dag dat me het beste uitkomt ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmtecapaciteit

Zullen we dan met dit topic ook maar niet beter even wachten tot dan? Scheelt iedereen inclusief jouzelf dubbele moeite. Niet alleen dat, maar de kans is levensgroot dat we dit sommetje afwerken, en dat je dan, geconfronteerd met een andere opgave, toch weer vastloopt. De variatie in dit soort sommetjes is namelijk nagenoeg oneindig, maar achter ál deze sommetjes zitten slechts enkele simpele principes, en als je die op een rijtje hebt is er niks meer aan. :D

Ik ben écht benieuwd of ik het in die cursus voor elkaar heb gekregen dát duidelijk te maken. Daarvoor ben jij, sorry, het ideale proefkonijn, en die kans wil ik niet graag laten lopen. Die aanmatiging hoop ik me te mogen permitteren, gezien het feit dat ik voor het overige nooit te beroerd ben om wie dan ook door wat voor huiswerk dan ook heen te helpen..... 8-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Warmtecapaciteit

morzon: ik heb nog niks ... want ik begrijp daar nu eens niks van (ook nooit gehad op school)
Dan is het nutteloos als wij je een oplossing geven. Bekijk eerst de theoretische kant van de zaak. Begrijp je die niet 100% begin dan zeker niet aan oefeningen. De vragen die je hier de laatste dagen stelt zijn niet echt rekenoefeningen, eerder inzichtsoefeningen om je met formules te leren werken. Helaas is het niet genoeg om die gewoon te kennen, je moet ze ook begrijpen als je een oefening correct wil oplossen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Warmtecapaciteit

Een stukje theorie.

De soortelijke warmte van het ijs is 2090 Joule per kg.K

Dit betekend dat als je 1 kg ijs neemt van een bepaalde temperatuur , dat je dan 2090 J aan warmte moet toevoeren om die 1 kg ijs precies 1 graad in temperatuur te doen stijgen.

Als je 2090 Joule aan warmte onttrekt aan die 1 kg ijs, dan daald de temperatuur 1 graad Kelvin

De soortelijke smeltwarmte van ijs is 3,33 .10^5 Joule per 1 kg.

Dit betekend, dat als je 1 kg ijs hebt van 0 graden Celcius, dat je dan 333000 Joule aan warmte moet toevoeren om die 1 kg ijs van 0 graden volledig om te zetten in 1 kg water van 0 graden.

Als je 333000 Joule aan warmte onttrekt aan 1 kg water van 0 graden Celcius , dan gaat deze 1 kg water over in 1 kg ijs van 0 graden Celcius.

De soortelijke warmte van water is 4190 Joule per 1 kg.K

Dit betekend dat als je 1 kg water van t graden Celcius 1 graad in temperatuur wil doen stijgen ,dat je dan 4190 Joule aan warmte moet toevoeren.

Als je die 1 kg water van t graden, 1 graad in temperatuur wil doen dalen, dan moet je 4190 Joule aan warmte onttrekken.

Als je die ijsklomp in het water gooit, dan zijn in feite 3 situaties mogelijk.

De eindtemperatuur zit boven 0. De eindtemperatuur =0 graden of eindtemperatuur is lager dan 0 graden.

Het ligt voor de hand om eerst aan te nemen dat de eindtemperatuur groter is dan 0 graden Celcius

Stel: t (eind) = > 0 graden.

De temperatuur van het glas was 25 graden Celcius. Deze temperatuur daalt tot t (eind)

De temperatuur van het water was 25 graden. Deze temperatuur daald tot t( eind)

De temperatuur van het brok ijs was 15 graden onder nul. Deze temperatuur zal eerst stijgen naar 0 graden Celcius, dan zal bij constante temperatuur van 0 graden Celcius deze klomp ijs geheel worden omgezet in water van 0 graden Celcius, Daarna gaat deze massa water van 0,015 kg van 0 graden naar de eindtemperatuur van t (eind)

Het is duidelijk dat het glas en het water wat daar inzit warmte moeten afstaan, en dat de klomp ijs warmte opneemt ,maar ook het smeltwater ( 0,015 kg) neemt warmte op.

De opgenomen warmte moet gelijk zijn aan de afgestane warmte.

Reageer