Ram geheugen toewijzen.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2.589

Ram geheugen toewijzen.

Hoe kan ik op één of ander manier ram geheugen selectief toewijzen? of een virtueele ram hardeschijf maken?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ram geheugen toewijzen.

BertF, steeds weer verbaas je me over de minimaliteit van je vraagstellingen. Je hebt de kunst van het zo min mogeijk zeggen goed onder de knie.

Al goed, ik ken geen manier om ram geheugen in een hardsschijf te veranderen.

een hardeschijf is statisch, ram geheugen moet om de zoveel tijd verfrist worden.

Berichten: 2.589

Re: Ram geheugen toewijzen.

BertF, steeds weer verbaas je me over de minimaliteit van je vraagstellingen. Je hebt de kunst van het zo min mogeijk zeggen goed onder de knie.


Moet ik dit zien als een compliment? Tja spijt me, ik kan er niet aan doen sommige mensen storen zich hier aan.

Kan er echt niet aan doen persoonlijk lees ik niet zo graag maar breng wel graag mijn boodschap over dus ja dan schiet er niet veel over.

Bijkomend houd ik ook niet van topic die oeverloos lang zijn en zeker al niet in de start post dat verveeld mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ram geheugen toewijzen.

...maar de vraag is nog steeds niet helder. :D

Wat bedoel je precies? Wat wil je bereiken? Meer RAM geheugen? Da's een kwestie van kijken wat voor geheugen je hebt (kijk in het boekje van het moederbord), kijken of er ruimte is om uit te breiden en dan die aanschaffen en bijprikken op het moederbord.

Of wil je het wisselbestand van de harde schijf vergroten? Dit doe je in Systeembeheer, waarbij je dat per partitie kunt opgeven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ram geheugen toewijzen.

DePurpereWolf schreef:Al goed, ik ken geen manier om ram geheugen in een hardsschijf te veranderen.

een hardeschijf is statisch, ram geheugen moet om de zoveel tijd verfrist worden.
Hij bedoelt natuurlijk andersom :D

Berichten: 2.589

Re: Ram geheugen toewijzen.

Oké meer uitleg dan:

Ik wil een groot bestand ( in omnipage) van rond de 2Gb manipuleren na een halfuurtje gewerkt te hebben sla ik het graag op, maar dit duurt telkens een 10tal minuten.

Daarom dacht ik aan een virtuele ram harde schijf waarin ik al mijn wijzigingen opsla, moest er dan iets mis lopen in het program dan ben ik niet alles kwijt.

Loopt er wat mis dat ik mijn computer terug moet opstarten dan ben ik alsnog alles kwijt.

Deze morgen dacht ik dat het program zo traag werkten omwille van het feit dat het gewoon te weinig ram gebruikte slecht 20procent van de 2gb aanwezig, nu ben ik er al achter dat dit natuurlijk onzin is. Het zit hem in het feit dat hij telken heel dat bestand op schijf moet schrijven en dat duurt.

Daarom dat ik eerst vroeg of ik windows het program meer ram kan laten toekennen.

Daarom mss een virtuele ram schijf? Dus te benaderen zoals elke andere harde schijf maar die na opstarten terug gewist wordt zodat ik een snelle manier van opslag heb tussen twee wijzingen en ik aldus niets kwijt geraak zolang ik mijn computer kan draaiend houden.

Alhoewel ik voel dat ook deze oplossing vol gaten zit. Iemand enig idee hoe je op een gemakkelijke manier met grootte bestanden werkt? Ik heb thans een harde schijf geïnstalleerd die in staat zou moeten zijn 1.5Gb data in per seconde echter…

Iemand een idee hoe ik dat het best oplos? Groeten.

Berichten: 2.589

Re: Ram geheugen toewijzen.

nee cylcon iets zoals http://www.cenatek.com/ maar dan liever freeware en iets betrouwbaars.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ram geheugen toewijzen.

Volgens mij is dat zo goed als onmogelijk wat je dan vraagt. Het is trouwens verschrikkelijk slecht voor je harde schijf om als virtueel geheugen te werken. Ook moet je rekening houden met het feit dat het vrij traag is en er dus veel kans is dat je programma heel traag loopt, dat zal ook de reden zijn waarom ze net je ram geheugen gaan gebruiken omdat dat stukken sneller is (toegangstijd van enkele nanoseconden terwijl een harde schijf al miliseconden nodig heeft). Dus je programma zal gewoon stroef gaan lopen en je zal dan toch terug werken zoals je gewoon was.

Berichten: 2.589

Re: Ram geheugen toewijzen.

Ik denk dat je het me niet begrijpt ik wil mijn Ram geheugen als virtueele disk (harddisk ) gebruiken niet mijn schijf als ram zie je dat verschil?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ram geheugen toewijzen.

Zoals ik al zei, het werkgeheugen werkt op een totaal ander principe dan vast geheugen. Je hebt namelijk pc kracht nodig om het dynamisch geheugen vers te houden.

Je software is slecht ontworpen als het steeds de volle 2GB moet opslaan, vooral als het maar een kleindeel daarvan echt gebruikt (want alleen dat word naar de ram geschreven.

Voor meer informatie kun je trouwens hier even kijken:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAM_disk

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ram geheugen toewijzen.

Ik denk dat je het me niet begrijpt ik wil mijn Ram geheugen als virtueele disk (harddisk ) gebruiken niet mijn schijf als ram zie je dat verschil?
Goh nu zie ik het eindelijk :D

En nee, je kan ram geheugen niet als virtuele schijf gebruiken. Ram geheugen is gewoon een hoopje schakelaartjes die dmv een stroompje een bepaalde stand in nemen, valt de stroom weg dan vallen de schakelaartjes terug naar een willekeurige stand.


Berichten: 2.589

Re: Ram geheugen toewijzen.

er bestaat zo niets free?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ram geheugen toewijzen.

DePurpereWolf schreef:Ben je daar zeker van?

http://www.download.com/RamDisk-Plus/3000-...tml?tag=lst-0-2
Als je je pc uitschakelt schrijft die een image naar je harde schijf, wat is het nut dan? Dan kan Bert F. even goed zelf opslaan als hij klaar is. En elke keer hij z'n pc opstart zal de image van de 'ram'-schijf moeten laden, totaal nutteloos toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ram geheugen toewijzen.

De software kan inderdaad eerst verbeterd worden,

maar als je naar een ramdisk saved, dan gebeurt daar niks mee als je pc niet uitvalt.

Dus stel je hebt een word document van 2Gb die je van een ramdisk af leest, en office loopt ineens vast, dan heb je nog altijd het bewaarde bestand op de ramdisk. Die moet je natuurlijk wel opslaan voordat je je pc afsluit.

Bert wil de 10 minuten opslaan tijd elk half uur verminderen.

Een ander soort ram disk is een SSD schijfje gebaseerd op NAND, samen met een SATA 3.0Gb connectie kun je dan snelheden halen van 2GB onder de 30 seconden. Maar dan moet je wel investeren in hardware.

Reageer