Springen naar inhoud

Is de kracht van een elektromotor te berekenen als wattage en toeren bekend zijn?

• Log in om te kunnen reageren

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 14:25

hallo,

ik heb onlangs een electromotor gekocht van 200w 1800omw/min 24vdc rendement 60%
kan iemand mij uileggen of ik met deze gegevens de kracht (Nm) kan berekenen

thanx :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6781 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 15:14

Stel, je hebt een schijf aan die motor zitten met een straal van 1m.
Stel verder dat je aan de omtrek een kracht kunt ontwikkelen van 1N, dan heb je dus een koppel van 1Nm.

Het toerental is 1800 omw.min, dat is 30 omw/sec. Een punt aan de omtrek van de schijf legt dan een weg af van 30 x 2pi = 188,5 m/sec.
Samen met die kracht van 1N levert dat een vermogen van 1N x 188,5m/sec = 188,5 Nm/sec = 188,5W

Echter, je hebt 200W beschikbaar, dus je koppel is niet 1Nm, maar 200/188,5 = 1,06Nm.

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 15:59

ok bedankt

maar dit is bij een rendement van 100% niet waar.
ik heb een rendement van 60% moet ik die 1,06Nm dan maal 0,6 doen of moet ik in de berekeningen van 120w uitgaan?

in ieder geval ben ik al een heel stuk verder
thanx

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 16:22

maar dit is bij een rendement van 100% niet waar.
ik heb een rendement van 60% moet ik die 1,06Nm dan maal 0,6 doen of moet ik in de berekeningen van 120w uitgaan?

Je kan best je mechanische vermogen bepalen, in dit geval is dat dus 120W en daarmee verder rekenen.
Wanneer je daarmee verder rekent kan je bijna geen fouten maken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6781 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 19:22

Aha, we zijn er weer.
Een paar maanden geleden hebben we ergens een discussie gehad over het vermogen van elektromotoren. Ik beweerde toen dat het vermogen dat op het typeplaatje staat het elektrisch vermogen is. Maar ik werd overtuigend in het ongelijk gesteld. Het vermogen dat op een elektromotor is vermeld is het mechanisch vermogen. Dus als je een motor hebt waarop staat 200W, dan moet je dat delen door het rendement om het elektrisch vermogen te bepalen. Dat levert dus 333W op.

Omdat dus het opgegeven vermogen het mechnisch vermogen is heb ik bij dit vraagstuk het rendement helemaal niet in de berekening meegenomen.

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 20:22

ok dan is dat ook duidelijk
bedankt voor jullie hulp

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2007 - 20:55

Aha, we zijn er weer.
Een paar maanden geleden hebben we ergens een discussie gehad over het vermogen van elektromotoren. Ik beweerde toen dat het vermogen dat op het typeplaatje staat het elektrisch vermogen is. Maar ik werd overtuigend in het ongelijk gesteld. Het vermogen dat op een elektromotor is vermeld is het mechanisch vermogen. Dus als je een motor hebt waarop staat 200W, dan moet je dat delen door het rendement om het elektrisch vermogen te bepalen. Dat levert dus 333W op.

Omdat dus het opgegeven vermogen het mechnisch vermogen is heb ik bij dit vraagstuk het rendement helemaal niet in de berekening meegenomen.

Ik heb die dicussie ook gezien en ben er ook van overtuigd dat de gegevens op het plaatje het mechanische vermogen is. mdmkoopman heeft bij zijn opgave wel niet gezegd welke vanwaar zijn gegevens kwamen, wanneer dit van het motorplaatje komt dan mag hij verderrekenen met die 200W, anders moet hij werken met de 333W.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 12:10

Ik heb die dicussie ook gezien en ben er ook van overtuigd dat de gegevens op het plaatje het mechanische vermogen is. mdmkoopman heeft bij zijn opgave wel niet gezegd welke vanwaar zijn gegevens kwamen, wanneer dit van het motorplaatje komt dan mag hij verderrekenen met die 200W, anders moet hij werken met de 333W.

als electrisch vermogen 200w is moet ik 120w rekenen toch? :D

p.s. als ik de zelfde motor heb(zelfde specificaties) maar de motor is nog maar op 1000 omw/min aan het draaien, is de kracht (1,06Nm) dan nog steeds gelijk?
zelf denk ik van wel want het is toch de zelfde motor

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6781 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 12:39

Dat hangt er vanaf wat er met die 200W bedoeld wordt. Als dat getal van het motorplaatje komt, dan kun je er vanuit gaan dat dat het mechanisch vermogen is. Waarom denk je dat het om het elektrisch vermogen gaat?

Je tweede vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Hoe laat je hem op een lager toerental draaien? Als je dat doet door een lagere spanning aan te leggen, dan zal het koppel ook evenredig kleiner worden. Als je het helemaal zeker wilt weten zul je de koppel-toerenkrommen moeten hebben, en dan nog het liefst voor verschillende spanningen.

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 21:04

ik heb zelf het wattage gemeten en het rendement wist ik dus... maar dat is het probleem niet.

p.s. als ik de zelfde motor heb(zelfde specificaties) maar de motor is nog maar op 1000 omw/min aan het draaien, is de kracht (1,06Nm) dan nog steeds gelijk?
zelf denk ik van wel want het is toch de zelfde motor

met "nog maar op 1000omw/min draaien" bedoel ik dat wanneer de motor aan bijv een karretje aangesloten zit en de motor is nog aan het optrekken(op snelheid komen) is dan de kracht nog gelijk?

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2007 - 21:26

ik heb zelf het wattage gemeten en het rendement wist ik dus... maar dat is het probleem niet.

Hoe heb je dat juist gedaan ?
Als je de motor gekocht hebt is het toch veel makkelijker om even te kijken op het motorplaatje?

met "nog maar op 1000omw/min draaien" bedoel ik dat wanneer de motor aan bijv een karretje aangesloten zit en de motor is nog aan het optrekken(op snelheid komen) is dan de kracht nog gelijk?

Als je de motor belast gaat laten aanlopen gaat in de meeste gevallen (afhankelijk van je motortype) de stroom in je motor stijgen, dit wil zeggen dat je een groter koppel gaat verkrijgen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je de motor die jij hebt niet belast kan laten aanlopen.
Welk type motor heb je juist, dat zou ons al een beetje verderhelpen voor je vragen te beantwoorden.

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2007 - 12:17

Hoe heb je dat juist gedaan ?
Als je de motor gekocht hebt is het toch veel makkelijker om even te kijken op het motorplaatje?

ooit gehoord van een multimeter: 24v 13,8A

er zit geen motor plaatje op het enige wat er op staat is 200w(mechanisch vermogen) maar daar gaat het nu niet om!! :D

de motor laat ik belast aanlopen: ik zal binnenkort de amperemeter er tussen doen als hij aanloopt:D
wat nou eigenlijk mijn 'angst' was is dat de koppel minder zou zijn als de motor nog (belast) aan moet lopen, kan dit zo zijn?

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2007 - 12:38

ooit gehoord van een multimeter: 24v 13,8A

van een multimeter heb ik wel eens horen spreken :D .
die 24V en 13,8A zijn dit de waarden die je gemeten hebt.

de motor laat ik belast aanlopen: ik zal binnenkort de amperemeter er tussen doen als hij aanloopt:D
wat nou eigenlijk mijn 'angst' was is dat de koppel minder zou zijn als de motor nog (belast) aan moet lopen, kan dit zo zijn?

Dat is afhankelijk van je type motor, sommige motoren kunnen geen kracht leveren tijdens het aanlopen, andere moet je belast laten aanlopen. Daarom vroeg ik in de vorige post het type.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6781 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 augustus 2007 - 13:58

Als het om een gelijkstroommotor gaat zijn de meest voor de hand liggende typen de permanentmagneetmotor en de seriemotor. Die laatst doet het overigens ook op wisselstroom.

Als je 24V en 13,8A meet, dan komt dat overeen met 331W. Maar wie zegt je dat dat de nominale waarde is? Afhankelijk van de manier waarop je hem belast kun je elke gewenste uitkomst krijgen.
Je kunt natuurlijk zover gaan dat je de mechanische belasting op 200W instelt. Maar als je daartoe in staat bent, dan moet je ook in staat zijn om zelf het koppel te bepalen.

mdmkoopman

mdmkoopman

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2007 - 16:18

Als het om een gelijkstroommotor gaat zijn de meest voor de hand liggende typen de permanentmagneetmotor en de seriemotor. Die laatst doet het overigens ook op wisselstroom.

volgens mij gaat het om een permanentmagneet motor :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures