Magneten stapelen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 47

Magneten stapelen

als ik een matrix maak van 4 magneten allemaal met N naar boven (dus 2x2 gestapeld (gelijmd, want stapelen lukt aleeen NZ-NZ), is deze 'gecombineerde' magneet dan even sterk als een massieve magneet van dezelfde afmetingen?

Hetzelfde voor een rijstapeling van bv 4 magneten met NZ-NZ-NZ-NZ. Is deze rij even sterk als zou een massieve magneet zijn?

Magneten zijn Nd

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneten stapelen

De magneet word er niet sterker op, als dat je vraag is. Vergelijk het met 4 batterijen in serie, het voltage word ook niet hoger.

Berichten: 12.262

Re: Magneten stapelen

Vergelijk het met 4 batterijen in serie, het voltage word ook niet hoger.
Ik denk dat die vergelijking mank gaat, batterijen in serie levert een hogere spanning op, en parallel een hogere maximale stroom.

Ik vermoed dat wanneer je 4 magneten in elkaars verlengde plaatst (NZ-NZ-NZ-NZ) dat gewoon equivalent is aan 1 massieve magneet van die omvang. Redenatie: een magneet bestaat op microschaal uit kleine gebiedjes die allemaal dezelfde N-Z richting hebben, er is feitelijk geen verschil tussen een grote of kleine bulk van deze gebiedjes.

Bijkomend experiment: Breek een staafmagneet in 2 stukken, en er onstaan 2 losse staafmagneten met per fragment N-Z in de oorspronkelijke richting.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneten stapelen

Inderdaad ik bedoel in parallel,

Voor de eerste methode

De magnetische flux is groter, maar het oppervlak waarover het gaat is ook groter In principe is er meer kracht omdat dezelfde flux over een groter oppervlakte geldt, je hebt twee magneten, kracht is twee keer zo sterk.

Voor de eerste en tweede methode

Er is geen transport tussen de magneten, dus de N maskeert de Z van de volgende. Je krijgt dus in plaats van NZNZNZ, N____Z, waarin de polen in het midden elkaar maskeren.

Berichten: 47

Re: Magneten stapelen

dus als ik het goed begrijp is een staafmagneet van 1x1 cm op de N en 1x1 cm op de Z en 1 cm lang (een kubusje dus) EVEN sterk als een staaf van 10 cm lang, maar ook maar 1x1 cm op de polen?

lijkt me raar....

ik test het uit en laat het hier weten!
Bijkomend experiment: Breek een staafmagneet in 2 stukken, en er onstaan 2 losse staafmagneten met per fragment N-Z in de oorspronkelijke richting.
Idd, en als je dit doet krijg je toch 2 zwakkere magneten???

dus ik dacht dat als je ze terug combneert ze terug de oorspronkelijke sterkte hebben.

testen geblazen dus...

Berichten: 12.262

Re: Magneten stapelen

Er is geen transport tussen de magneten, dus de N maskeert de Z van de volgende. Je krijgt dus in plaats van NZNZNZ, N____Z, waarin de polen in het midden elkaar maskeren.
Ik heb echt mn twijfels, zeker als je het op microschaal bekijkt. Een magneet bestaat in feite uit kleine magneetjes (weiss-gebiedjes) die in elkaars verlengde liggen (dezelfde kant op wijzen qua n/z). Zou bovenstaand verhaal opgaan, dan zouden ook zij elkaar maskeren en slechts het veld van 1 weissgebiedje overblijven. Volgens mij is dat niet het geval.
Idd, en als je dit doet krijg je toch 2 zwakkere magneten???

dus ik dacht dat als je ze terug combneert ze terug de oorspronkelijke sterkte hebben.

testen geblazen dus...
Dat was idd ook mijn gedachte, ondanks de breuk op macroschaal zijn de magneetdelen onveranderd en zou terug combineren idd moeten zorgen voor een magneet van oorspronkelijke sterkte... maar probeer het even uit, dan weten we het zeker :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magneten stapelen

davinci44 schreef:dus als ik het goed begrijp is een staafmagneet van 1x1 cm op de N en 1x1 cm op de Z en 1 cm lang (een kubusje dus) EVEN sterk als een staaf van 10 cm lang, maar ook maar 1x1 cm op de polen?

lijkt me raar....
Als je een magneet hebt waarvan de lengte langer is dan diameter (een vuistregel, geldt niet exact), dan zal een magneet van 5 cm lang ongeveer net zo sterk zijn als een magneet van 10cm lang. Dit komt omdat het magneetveld verzadigt is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Magneten stapelen

Al hebben ze niet altijd gelijk 8-) :

Uit de Nationale WetenschapsQuiz 2006:
== 18) Met een staafmagneet kun je een kilo ijzer optillen. Je zaagt de staaf precies doormidden. Hoeveel kun je maximaal met elk van de twee kleine staven optillen?



Het juiste antwoord is a. Stel je een lange staafmagneet voor als samengesteld uit 2 op elkaar gestapelde staafmagneten. De sterkte van elke magneet op zich is aan de uiteinden even groot. Stel dat ik met één magneet 1 kilogram kan optillen. Als ik nu twee magneten op elkaar stapel neemt de kracht aan het uiteinde niet toe. Wat wel gebeurt is, dat het volume dat met magneetveld gevuld wordt toeneemt, immers je stapelt de magneten op elkaar. Je maakt de magneet en dus het gemagnetiseerd volume, twee maal zo groot en niet twee maal zo sterk. Je kunt dus nog steeds maar 1 kilogram ermee optillen. Omgekeerd geldt hetzelfde. Als je een staafmagneet waarmee je 1 kilogram kunt optillen doormidden zaagt, halveer je het magneetveld in volume, maar niet in sterkte aan het uiteinde. De kracht die het veld daar kan uitoefenen blijft nagenoeg gelijk, je kunt er bijna evenveel gewicht mee optillen. Overigens is er een moment dat dat niet meer opgaat, namelijk als de lengte van de staaf te klein wordt ten opzichte van de diameter...maar dan is het geen staaf meer.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nog niet helemaal voor me zie. Het was dan ook een van de twee of drie vragen die ik fout had..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneten stapelen

Ik heb echt mn twijfels, zeker als je het op microschaal bekijkt. Een magneet bestaat in feite uit kleine magneetjes (weiss-gebiedjes) die in elkaars verlengde liggen (dezelfde kant op wijzen qua n/z).


Die weiss gebiedjes kunnen ook alleen ontstaan over een constant magnetisch materiaal. De magneten waar we het over hebben zitten niet mechanisch aan elkaar vast, de weiss gebiedjes kunnen niet de grens tussen de magneten oversteken.

Berichten: 47

Re: Magneten stapelen

Ik zou het met platte, 3 mm dikke plakjes willen doen van 2 bij 2 cm groot.

Als ik er zo 20 stapel (60mm dik) dan zou ik toch een sterkere magneet moeten hebben dan één plakje op zich..

Probleem gaat zijn zo 4 stapeltjes tegen mekaar te lijmen.... (ik denk glasvezeltape errond tapen en misschien zelfs met epoxylijm errond versterken, want twee magneten zij aan zij tegen mekaar drukken vergt wat spierkracht vrees ik! :D

)

ruwe schets

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Magneten stapelen

Ik zit me af te vragen of je vraag puur theoretisch is, of dat je een bepaalde toepassing voor ogen hebt.

Berichten: 47

Re: Magneten stapelen

Ik zit me af te vragen of je vraag puur theoretisch is, of dat je een bepaalde toepassing voor ogen hebt.
Een toepassing ja. Een toestel waar een onderdeel van bismuth leviteert boven een sterke magneet.

Maar vermits een knoert van een magneet duur, niet te transporteren is en gevaarlijk dacht ik het op te lossen door kleinere stukken samen te tapen of lijmen en dan direct in te bouwen in het toestel.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magneten stapelen

is een elektromagneet niet slimmer?

Berichten: 12.262

Re: Magneten stapelen

Als je een magneet hebt waarvan de lengte langer is dan diameter (een vuistregel, geldt niet exact), dan zal een magneet van 5 cm lang ongeveer net zo sterk zijn als een magneet van 10cm lang. Dit komt omdat het magneetveld verzadigt is.
Die observatie is prima te combineren met de observatie dat 2 staafmagneten in elkaar verlengde equivalent zijn aan een 1 staafmagneet van dubbele lengte... langer zorgt gewoon niet voor een significangt groter magneetveld aan het uiteinde, maar of de magneet uit 1 deel of uit een hele stapel schijfjes bestaat doet er niet toe.

Interresant gevolg hiervan: Als je een staafmagneet in 2 stukken zaagt, kunnen die 2 stukken samen dus zo'n beetje de dubbele massa tillen ten opzichte van de oorspronkelijke magneet. Zo dat ook nog opgaan als de (halve) staven vlak bij elkaar geplaatst worden in zo'n constructie:

N=======Z

N=======Z

Het kost best wat kracht om ze zo tegen elkaar te krijgen, maar is dat van invloed op de prestaties van het geheel?
Victory through technology

Berichten: 47

Re: Magneten stapelen

is een elektromagneet niet slimmer?


neen, want dan moet ik een electrisch veld creëren en er mag geen storend veld aanwezig zijn.

sterke perm magneten zijn dus de enige oplossing..

Reageer