Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

ik heb een accu waar op staat 12v 33Ah(5h)

het lijkt mij dan logisch dat 12*33=396Wh maar is die 396 dan maal 5h of gedeeld door 5h(en dan 5 uur lang)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

mdmkoopman schreef:ik heb een accu waar op staat 12v 33Ah(5h)

het lijkt mij dan logisch dat 12*33=396Wh maar is die 396 dan maal 5h of gedeeld door 5h(en dan 5 uur lang)
Je batterij gaat een vermogen kunnen leveren van 396W, dit vermogen gaat hij gedurende een periode van 5 uur kunnen leveren.

Is het zo duidelijk? Ik zou niet direct weten waarom je zou willen delen of vermenigvuldigen, misschien kan je de vraag iets duidelijker stellen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

het ging mij om het totale vermogen: 12*33*5=1980Wh

dan deel ik die 1980 door 200 kom je uit op 10 uur toch? :D

p.s. als er (5h) achter staat zal de accu dus min. 5h mee gaan (ten minste als hij niet meer dan 396Wh geeft)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

Nee, hier maakt Ruben01 een denkfout. Die accu kán een veel groter vermogen leveren dan 396 W, maar is niet geschikt om op economische wijze vermogens te leveren groter dan ca 80 W.

Een ampère is een coulomb lading per seconde. 33 Ah betekent dat de accu (theoretisch) een uur lang 33A zou kunnen leveren, ofwel in totaal 33 C/s X 3600 s = 118 800 C aan lading "bevat". Die lading kan dan verplaatst worden over een potentiaalverschil van 12 V. Nog steeds theoretisch betekent dat 33 A x 12 V x 1 h = 396 Wh = 1 425 600 Ws = 1 425 600 J energei geleverd kan worden van een volle lading.

In de praktijk lukt dat alleen maar als je daar 5 uur (5h) de tijd voor neemt. Dat betekent dat dat pas volledig tot zijn recht komt als je die lading van 118 800 C over 5 uur verspreid afneemt, ofwel in een tempo van 23 760 C/h = 6,6 C/s = 6,6 A.

Met een potentiaalverschil van 12 V zou je die accu dus 5 uur lang een vermogen van 12 J/C x 6,6 C/s = 79,2 J/s = 79 W kunnen laten leveren. Dat is dus in totaal 79,2 J/s x 3600 s/h x 5h = 1 425 600 J aan energie die je erin kunt opslaan en, als je het netjes volgens de fabrikant doet, er weer effectief uit kunt halen.

Niets weerhoudt je om er grotere vermogens uit te halen. Maar ten eerste zal dan de inwendige weerstand van de accu een rol gaan spelen waardoor die geen klemspanning van 12 V meer overhoudt. Ten tweede zal er dan door warmte-ontwikkeling in de accu een flink deel van die 1 426 kJ niet nuttig beschikbaar zijn. Ten derde houdt de accu dat natuurlijk ook geen 5 uur vol, en ten vierde is dat niet bevorderlijk voor de levensduur van je accu.

Wil je deze accu dus gebruiken om een elektromotor voor een voertuig aan te drijven, dan is een motor van max. 80 W ideaal passend bij deze accu. Voor zwaardere motoren kies je om economische redenen beter een andere accu.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

ok dus als ik het goed begrijp is het de bedoeling(volgens fabricant) dat de accu 396Wh gedeeld door 5 is ongeveer 80Wh maximaal zou mogen leveren

is het dan 80Wh*3600 want dat is abnormaal veel :D of is het:

80W*1uur=80Wh dus geeft de accu een vermogen van 80W

ik denk de 2e :D

(dit doe ik zodat ik het zelf beter begrijp :D )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

ok dus als ik het goed begrijp is het de bedoeling(volgens fabricant) dat de accu 396Wh gedeeld door 5 is ongeveer 80Wh maximaal zou mogen leveren
hier gooi je watt en wattuur door mekaar. Vanuit een volle lading kan die accu maximaal 396 Wh aan energie leveren. Voor een ideale (theoretische) accu is dat een vermogen van 396 W gedurende één uur, 198 W gedurende 2 uur, 99 W gedurende 4 uur, 1 W gedurende 396 uur enzovoort. Of ook wel 3 960 W gedurende 0,1 uur ofwel 6 minuten, of voor mijn part zelfs 3,960 Megawatt gedurende 0,36 seconde.

Punt is, je hebt te maken met een praktische accu. 396 W gedurende een uur háált 'ie niet, er gaat teveel verloren aan inwendige weerstand. Je kunt hem mogelijk 300 W laten leveren gedurende een uur en dan is 'ie op (en ik weet niet eens of hij dát in de praktijk wel een uur zou volhouden, zoveel verstand heb ik er ook weer niet van) En als je dat vaker doet kun je hem na enkele tientallen keren laden wel weggooien denk ik, en van de laatste ladingen zul je nauwelijks meer plezier hebben zelfs.
is het dan 80Wh*3600 want dat is abnormaal veel :D
natuurlijk klopt dat niet, kijk mar naar je eenheden, 80 Wh x 3600 s = 80Whs (vermogen x tijd in het kwadraat)

We hebben ooit wel eens een topic gehad over onmogelijke eenheden. Deze zou daar prima in passen denk ik, ik kan me bij jouleuur (want dat is een Whs, (J/s) x h x s = Jh) zo 123 niks bruikbaars voorstellen. (Al hebben we wel voor gekkere eenheden mogelijke toepassingen gevonden na lang nadenken en discussiëren)
of is het:

80W*1uur=80Wh dus geeft de accu een vermogen van 80W

ik denk de 2e :D
Dat "denk" ik dus ook.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

ok hier volgt effe mijn verbetering:

396Wh gedeeld door 5h is 80W per uur, 5uur lang.(

zo klopt ie toch :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

mdmkoopman schreef:ok hier volgt effe mijn verbetering:

396Wh gedeeld door 5h is 80W per uur, 5uur lang.(

zo klopt ie toch :D
nee dus.

80 W is 80 J/s . Geen enkele reden om dat nog eens per uur te gaan doen.

Vermogen is gewoon de energie die in een bepaalde tijd geleverd kan worden. P = E/t

Vermenigvuldig je vermogen dus met tijd , dan krijg je de geleverde energie : (E/t) x t = E

hij heeft een vermogen van 80 W, 80 J/s

Als hij dat 1 seconde doet heeft hij 80 W x 1 s = 80 J/s x 1 s = 80 J energie geleverd

Als hij dat 3600 s doet heeft hij 80 W x 3600 s = 80 J/s x 3600 s = 288 000 J energie geleverd

Als hij dat 1 uur doet heeft hij 80 W x 1 h = 80 Wh aan energie geleverd (1 Wh = 3 600 J dus)

Als hij dat 5 uur doet heeft hij 80 W x 5 h = 400 Wh aan energie geleverd (zie die 396 Wh, we werken hier afgerond) en is 'ie leeg. Energie op. Lampje uit.

die verd..... "kilowat" uit de volksmond bezorgt me in elke middelbare schoolklas weer elk jaar urenlang reparatiewerk. En aan jouw reacties hier kun je zien hoe vreselijk diep die verkeerde ideeën inroesten. :D

(ik neem jou niks kwalijk hoor, die kWh is nou eenmaal een intuïtief lastige eenheid)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

dus de accu heeft een vermogen van ongeveer 400Wh gedeeld door 5 is 80W 5 uur lang

400Wh gedeeld door 10 uur is 40W 10 uur lang

enzovoort

nou klopt ie toch? :D

P.s. Als jou het elke keer zo veel (reparatie)werk kost waarom maak je er dan geen minicurses over zo dat alles weer op een rijtje komt te staan :D (dan verwijs je elke keer daar naar toe)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vermogen accu: 12v 33ah(5h)

nou klopt 'ie nóg niet

Je sommetje wel, maar dit
dus de accu heeft een vermogen van ongeveer 400Wh
is zoiets als zeggen: de afstand tussen Amsterdam en Rotterdam is 85 kilometer per uur.

De accu heeft een energie-inhoud (capaciteit) van 400 Wh en kan daarmee een uur lang een vermogen van 400 W leveren.

Het gaat me er niet om wat ik hier op dit forum "repareer". Nog niet 1% van de Nederlandse bevolking bezoekt dit forum. Maar ik denk dat 95% van de Nederlandse bevolking hier moeite mee heeft, vooral vanwege die "kilowat"s die ze aan het energiebedrijf betalen.

Vergelijkbare volksmondproblemen: snelheid in kilometers uitdrukken, en gewicht en massa door elkaar gooien. En pas als mijn basisschool-collega's deze stof gaan beheersen én correct overbrengen op hun leerlingen, duurt het nog twee generaties voordat we dit mogelijk uitgeroeid zouden hebben......

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik op dit gebied niet zoveel vertrouwen heb in mijn basisschool-collega's. Ik ben bang dat ik hier de fameuze Don Quichotte de la Mancha achteraan ga..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer